Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Type 12

Gestart door argilla, 30 april 2008, 09:29:58 AM

Decapod

#45
Misschien ff een RP-25-draadje maken 'Modelspoor praktijk?'. Anders gaan we hier wel half off-topic.
Doe ik even, met quotes.

RP-25 op zich is geen probleem, 't zijn eerder wissels e.d. die het probleem vormen voor heel wat mensen. Ik weet van verschillende mensen bv. dat de types 1, 10 en 29 van Guido moeilijk rijden op clubbanen en zo (waarvan je toch kan verwachten dat de rails deftig liggen). Dat heeft niet zozeer te maken met de code van de rails (ik was wat onnauwkeurig idd, daar heb je gelijk), maar wel met de hartstuk, geleiderails, verkanting en co.

Ik heb er zelf geen problemen mee, maar ik weet dat als ik RP-25 wagen met Diamond-draaistellen door een wisselstraat van bv. Roco-Linerails (die echt wel niet slecht zijn) zou laten duwen, hij 9 kansen van de 10 ergens in een hartstuk blijft hangen en de verkeerde kant uitgaat (als ik het doe, gebeurt het ook echt [^]). Hetzelfde gebeurt met de voorste loopas bij de meeste locs.

Over het hoe en waarom, even doorklikken naar deze thread.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Peter

#46
Ik vrees dat het niet enkel de wielen zijn, die dan verwisseld moeten worden. Vermits de 12 slechts twee drijfwielen aan elke kant heeft zou het kunnen dat de stabliteit in de langsrichting in het gedrang zou kunnen komen, een probleem waarmee de Brawa S2/6 en ook de veel duurdere (Micro-Metakit?) mee te kampen hebben. Dus een slingerende gang bij het voorwaarts rijden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Decapod

#47
Idd, dat zei Guido zelf ook al. Het chassis moet dan gecompenseerd zijn en het zwaartepunt moet (net als bij de echte machine trouwens) tussen de twee gekoppelde assen liggen. Niet zo simpel dus.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

argilla

#48
toch nog eens terug komen over die RP-25. Als ik het goed begrepen heb is Deca zijn probleem met Roco-line, wisselstraten klopt dit ?
Zelf gebruik ik flex en wissels ven Peco ( stroomvoerend hartstuk).
Het enige probleem dat ik met dit merk had is de kruiswissel (met RP-25 code 75) ondertussen ook al opgelost dmv een elektro.ompoller vanuit de US ingevoerd.
Goed , mag ik het dan zo stellen dat er tussen de merken onderling een broodnodige standaard moet, of zou moeten ingesteld worden, van de wissels . Mij lijkt dus ook dat de normering in Brittain nauwkeuriger ( en daardoor wijder verspreid is in Engeland, dan op het vasteland)wordt aangehouden en toegepast.
Maar deze vastellingen is iets wat wij spoorders allang wisten en vragen, toch.
Kan het niet zijn , dat bepaalde normeringen "te" eng worden gegeven, dwz te juist bv zonder speling, en daardoor te strikt worden toegepast bij al de modellen ( en rails) ???
Ik zou het anders niet weten , maar het is niet normaal dat b ij het ene merk wel gaat en bij het andere niet, toch??
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Decapod

#49
Eh, Argilla, ik snap niet helemaal wat je allemaal bedoelt. Ik ga dus maar in op wat duidelijk is uit je post.

- Dat normeringen te eng zijn betwijfel ik sterk. Kijk bv. eens naar NEM (zelfs 311.1 - zou ongeveer moeten overeenkomen met RP25 code 88), daar zitten loopholes in, zo groot als de patrijspoorten van het gemiddelde schip. Teveel speling dus.
Normering is spijtig genoeg geen noodzakelijk te volgen standaard, maar wel een richtlijn. Heel wat fabrikanten maken er een zootje van of houden zich toch minstens niet al te nauw aan de voorschriften. Gevolg: speling in normen + 'slordigheid' van fabrikant = nog meer speling en dus nog meer problemen voor FineScale-bouwers/rijders.
- RP25 code 88 levert (zeker bij langer materieel, en zeker geduwd) bij mij in code 83 RocoLine problemen op (en dat ligt niet aan de ligging van de rails), o.a. omdat bv. de afstand tussen aanslagrail en vleugelrail (of geleiderail) te breed is (moet ook minder fijn genomeerde wielen kunnen laten passeren). Op Peco code 75 (maar zie code 75 betekent in dit geval niet alleen een ander type spoorstaaf, maar ook een fijnere detailering) geen enkel probleem. Idd, er is een verschil tussen de merken, zoals we allemaal zouden moeten weten. Ik zeg: 'zouden moeten', want ik vrees dat minstens 50% van de modelbouwers dat niet weet en met die 50% hou je best ook rekening als je zo'n model als dit type 12 aan een schappelijke prijs wil verkopen zonder daarbij je broek te scheuren ... .
- Naar een standaard voor wissels vragen heel wat modelbouwers al jaren. Spijtig genoeg zijn dat niet degenen waar merken als Roco hun geld mee verdienen. De kleine die een 'treintje' voor kerstmis krijgt moet dat immers ook zonder problemen onder de kerstboom kunnen laten toeren ... [:D].
Ik vrees dat de hoop op zo'n normering ijdele hoop is en eigenlijk ook een eis zou zijn die - naast het moeilijker te maken - de prijzen nog eens opdrijft en dus nog minder mensen doet instappen in een mooie, maar doodbloedende hobby als de onze.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

