Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Dubbeltractie

Gestart door wisselstromer, 23 maart 2005, 10:37:33 AM

wisselstromer

Ik heb thuis een br216 van een digitale startset. Ik heb ook nog een ouder exemplaar waar ik alles heb uitgehaald (motor, decoder ed)
Nu wil ik deze 2 loks in dubbeltractie laten rijden en de gemotoriseerde lok ombouwen met ene ESU sounddeconder met een luidspreker in beide loks.
Aangezien achter een dubbeltractie meestal een lange trein hangt en het gewicht daarmee verhoogd is er ook meer trekkracht mogelijk
IS het nu mogelijk om op 1 decoder 2 motors aan te sluiten zodat in elek lok een motor zit en de trekkrachtgroot genoeg is?
Wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

JoVer

Wim, ik denk niet dat dat mogelijk is: de decoder heeft maar een maximale belastbaarheid (= stroom) en eens die is overschreden, of als hij lange tijd tegen het maximale aan belast wordt, dan treedt de kortsluitbeveiliging in werking of in het slechtste geval "smoort hij op".

Maar: met ESU-decoders (en ook anderen denk ik) kan je 2 locs in dubbeltractie zetten en de decoders worden dan op mekaar afgestemd. Je moet wel zorgen dat beide motoren dezelfde karakteristieken hebben zodat ze op de juiste manier en gelijk aangestuurd worden.

Jo.

wisselstromer

heeft iemand dit ooit als eens geprobeerd?
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

mark7758

Het meest simpele is de beide locomotieven te voorzien van een decoder en die beide het zelfde adres geven. Ze rijden dan beide volgens het zelfde patroon.
Of je geeft ze beide een decoder en beide een apart adres en kan ze in dubbeltractie laten rijden, middels het samenvoegen van het adres.
Dit kan bij de Intellibox, Zimo en Digitrax. Dit werkt door de eerste loc als Master te zetten en de tweede als Slave. De tweede loc volgt dan keurig de Master op.
Dit kan bij meestal tot 4 locomotieven gelijktijdig. Bij Digitrax hebben wij al met 6 77ers in dubbeltractie gereden. (Nou ja dubbeltractie?)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

pahasoft

Hoi,

Of gebruik software waarin het mogelijk is om na ijking van de snelheid locomotieven in (multi)tractie te laten rijden.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma
homepage: http://www.pahasoft.nl

svvander

Misschien niet echt van toepassing onder deze rubriek, maar... een trek-duw trein, kan dit ook met de instelling dubbeltractie? (Op IB wel te verstaan...)

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

pahasoft

Hoi Sven,

Ik ben misschien dom maar een trekduw trein heeft toch slechts 1 loc. Deze zit of aan de voor- of aan de achterkant. Met ieder digitaal systeem toch echt geen punt.
Alleen wanneer je met PC sturing rijdt moet je in ieder geval zorgen dat de stuurstandwagen wel wordt gedetecteerd anders stopt de trein wel erg laat en kan de machinist niet meer het sein zien [:D]

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma
homepage: http://www.pahasoft.nl

mark7758

Ik denk dat hij bedoelt een decoder in de loc en een in de stuurstand. Dan heb je het zelfde principe van dubbeltractie.
En dat kan ook.
Net mijn keerlus uitgetest met een 4-voudige tractie van 4x een Roco 52/54. En dat met 1 regelaar en alle loc's een ander adres.
Dat is paar kicken.[8)]
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

pahasoft

Marc,

Als er met software wordt gereden dan zou ik er zeker niet voor kiezen om het adres gelijk te houden van de loc en de stuurstand. Met handmatig rijden heeft dit misschien wel de voorkeur.

Zelf heb ik geen stuurstanddecoders en accepteer dat hier geen licht brand...

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma
homepage: http://www.pahasoft.nl

wisselstromer

ik denk dat ik voor een radicalere oplossing ga kiezn
de lok zonder motor (dummy) ga ik al het overtollige uitsmijten en het chassis  voor zover het mogelijk is uitboren om zo het gewicht te verlagen
als de kap erop staat ziet men dit toch niet

groeten
wim

Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

svvander

Nee, misschien ben ik wel fout. Heb al enkele treinen gezien, waar vooraan een 27 rijdt en achteraan bijvoorbeeld een 20. Dit doen ze vooral bij treinen die in stations komen, waar de rangeermogelijkheid ontbreekt. Vandaar de vraag.

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

pahasoft

Hoi Sven,

Misschien dat het taalgebruik ons hier parten speelt. Trek/duw trein is bij mij tenminste een trein waar 1 loc aanwezig is en aan de andere kant een stuurstand.

Wat jij schets kan toch gewoon ook? Het is dan dubbeltractie met echter de locs niet echt achter elkaar. Wel moet dan de snelheid vrij nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd anders wordt de trein eventueel uit bochten getrokken of geduwd.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma
homepage: http://www.pahasoft.nl

n/a

citaat:
Geplaatst door pahasoft

Hoi Sven,

Misschien dat het taalgebruik ons hier parten speelt.
Wel moet dan de snelheid vrij nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd anders wordt de trein eventueel uit bochten getrokken of geduwd.



Paul,

Ik hoop dat je 'uit bogen getrokken of geduwd' bedoeld? [:)][;)]

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


n/a

citaat:
Geplaatst door svvander

Nee, misschien ben ik wel fout. Heb al enkele treinen gezien, waar vooraan een 27 rijdt en achteraan bijvoorbeeld een 20. Dit doen ze vooral bij treinen die in stations komen, waar de rangeermogelijkheid ontbreekt. Vandaar de vraag.

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V



Sven, Wat jij  hier beschrijft is een dubbeltractie.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


doomslu

Ter informatie, uit het Van Dale woordenboek :

bocht (de ~, ~en)
1 buiging in een verkeersader, buis e.d. => draai
2 baai

bocht (het, de ~ (m.))
1 volstrekt ongenietbare drank

boog (de ~ (m.), bogen)
1 schiettuig voor het afschieten van pijlen, bestaande uit een stok of staaf van veerkrachtig materiaal, die kan worden gebogen door een gespannen pees of koord
2 [bouwk.] gebogen overspanning tussen twee punten, ter ondersteuning van een gewelf, brug enz., waarbij de druk zijdelings wordt afgevoerd <=> latei
3 regelmatige kromme lijn in de vorm van een halve cirkel


luc
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *