Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Isolatie

Gestart door poco loco, 23 april 2008, 08:36:00 AM

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Wow, terug in de fysicaklas...[:D]
Merci voor de uitleg.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

poco loco

citaat:
Geplaatst door SuSke

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Voor zover ik iets van akoestiek ken... misschien zou Suske zich beter in deze discussie mengen [?]


Op vraag van ons aller Gerolf [;)]

Akoestische isolatie is geen eenvoudige materie, maar dat was al af te leiden uit de reacties in dit draadje.

De wetenschap meldt dat een optimale geluidsisolatie bereikt wordt door afwisseling van lagen met een hoge (zware) en lage (lichte) densiteit. Hierdoor wordt de frekwentie van de golf gebroken en krijg je een reductie in het geluidsdrukniveau (dBa), want dat is wat wij horen. In de praktijk komt het erop aan de frequentie van de geluidsgolven zo laag te krijgen dat wij ze niet meer horen (maar wel voelen - denk maar aan de bassen op die fuif van zoon of dochterlief) en dan op te vangen in een zeer flexibel materiaal zodat de energie van de golf gedissipeert wordt. Dat in de praktijk omzetten is echter niet min, zoek daar het internet maar eens over na.

Eerst even een zeer belangrijk onderscheid maken. Geluidsoverdracht geschiedt op 2 verschillende manieren:
-   contact geluid
-   vrije trilling
Beide zaken moeten in ons geval opgevangen worden en liefst op de plaats waar ze ontstaan, en dit moet bovendien nog toepasbaar zijn op de geringe plaats die we ter beschikking hebben.

Contactgeluid ontstaat doordat onze loc?s over de rails rijden en hierbij de energieomzetting door de tandwielen, speling op de verschillende onderdelen en zo verder in de vorm van een trilling doorgeven aan de ondergrond waardoor deze gaat trillen, wat wij dan weer waarnemen als geluid.  Punt is hier dus om dat ?rijgeluid? zoveel mogelijk te temperenvoordat het de ondergrond bereikt zodat het onder het waarneembaar geluidsdrukniveau blijft.

Een mogelijke oplossing die ik zie - toepasbar in een verdoken baangedeelte:
Zorg dat je baanbed opgebouwd is uit een plaat waarin redelijk veel "lucht" opgesloten zit maar die toch een redelijke stijfheid heeft (PU-schuim - maar dan niet de harde beloopbare vorm). Een plaat waar je vrij eenvoudig indrukkingen in kan maken zonder het oppervlak echt te beschadigen (scheurtjes). Plaats deze plaat echter wel op een stevig raster zodat ze niet gaat werken als een trommelvel, of alle moeite is voor niets. Leg je sporen daarop met een flexibele lijm (butyl-lijm - de kit die men gebruikt om raamkaders mee aan te spuiten), een bitumineuze herstelmastiek, silicone kan ook maar dan moet je zeker zijn dat hij niet verhard wat niet evident is en helaas niet op de verpakking staat. Ballasteren is in dit geval zeker uit de boze want dan ga je het effect van de flexibele verbinding verbreken. De zaak zit hier dus in het gebruik van verschillende dichtheden die de trillingsfrequentie reduceren en daardoor "minder" hoorbaar maken omwille van de lagere frequentie.

De andere speler in het geheel is de vrije trilling, het geluid dat zich door de trilling van de lucht rond al de bewegende onderdelen in de ruimte verspreidt en eventueel weerkaatst op andere delen van de baan of ons trommelvlies. Hiermee is al aangegeven dat je dit soort geluid nooit helemaal kan wegwerken.

Weerkaatsing op andere delen kan je opvangen door bijkomende geluidsisolatie (bewuste noppenplaten) aan te brengen tegen de onderzijde van de bovenbaan (zie http://www.aixfoam.de/cgi-bin/shop/sh_app?LID=nl&shcat=1&FUNC_ID=8002 voor een voorbeeld).  Een andere manier is ervoor te zorgen dat je bovenblad redelijk stijf is uitgevoerd (zoals Gerolf al aangaf) om te vermijden dat dit ook gaat trillen. Dit kan je doen door een dikkere draagplaat, of een voldoende stijf en dicht raster onder de baan te voorzien. De geluidsoverdracht door de lucht is evenwel veel minder energiek dan het contactgeluid, en daardoor ook veel minder storend.


Even wat info voor Luc - poco loco
De materie waar de bewuste "bierviltjes" uit gemaakt zijn is waarschijnlijk een "conglomeraat" (weer een 10-punten woord[8D]) - een samengeperst geheel van schuimrubberen vlokken met een bindmiddel (http://www.aixfoam.de/cgi-bin/shop/sh_app/TElEPW5sJnNoY2F0PTEmU0hfRUxJRD1ubCZPUkRFUl9QT1NfSUQ9JkFSVF9JRD0xMCZGVU5DX0lEPTgwMDQ_). Heden ten dage vind je die in de "betere" DIY-zaken als plaatmateriaal. Je kan deze gebruiken als alternatief voor de PU-platen om je sporen op te leggen.

Tot zover de technische bijdrage [8D]. Het uitproberen laat ik aan ieder voor zich [;)].




Frans SuSke,

Bedankt.
Dit is de zeer duidelijke uitleg die ik nodig had.
Hier kan ik mee verder.

Bedankt ook voor de link naar aixfoam.

Luc.

vandomm

Moet je eigenlijk bij een schaduwstation of verborgen lijnen wel ballasten ? M.i. geen ballast ( lijm ) ook geen geluid .

zelf heb veel geluidsoverlast maar bij proeven is wel gebleken , geen lijm geen overlast .
Cees .

modelbaanHO

In een schaduwstation of een lange tunnel moet je niet ballasten. Dat scheelt een pak werk en materiaal en inderdaad heb je dan ook geen (of minder) last van het geluid.
In een tunnel ballast je zover dat je in de tunnel kan inkijken.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Fretbol

Op de modelbaan die ik momenteel aan het afbreken ben lagen de rails in een bedding van Merkur-ballast. Tegenwoordig wordt deze bedding verkocht door Noch. Het geluidsniveau van deze bedding is echt h??l laag als je de bedding aan de randen gewoon vastlijmt met de speciale elastische lijm die ervoor wordt verkocht. De rails heb ik om de halve meter met een schroefje vastgeschroefd door de bedding in de houten onderlaag.

De bedding van Merkur was echter nogal prijzig en de steentjes hebben op de ganse modelbaan dezelfde, egale kleur. Een eigen bedding die verweerd is geeft dus wel een realistischer resultaat.

Voor de stukken die niet zichtbaar waren ( schaduwstation, tunnels ) heb ik gebruik gemaakt van rollen schuim die gebruikt worden als dempende onderlaag voor parketvloeren. Een rol van enkele meters volstaat voor een volledige modelbaan en kost slechts enkele tientallen euro's. Het schuimrubber is ongeveer 3-4 mm dik en werd gewoon los onder de rails gelegd en enkel aan de randen aan het hout gelijmd. De rails werden ook hier weer om de halve meter met een schroefje door het schuim op de houten onderlaag geschroefd. Op deze manier blijft het schuim mooi vast onder de rails zitten.

Deze manier van werken had voor mij het beste resultaat en het minste lawaaihinder.

Fretbol [;)]

poco loco

Ik denk dat ik iets gevonden heb dat in de buurt komt van wat ik zoek.

Zie: http://www.latexco-recycling.be

Het is alleen niet in mijn buurt...

Groeten,
Luc.

Gerolf

Dat is de fabrikant, Luc. Zou hij geen verdelers hebben in onze buurt? Een mailtje naar Tielt?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

poco loco

Dat mailtje was toen al weg.
En enkele dagen later nog ??n.
Geen antwoord.
Dan getelefoneerd en de loze belofte gekregen dat de baas dezelfde dag zou terug bellen.
En enkele dagen later nog eens.
Dan houdt het op voor deze jongen.

Ik heb nu contact met:
http://www.haaglandenrubber.com

Zij raden, voor de vereiste doeleinden, polyether aan.
Leverbaar in vellen van 210 X 120 cm.
Voor een dikte van 0,5 cm vragen zij 2,75 euro per vel.

Een staaltje moet nu onderweg zijn.
Als dit aan mijn eisen voldoet, hebben we er een spotgoedkoop beddingmateriaal bij.

Luc.

teessee

citaat:
Geplaatst door poco loco

Een staaltje moet nu onderweg zijn.
Als dit aan mijn eisen voldoet, hebben we er een spotgoedkoop beddingmateriaal bij.
Luc.


Luc, heb je dan je staaltje gekregen? Goed resultaat?
Ik ben aan het uitzoeken hoe ik mijn ondergrond ga uitwerken en ben wel ge?nteresseerd in jou bevindingen.
Tom

teessee

Luc, ondertussen al resultaat?
Tom

Dirky

Polyether wordt ook gebruikt voor matrassen. Je weet toevallig ook niet welk soortelijk gewicht het materiaal is dat ze aanraden aub?
thx
Dirk

13erke

Vraag in de winkel achter ge?xtrudeerd polystyreenschuim, das hetgeen ze als isolatiemateriaal gebruiken om in een spouwgevel op een omkeer (plat) dak. Dit materiaal is stevig, gemakkelijk te versnijden en goed bestand tegen indrukking. Of je nu thuis komt met een blauwe, gele of groene plaat, dat maakt allemaal niet uit, de kleur is enkel een kwestie van de fabrikant.[;)]
Dit schuim kan je trouwens ook prima gebruiken voor het maken van spoorbermen. De opvulling van de eventuele spleten tussen de platen kan gebeuren met PUR schuim, na het uitharden kan je het teveel aan schuim gewoon met een mes afsnijden. Er bestaan ook nog andere gelijkaardige materialen als PIr en resolschuim, het laatste heeft als voordeel dat dit veel minder ontvlambaar is dan PUR of PIR (dan denk ik maar aan bepaalde gebieden is de buurt van transo's,...
Verder kan je ook ge?xpandeerd polystyreenschuimplaten nemen, beter bekend als isomo. Nadeel is natuurlijk de vele bolletjes en dat het ook niet zo stevig is.
Kurk kan je ook in de bouw vinden, zorg dat je een soort vind die gebruikt wordt als isolatie en niet als ondervloer voor parket ed, deze eerste is namelijk merkelijk goedkoper.

Voila, dat zijn zo de meeste handige isolatiematerialen uit de bouw, er bestaan natuurlijk nog andere, maar daar kan eer modelbouwer niet zoveel mee aanvangen.[;)]