Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Railsystemen - enqu

Gestart door doomslu, 04 mei 2008, 10:21:42 AM

Pol

citaat:
Geplaatst door SuSke

citaat:
Geplaatst door Pol

Ik ben volop Fleischmann Profi-rails aan het sparen! Ik heb al zo'n 6 meter spoor en 0m? ruimte! Hoera [V][;)]!


Dat gevoel kennen we.

De keuze is gemaakt in het voordeel van Tillig H0 Elite code 83 en de wielen die moeten vervangen worden, nemen we er maar voor lief bij [;)]



En't gaat vooruit: ondertussen al zo'n 30 meter spoor (dankzij een koopje op E-bay[8D]) en nog steeds geen cm? plaats om ze te leggen[V]. Ik krijg al bijna goesting om een treintje tot het einde van mijn tuin en terug te laten rijden[:p], maar ik vrees dat ik daarvoor in de verkeerde schaal rijdt![:(][;)]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

mnieuwlaet

Ik gebruik peco code 100 omdat alles erop kan rijden. voor sporen die in beton (plaaster of schuimplaat) liggen gebeuren met lima spoor die ik voor appel en ei op romelmarkt heb gekocht.

ysbeer

citaat:
De keuze is gemaakt in het voordeel van Tillig H0 Elite code 83 en de wielen die moeten vervangen worden, nemen we er maar voor lief bij [;)]


Alleen als je zeer oud materiaal hebt behoef je de wielen te vervangen.
Ik lees hier nog altijd het sprookje,op code 83 rijden geen standaard wielen.
Onzin alles wat te koop is na (pak weg)1990 ridt zonder meer op code 83.
Nee ik zie niet in, waarom nu nog,zeker de beginner,code 100 zou moeten kopen.Code 100 te dik en te hoog.
wim

Kees-Jan

Ik rij lekker op code 100 van Piko en Peco.

Verder ook met Rocoline zonder bedding af fabriek.

Kees-jan

NB op code 83, als dat Rocoline is, rijden pizzasnijders niet alleen op de rails maar ook over de bielsen.

Kees-Jan

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees


NB op code 83, als dat Rocoline is, rijden pizzasnijders niet alleen op de rails maar ook over de bielsen.
Kees-Jan



Sory kees maar wat is een pizzasnijder,en alleen echt oude en loks en wagens raken de biels.
Beweer nu a.u.b niks anders,want dat is echt onzin.
Maak alleen maar dat beginners denken dat ze alles moeten ombouwen,om op echte rails te rijden.
Wellicht oude DDR piko wagens uit de jaren 80.
Wat is zo gek vind.
Iedereen(bijna)kijkt naar zijn loks,en als er dan 8 staat waar 5 moet staan schreeuwen ze het uit"niet naar de werkelijkheid"
Maar nu brengen enkele firma s goed uitziende rails,die veel beter op schaal zijn,en nu roepen een paar mensen"die wil ik niet ,geef mij maar die oude"waarom in hemelsnaam.
Goed gelegde code 83 ziet er echt een stuk beter uit dan die hoge en brede code 100
Oja is af fabriek andere rail dan die uit de winkel[?][?][?][?]

wim


janjozef

Ja Wim uw ogen moeten zeer goed zijn, zelfs zo goed dat'k er fluit van geloof [:X]

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

citaat:
Geplaatst door janjozef

Ja Wim uw ogen moeten zeer goed zijn, zelfs zo goed dat'k er fluit van geloof [:X]

Jan



Wat geloof je dan niet.
Mijn ogen zijn nog perfect,ik kan nog naar de radio luisteren zonder bril.
wim

Kees-Jan

Lol,

Een "pizzasnijder" is een wiel met een hele hoge flens...........

De 1135 Hamo van Marklin rijdt niet op mijn Roco rails maar op de bielsen net als een groot aantal Piko wagens.

Voor de wagens van piko heb ik andere asjes gestoken en het probleem is over.

NB de code 100 gebruik ik alleen in de niet zichtbare gedeeltes van de baan.

Kees-Jan

okki

ik rij fleischmann profi rails en lima ho
de fleischman rails is verouderd en van de lima rails ben ik nog
bezig de dwarsligers donker bruin te schilderen
en de railstaven zijn roest bruin geschilderd
ook gebruik ik een draaischijf van fleischman
maar dan 1 uit de de jaren 60/70 schat ik
deze is nog van metaal