argilla

#50
Decapod, dat is de nagel op de kop en je hebt me goed begrepen. (Misschien heb ik alleen wat onduidelijke stellingen geformuleerd.)
Nogmaals een bewijs dat wij in deze "bloedmooie" ( ref. naar de mooie modellen, en niet naar onze respectievelijke echtgenotes, alhoewel.... )hobby maar een half woord nodig hebben om elkaar te verstaan !
[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Decapod

#51
citaat:
Geplaatst door argilla

Nogmaals een bewijs dat wij in deze "bloedmooie" ( ref. naar de mooie modellen, en niet naar onze respectievelijke echtgenotes, alhoewel.... )hobby maar een half woord nodig hebben om elkaar te verstaan !
[;)]


Je kan zelfs tussen de regels lezen dat mijn eega inderdaad bloedmooi is ... , pet af! [;)]
Eigenlijk is het bij een vrouwelijke machine als de 12 net het omgekeerde van wat we zo graag zien bij onze respectievelijke echtgenotes: als vrouwelijke elegantie dan al rechtevenredig mag zijn met de hoogte van de naaldhakken die haar draagt, dan is de bekoorlijkheid van dit model voor sommigen onder ons eerder omgekeerd evenredig met de hoogte van de flenzen die die haar in het spoor houden![:D]
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

janjozef

#52
als "ze" bloedmooi is en jij nog treinen kunt kopen, dan zijt gij ook gene gewone.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Brunel

#53
citaat:
Geplaatst door argilla

toch nog eens terug komen over die RP-25. Als ik het goed begrepen heb is Deca zijn probleem met Roco-line, wisselstraten klopt dit ?


Meer specifiek naar mijn ervaring zakt een RP25 wiel heel eventjes in het puntstuk als een Rocowissel tegen de punt in wordt bereden. Ontsporen is er niet bij (hoewel dat bij de asopstelling van het type 12 anders kan zijn) maar het ziet er raar uit. Bij Piko A-gleis hetzelfde laken en pak. Peco of Tillig leveren geen problemen op. Op Fleischmann wissels is het risico van ontsporen altijd aanwezig.

Peter

#54
Roco heeft een set met dunne metalen plaatjes om in de puntstukken van de wissels aan te brengen. Special voor RP25 rijders.
Met vriendelijke groeten
Peter

Decapod

#55
citaat:
Geplaatst door janjozef

als "ze" bloedmooi is en jij nog treinen kunt kopen, dan zijt gij ook gene gewone.



Dat ge't maar weet! [:D][:D][:D]
En geef nu zelf toe: met een raspaard als een type 12 vergeleken worden, wie wil dat nu niet ... (misschien toch eens vragen of Jupiler het forum niet wil sponsoren? [}:)][8D])

@Peter: Wist ik niet! Interessant, dan kan ik heel wat van mijn 'oude' RocoLines op testplaten gebruiken. Weer wat bespaard!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Peter

#56
@ Decapod:

De Roco nummers zijn 98019 voor de 10?wissels en nummer 98020 voor de 15?wissels
Met vriendelijke groeten
Peter

Mr-tsjoektsjoek

#57
Hallo vrienden,

Zonet zie ik op de site van Olaerts dat ie een update heeft geplaatst over de 3D beelden van het type 12.

Tekeningen van de Caprotti distributie, de Dabeg en de dubbele schouw.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

Decapod

#58
Goed nieuws voor de 'fijner' geschaalden onder ons. Guido liet me weten dat de gelijkstroomversie met RP25-wieltjes uitkomt (code 88, natuurlijk), waaruit we dan ook waarschijnlijk mogen afleiden dat het rijgedrag van de loc meer dan behoorlijk zal zijn als het op zijdelingse slingering aankomt ...
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

argilla

#59
Goed idee van Guido
Nog dit, hoe gaat Guido te weten komen wie er wel of niet met RP-25 gaat rijden. Neemt hij contact op met diegene die een bestelling geplaats hebben , of is het beter een mailtje te laten

Guido.....???
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15