Type 12

Gestart door argilla, 30 april 2008, 09:29:58 AM

Peter

#195
Om op je vraag te antwoorden:

Er is zamac en Zamac.
Net zoals bij alle andere metalen is er een groot verschil tussen metalen van dezelfde soort. Dit geld net zo goed voor Messing, rood- koper, staal enz, enz. Ik zou me in het geval van de 12 geen zrgen maken.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

#196
citaat:
Geplaatst door Peter

Om op je vraag te antwoorden:

Er is zamac en Zamac.
Net zoals bij alle andere metalen is er een groot verschil tussen metalen van dezelfde soort. Dit geld net zo goed voor Messing, rood- koper, staal enz, enz. Ik zou me in het geval van de 12 geen zrgen maken.



>>> Toen Klein in de jaren 90 uitkwam  met hun lok van de reeks 60 kon niemand vermoeden hoe het +- 10 jaar later met hun zamac zou gesteld zijn .Dat is ,in ??n woord,rampzalig gebleken : 5 gebroken lokchassis en 6 gebroken gewichtplaatjes van hun Eaos wagons zeggen genoeg denk ik.
Voor mij dus absoluut niets meer van Klein modellbahn.Hoe het met de kwaliteit zit van de zamac in hedendaagse produkties zoals de type 12 weten we (nog)niet.Hopelijk is die van een betere kwaliteit dan die van Klein.

Gerrit

loco

#197
Zamac is een verzamelbegrip. Er bestaan dus vele soorten
Ik ben eens op wikipedia gaan kijken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zamac
"Zamak (ook: Zamac of ZAMAK) is een handelsmerk voor een groep legeringen met zink als belangrijkste component. De legeringen hebben een relatief laag smeltpunt en kunnen gemakkelijk worden gegoten.
De belangrijkste componenten zijn zink en aluminium, met kleine hoeveelhedenmagnesium en koper. De naam is een acroniem, afgeleid van de beginletters van de Duitse namen voor de metalen waaruit het materiaal is samengesteld: Zink, Aluminium, MAgnesium, Kupfer (koper).
Dit soort legeringen werd ontwikkeld in het begin van de 20ste eeuw.
Zamak wordt in de auto-industrie wel gebruikt voor deurklinken, logo's en sierstrips die dan veelal worden verchroomd. Ook wordt het toegepast in gewichtjes die voor het uitbalanceren van wielen worden gebruikt, vooral in de Europese Unie waar het voor deze toepassing gangbare lood niet meer mag worden gebruikt.
Daarnaast wordt zamak veel gebruikt voor het gieten van modelauto's. De Engelse term voor het gieten van dit type modellen is diecast.

Wat Klein Modellbahn betreft, denk ik dat zij geprobeerd hebben om te besparen omdat vermoedelijk de opdrachtgever niet voldoende middelen had. Bewijs dat goedkoop niet altijd betere koop is.

pabe

#198
Een dikke week geleden ook een Type 12 gaan halen bij Guido... wat een pracht van een 'Belgisch Machien' ...en ook de sound is inderdaad indrukwekkend !!!! [:0]



Toch nog een prangend vraagje:  waar vind ik de tabel met de CV's van de decoder...  het geluid staat nl. veel te hard... heb al meer dan een week geleden per email gevraagd aan Olaerts, maar ondanks bevestiging nog steeds geen antwoord ontvangen.[:(]

Spoorse,  Paul

PS: en ja, die borrel op de achtergrond was idd om de aankoop te vieren [:o)]

loebaske

#199
Je had dat beter niet gezegd van die borel, want ik had het zekers niet gezien als je er niet had vermeld [:D][:D][:D]

Break302

#200
citaat:
Toch nog een prangend vraagje:  waar vind ik de tabel met de CV's van de decoder...  het geluid staat nl. veel te hard... heb al meer dan een week geleden per email gevraagd aan Olaerts, maar ondanks bevestiging nog steeds geen antwoord ontvangen.[:(]

Spoorse,  Paul

PS: en ja, die borrel op de achtergrond was idd om de aankoop te vieren [:o)]



Hallo

De 12 is voorzien van een LS 3.0 dus CV 63 van 0 tot 64.

Break302 Jos

pabe

#201
Hi Jos,

bedankt voor de info.  Ga dit morgen eens proberen.

Paul

Break302

#202
citaat:
Geplaatst door Break302
Hallo

De 12 is voorzien van een LS 3.0 dus CV 63 van 0 tot 64.

Break302 Jos



Sorry voor de missing hee, maar het is een LS V 3.5 [:I].
De CV's blijven wel het zelfde [:D]
Hier een link naar de handleiding er voor.

http://www.modeltrainservice.com/download/handleidingen/loksound-v3-nl.htm

Break302 Jos

dieseltje

#203
citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

De man van Brelec ... Raf [;)].

Wist Raf de winnende Lottocijfers ? Of ben je die vergeten te vragen [:o)]. Kwestie van weldra nog meer modellen (En daar bedoel ik niet Ine mee) aan te kunnen kopen in H0.