mvg  okki

jacques timmermans

Hier kan ik Wim alleen maar bijval geven.
Het verleggen van oude Lima rails, die uit getrokken aluminium railprofielen zijn opgebouwd, is op termijn onherroepelijk om problemen vragen. Aluminium is dan wel een zeer goede geleider, maar eens nadat aluminium van zijn oxide laag ontdaan is, zal het na een tijdje weer spontaan beginnen te oxideren. Gevolg: de stroomdoorgang wordt dermate belemmerd zodat men weer verplicht is om alles opnieuw te reinigen, om weer vlot over de sporen te kunnen rijden.
Zoals er op vele andere draadjes valt te lezen lijkt het lijkt wel of vele modelbouwers een heidense angst hebben om rails van een meer recentere productie (Roco Line en Tillig Elite), die van huis uit natuurgetrouwer uitzien, te verleggen. Het is natuurlijk volkomen legaal om bij de bouw van een nieuwe baan oud railmateriaal te recupereren om de geldbuidel te sparen. Het kopen van nieuw railmateriaal met een overdreven hoog railprofiel moet, uitgezonderd het M?rklin railmateriaal, is een struisvogelpolitiek die later voor problemen kan zorgen.
Bij de bouw van mijn nieuwe modelbaan heb ik ook meer dan 25 jaar oude Roco wissels, die vooraf licht gemodificeerd werden, gebruikt zodat er zelfs rijtuigen met fine scale wielstellen zonder te ontsporen er over kunnen rijden.
Wat betreft de Hamo Locomotief die Kees-Jan aanhaalde, kan ik alleen maar aan raden om nieuwe wielen te monteren, of de bestaande wielen volgens de NEM norm 310 af te draaien. Dan is het euvel beslist verholpen.

Jacques Timmermans

DWL

Mag ik hier ook mijn steentje bijdragen, als nieuw lid op het forum (ook de eerste maal dat ik aan een forum deelneem).
Om een lang verhaal kort te vertellen, want ik ben ook niet meer bij de jeugd te reken, ik ben begonnen, lang geleden, ik was zo'n 10 jaar ( nu bijna 58 ), in schaal HO met de K rails van Marklin.
Om financi?le redenen en ook omdat andere merken ook mooi materiaal hadden, kwam er later ook spoormateriaal van Roco, Lima en Jouef (mijn eerste slanke wissels)en moest ik ook gaan combineren en ombouwen, gelijkstroom ( 2 rail ) en wisselstroom ( 3 rail ), wat extra werk maar het lukte mij wel aardig.
Rond de jaren '80 werd ik lid en later zelfs voorzitter van een modelbouwclub, hier was ik graag gezien als trekpaard op alle gebied, planning,uitwerking, opbouw en afwerking van een baan, zodat ik ook vele leden kon helpen met hun persoonlijke baan.
Maar mijn eigen baan en hobby geraakte op de achtergrond, zodat ik besloot de club vaarwel te zeggen om nog alleen voor mezelf te werken.
Ik had ondertussen een woning met tuin gekocht en zo kon ik enkele jaren later mijn grote droom verwezenlijken, namelijk een "grote" trein in de tuin, dus G - spoor (1/22,5).
Begonnen met een beginset van Playmobil, welliswaar met LGB sporen en
nu sterk uitgegroeid en verspreid over de ganse achtertuin ( 200 m2 ).
Alle sporen van LGB ( zeer veel flexibele rails van 3m = minder storingen voor een buitenbaan ).
Ik ben nu ook bezig met zelfbouw van slanke wissels ( zijn nogal duur in aankoop !)met LGB profielen.
Ondertussen ben ik ook opnieuw gestart met een HO baan ( nu heb ik terug plaats, de kinderen zijn gehuwd, dus ... kamers vrij !),
dat is werk voor in de winter of bij slecht weder.
Mijn M-rails blijven in de doos, enkel nog K-rails en wissels van Marklin terwijl ook een gedeelte van de baan met 2-rail materiaal voor gelijkstroom is voorzien, mijn oud materiaal, sporen en wissels van Roco, jouef en lima.
Eerlijk gezegd, ik kan geen afstand doen van mijn HO materiaal, maar sinds ik in mijn tuin ben begonnen,gaat mijn voorkeur naar het G-spoor uit,lekker groot en indrukwekkend en je kan ervan genieten vanop je terras bij een frisse pint of BBQ, is gezelliger dan op je kamer te kruipen, zeker weten !

Lucien
Lucien

doomslu

Bedankt voor deze eerste bijdrage, Lucien !
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

Geraak je er nog aan uit Luc, want op sommige momenten gaat het niet meer over de gebruikte code van rail maar over nutteloze heen en weer ide?n over gebruikte railcode...[;)][;)]

Gerolf

We hebben hier met Lucien precies een ferme aanwinst op het forum [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefan Appelmans

Wat ik persoonlijk spijtig vind, is dat hedendaags te gemakkelik "van alle soorten rails" verkocht worden.
Met de begindozen is het natuurlijk menselijk dat elk merk zijn eigen rails in de dozen steekt...
Eens dat de nieuwe modeller iets meer wilt weten, vraagt hij dan welke rails gebruiken en, ja, iedereen "biedt voor zijn kerk" (zegt men dat ook in t'vlaams?), en de beginner is niet verder, integendeels!
Behalve M?rklin dat nogal in de "heavy duty" blijft, en Lima dat "geen cadeau" is, kan men kiezen tussen code 100 en 75, of zelfs kleiner. Met bedding of niet...
Wanneer Oma voor haar kleinzoon een beetje rails gaat kopen, heeft ze meer chance van slecht te kiezen dan goed.[:o)]
In mijn tijd....
Ik ben weg![:o)]
stefan.