Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Regen

Gestart door poco loco, 30 april 2008, 12:15:49 PM

Stefan Appelmans

Beginnen te roken....
Ik ben weg[:I]
stefan.

adrievans

citaat:
Geplaatst door hobbyist

mist kun je wel maken. Er zijn zo van die ultrasone toestelletjes die met ultrasone golven water omzetten in mist (nevel)



Of deze mist nou zo goed is voor je scenery,het blijft water en dat trekt toch in de meeste materialen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Gerolf

Als je zo'n mist constant gaat produceren heb je waarschijnlijk een probleem. Als je dat even doet (bvb voor een foto) lijkt er me niets aan de hand.
Een hoge gemiddelde luchtvochtigheid in je ruimte is, lijkt me, schadelijker dan "even wat mist maken"
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

adrievans

citaat:
Geplaatst door poco loco

In mijn streven naar een sfeer van industri?le grauwheid en mistroostigheid, dacht ik er over om mijn landschap er te laten uitzien als tussen twee plensbuien door. Met gepaste achtergrond.

Groeten,
Luc.


Als ik luc goed begrijp wordt dit een permanente uitvoering en niet iets voor alleen een fototje.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Gerolf

"Echte" mist lijkt me dan ook niet aangewezen. Wat je wel kan doen is je scenery-kleuren naar de achtergrond toe meer grijsblauwig gebruiken. "Sfumato" noemde Da Vinci dat, dacht ik.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modeltreinbart

Mag ik even reageren op dit lijntje?
Bij mijn weten is het niet mistig als het geregend heeft dus vergeet die mist maar al
dan wat betreft de gebouwen in een vochtigkleedje te steken.
Het dak lichtje bewerken met scenery water van woodland dat er net een glans op staat of miss opteren voor haarlak te gebruiken met wet look je kan dit tevens over al je scenery spuiten en je krijgt een perfect verdeling zolang je niet te veel op de zelfde plaats blijft
groeten bart
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

ERVIN

citaat:
Geplaatst door modeltreinbart

Mag ik even reageren op dit lijntje?
Bij mijn weten is het niet mistig als het geregend heeft dus vergeet die mist




Dan woon jij volgens mij in Aruba of op ??n of ander tropisch eiland hoor, zowel in de winter als in de zomer kan er wel degelijk mist ontstaan na een regenbui, Regenmist kan ontstaan als het regent uit warmere lucht die op enige hoogte in de atmosfeer wordt aangevoerd, terwijl het aan het aardoppervlak nog koud is. De warmere regen valt dan door de koude lucht waarin zich mist vormt. Regenmist ontstaat ook als na een hevige bui de zon doorbreekt en er weinig wind staat. In het felle zonlicht zien we dan de damp van straten en daken komen.

Peter

Bart schreef:

citaat:
Bij mijn weten is het niet mistig als het geregend heeft dus vergeet die mist maar al


O jawel, hier in Antwerpen zeggen ze dan "het zevert" of "de mist valt", dit lijkt zowat op motregen maar met fijnere druppels.
Met vriendelijke groeten
Peter

modeltreinbart

srr mijn heren maar ik ga ook niet altijd buiten als het geregend heeft ik hou namelijk meer van de warmte dan van regenweer. Maar het gaat hem nu om de tips dat ik gegeven heb omtrent "wet look" die onze colega zou willen en dan denk ik dat ik wel corect ben .
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

poco loco

citaat:
Geplaatst door adrievans

Als ik luc goed begrijp wordt dit een permanente uitvoering en niet iets voor alleen een fototje.



Inderdaad, permanent ALS dit doorgaat.
En nu en dan wat ultrasone mist kan alleen maar helpen.
Bij die haarlak heb ik wat mijn twijfels: dat wordt onder te grote druk verspreid, waardoor alles gepenetreerd wordt. En je niet het uitzicht krijgt van (een) NEERSLAG. Denk ik. Ik zal het eens proberen.

Luc.

Gerolf

Het zou wel eens kunnen dat met een haarlak-spuitbus er teveel rondstuift, zodat niet alleen horizontale vlakken die wet-look krijgen. Je zal in ieder geval van bovenuit moeten sprayen om je gevallen nattigheid op de juiste plaatsen te laten aankomen.
Het lijkt me toch te proberen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modeltreinbart

Als het gelukt is laat dan eens een foto zien als je er content van bent natuurlijk.
Het was maar een persoonlijke ingeving die ik kreeg.
Omdat haarlak toch fijn verneveld dacht dat dit wel een goede tip zou zijn.
Als het van de eerste keer nog niet is wat je wil kan je er een tweede laag op zetten.
Maar telkens met zeer dunne laagjes werken.
En waar je diepere plassen hebt zou ik scenery water gebruiken.  
De vloeibare versie of die korrels .
Maar die korrels moet je dan smelten maar daar heb ik geen ervaring mee misschien andere wel ?
groeten Bart
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

55erke



Hoy
ik heb een foto van zo een weer , alles nat en mistig[;)] :



groeten
joahn

SuSke

Voor de mist: een toneel-rook machine onder de tafel en de rook door fijne openingen naar boven laten komen tussen de begroeiing???
Zomaar een gedacht
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Ik denk dat het debiet van een toneel- of discotheek-rookmaker beter geschikt is voor een modelbaan.
Een toestelletje uit de dierenwinkel (ultrasoon voor terrarium) zal niet veel effect hebben op een baan die groter is dan een kwart vierkante meter.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw