Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Isolatie

Gestart door poco loco, 23 april 2008, 08:36:00 AM

poco loco

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Het ideaal zijn verpakkings dozen van champagne. Geef maar een seintje heb dit steeds voldoende in voorraad. Zowel lege als volle.[:)]

Erik




Da's dan geregeld voor een paar volle, dus. [:D]

Luc.

Stefan Appelmans

Ja, dat is waar, soms vind (vindt?) men HET ding en "waarom heb ik daar niet vroeger aan gedacht".
Die "depron" (climaplan) is dus ge?xtrudeerd polystyreenschuim in een blad van ongeveer 1 meter op 70 centimeter, en 3 of 6mm dik. Dat is een beetje gelijk schuim dat in "cartonplume" steekt, zonder het papier van elke kant.
Om phonisch te isoleren, gelijk doomslu het zegt, zijn er eieren kartonnen, die voor 30 eieren. Ik heb dat eens gezien in een studio van een privaatradio. Ze hadden dat overal op de muren geplakt om het paraziet geluid te dampen, en dat werkte goed.
U zult toch moeilijk onder het "normale geluid" van een loc dalen...maar zoek verder (op uw gemak natuurlijk!)[:D]
stefan.

Gerolf

Om geen (of zo min mogelijk) achtergrondgeluid uit je schaduwgedeelte te horen ...
Uiteraard je verborgen treinen zo min mogelijk geluid maken (de locs zelf ?n het rolgeluid)
Ervoor zorgen dat je bovenbouw voldoende star gemonteerd is, en dus geen klankbord wordt voor je verborgen gedeelte.
De verborgen ruimte akoestisch afsluiten en intern dempen met rotswol en/of schuim en/of eierkartons en/of ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefan Appelmans

Ja, dat is wel waar!
De man die s'morgens in mij straat de gazetten in de bussen steekt heeft een bromfiets.
Op gelijkvloers hoort ge hem juist doorkomen, maar in de kamer ketst dat tegen de huizen tegenover en, om 6 uren s'morgens hoort ge dat GOED in de kamer...
Ik heb een "helenboel" van die grote eierenkartons in mijn kelder, om "later" mijn landschap te maken. Ik krijg er later nog een heel pak (eieren-spek-chippolata in de tochtclub van Madame).
Komt er niemand van Antwerpen op de beurs van ALAF 4 mei (zondag)?
Dan kan ik hem er een hele hoop voor U doorgeven.
stefan.

Stefan Appelmans

Of in Kinkempois 17 en 18 mei waar een maat en mijzelf zullen zijn om een beetje plasticard te snijen en enkele dingskes te gieten.
stefan.

poco loco

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

De verborgen ruimte akoestisch afsluiten en intern dempen met rotswol en/of schuim en/of eierkartons en/of ...



Luc Dooms zette me al op die denkpiste met zijn "inkapselen".
5cm dik poly-urethaanschuim
-horizontaal tegen de grondplaten van de schaduwstations ?n die van de bovenbouw
-vertikaal tussen beide, verwijderbaar.
Zo komen de schaduwstations in een soort geisoleerde tunnel te liggen.
Het is een mogelijkheid...

Luc.


poco loco

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

Om phonisch te isoleren, gelijk doomslu het zegt, zijn er eieren kartonnen, die voor 30 eieren. Ik heb dat eens gezien in een studio van een privaatradio. Ze hadden dat overal op de muren geplakt om het paraziet geluid te dampen, en dat werkte goed.



Stefan,

De eierkartons in muziekstudio's dienen om WEERKAATSING van de geproduceerde decibels tegen muren en plafond te milderen.
Maar als isolerende tussenwand werkt dat dus hetzelfde als een plaatje plat karton van 1mm: niet.

Bedankt, we denken voort.
Luc.

Gerolf

Voor zover ik iets van akoestiek ken... misschien zou Suske zich beter in deze discussie mengen [?]
Weerkaatsing heeft ook in ons geval belang, Luc. Geluid van een schaduwstation kaatst immers terug op bvb de onderplaat van de bovenbouw.
Voor demping van "staande golven" heb je een dempend materiaal nodig op de piek van de golf. Een eierkarton is gemiddeld zo'n 3cm dik, de golflengte wordt dan 12cm, het dempt dan staande golven rond 2400Hz (en de oneven veelvouden 7200, 12000, 16800, ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

poco loco

Gerolf,

[:0] Dit gaat mijn eierdopje te boven...
Al volg ik het begin van je redenering wel.

Het gaat er dus om, om n??st een geschikte isolator tussen rail en grondplaat (die volgens mijn bevindingen sponzig en elastisch, maar taai moet zijn) een hanteerbaar materiaal te vinden waarmee het schaduwgedeelte 'verpakt' kan worden. Met in het achterhoofd dat gedeeltes van onderkant of zijkant daarvan, ten allen tijde uitneembaar zijn ivm toegankelijkheid.

Luc.

doomslu

citaat:
Geplaatst door poco loco

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

De verborgen ruimte akoestisch afsluiten en intern dempen met rotswol en/of schuim en/of eierkartons en/of ...



Luc Dooms zette me al op die denkpiste met zijn "inkapselen".
5cm dik poly-urethaanschuim
-horizontaal tegen de grondplaten van de schaduwstations ?n die van de bovenbouw
-vertikaal tussen beide, verwijderbaar.
Zo komen de schaduwstations in een soort geisoleerde tunnel te liggen.
Het is een mogelijkheid...

Luc.



Dat was inderdaad wat ik bedoelde. Zelf heb ik het nog niet geprobeerd. Wie doet eens een test ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

poco loco

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

Of in Kinkempois 17 en 18 mei waar een maat en mijzelf zullen zijn om een beetje plasticard te snijen en enkele dingskes te gieten.



Ik dacht wel eens tot daar af te zakken.
Maar niet voor eierkartons: mijn buurman is patissier en hij dumpt die met kubieke meters...[;)]

Luc.

ysbeer

Bijna alles wat hier boven staat heb ik al eens geprobeert.
Wel niet met eierkarton maar met schuimplastic en dergelijke.
En het werkt,probleem is wel dat je nergens meer bij kunt,als je het helemaal dicht maakt.
Scharnierende deuren en kleppen.allemaal heel mooi,maar vaak blijven ze open staan,en in de weg staan ze altijd.
Doe je het maar half dan helpt het niks.
Ik heb alles weer gesloopt en accepteer het klein beetje geluid maar
De rails e.d liggen wel op kurk en de plank is heel dik 22mm dat helpt nog het beste.
Een cd met omgevings geluid(autos in de verte,vogels,treinfluiten)werkt heel veel storend geluid weg.
Het vreemde is namelijk dat je het lang zo hard niet hoort,als de kamer niet doodstil is.
wim

erik de noorman

Een openlatten konstruktie waar de rails worden opgelegt. Geen geluid.

Erik

br212

http://www.nproject.nl/modelspoor/geluidsisolatie-en-demping-voor-de-rails.html

Alhier een uitleg die ik zelfs nog snap. [:D] Om die reden maar een ondergrond van XPU gebruikt en de ballast gelegd met boekbinderslijm. Houtlijm was te hard en maakte teveel geluid. Ondanks dat alles blijft het geluid hoorbaar zoals er ook beschreven staat waarom. (en wat ik niet beter kan)

SuSke

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Voor zover ik iets van akoestiek ken... misschien zou Suske zich beter in deze discussie mengen [?]


Op vraag van ons aller Gerolf [;)]

Akoestische isolatie is geen eenvoudige materie, maar dat was al af te leiden uit de reacties in dit draadje.

De wetenschap meldt dat een optimale geluidsisolatie bereikt wordt door afwisseling van lagen met een hoge (zware) en lage (lichte) densiteit. Hierdoor wordt de frekwentie van de golf gebroken en krijg je een reductie in het geluidsdrukniveau (dBa), want dat is wat wij horen. In de praktijk komt het erop aan de frequentie van de geluidsgolven zo laag te krijgen dat wij ze niet meer horen (maar wel voelen - denk maar aan de bassen op die fuif van zoon of dochterlief) en dan op te vangen in een zeer flexibel materiaal zodat de energie van de golf gedissipeert wordt. Dat in de praktijk omzetten is echter niet min, zoek daar het internet maar eens over na.

Eerst even een zeer belangrijk onderscheid maken. Geluidsoverdracht geschiedt op 2 verschillende manieren:
-   contact geluid
-   vrije trilling
Beide zaken moeten in ons geval opgevangen worden en liefst op de plaats waar ze ontstaan, en dit moet bovendien nog toepasbaar zijn op de geringe plaats die we ter beschikking hebben.

Contactgeluid ontstaat doordat onze loc?s over de rails rijden en hierbij de energieomzetting door de tandwielen, speling op de verschillende onderdelen en zo verder in de vorm van een trilling doorgeven aan de ondergrond waardoor deze gaat trillen, wat wij dan weer waarnemen als geluid.  Punt is hier dus om dat ?rijgeluid? zoveel mogelijk te temperenvoordat het de ondergrond bereikt zodat het onder het waarneembaar geluidsdrukniveau blijft.

Een mogelijke oplossing die ik zie - toepasbar in een verdoken baangedeelte:
Zorg dat je baanbed opgebouwd is uit een plaat waarin redelijk veel "lucht" opgesloten zit maar die toch een redelijke stijfheid heeft (PU-schuim - maar dan niet de harde beloopbare vorm). Een plaat waar je vrij eenvoudig indrukkingen in kan maken zonder het oppervlak echt te beschadigen (scheurtjes). Plaats deze plaat echter wel op een stevig raster zodat ze niet gaat werken als een trommelvel, of alle moeite is voor niets. Leg je sporen daarop met een flexibele lijm (butyl-lijm - de kit die men gebruikt om raamkaders mee aan te spuiten), een bitumineuze herstelmastiek, silicone kan ook maar dan moet je zeker zijn dat hij niet verhard wat niet evident is en helaas niet op de verpakking staat. Ballasteren is in dit geval zeker uit de boze want dan ga je het effect van de flexibele verbinding verbreken. De zaak zit hier dus in het gebruik van verschillende dichtheden die de trillingsfrequentie reduceren en daardoor "minder" hoorbaar maken omwille van de lagere frequentie.

De andere speler in het geheel is de vrije trilling, het geluid dat zich door de trilling van de lucht rond al de bewegende onderdelen in de ruimte verspreidt en eventueel weerkaatst op andere delen van de baan of ons trommelvlies. Hiermee is al aangegeven dat je dit soort geluid nooit helemaal kan wegwerken.

Weerkaatsing op andere delen kan je opvangen door bijkomende geluidsisolatie (bewuste noppenplaten) aan te brengen tegen de onderzijde van de bovenbaan (zie http://www.aixfoam.de/cgi-bin/shop/sh_app?LID=nl&shcat=1&FUNC_ID=8002 voor een voorbeeld).  Een andere manier is ervoor te zorgen dat je bovenblad redelijk stijf is uitgevoerd (zoals Gerolf al aangaf) om te vermijden dat dit ook gaat trillen. Dit kan je doen door een dikkere draagplaat, of een voldoende stijf en dicht raster onder de baan te voorzien. De geluidsoverdracht door de lucht is evenwel veel minder energiek dan het contactgeluid, en daardoor ook veel minder storend.


Even wat info voor Luc - poco loco
De materie waar de bewuste "bierviltjes" uit gemaakt zijn is waarschijnlijk een "conglomeraat" (weer een 10-punten woord[8D]) - een samengeperst geheel van schuimrubberen vlokken met een bindmiddel (http://www.aixfoam.de/cgi-bin/shop/sh_app/TElEPW5sJnNoY2F0PTEmU0hfRUxJRD1ubCZPUkRFUl9QT1NfSUQ9JkFSVF9JRD0xMCZGVU5DX0lEPTgwMDQ_). Heden ten dage vind je die in de "betere" DIY-zaken als plaatmateriaal. Je kan deze gebruiken als alternatief voor de PU-platen om je sporen op te leggen.

Tot zover de technische bijdrage [8D]. Het uitproberen laat ik aan ieder voor zich [;)].
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.