Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Isolatie

Gestart door poco loco, 23 april 2008, 08:36:00 AM

poco loco

Al maanden ben ik op zoek naar het geschiktste materiaal voor geluidsisolatie tussen spoor en onderbouw.

Kom ik in huis bierviltjes tegen, gemaakt van een materie die mij ideaal lijkt:
het betreft een soort agglomeraat van recyclage-kunstsof waarvan de textuur het midden houdt tussen rubber en kurk.
Vermits die schijfjes een 15-tal jaar geleden in een zaak als IKEA of Habitat werden gekocht, is de producent via die weg niet te achterhalen.
Heeft iemand enig idee waar ik er achter kan komen uit welke materie die bierviltjes gemaakt zijn?

groeten, luc.

Gerolf

Vooraleer je op zoek gaat naar dergelijk materiaal: Heb je al gepoogd om hierop te lijmen? Houdt alles? Wordt het rubber niet hard van de gebruikte lijm etc...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

René

René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

prulleman

Ik gebruik al jaren Woodland scenics trackbed. Simpel te verkrijgen en geen probleem mee[:)]

MickeyMouse

@Prulleman:
Was er aan aan het denken om dit ook te gebruiken...
Verlijm je zowel het trackbed op de ondergrond en dan de rails op het trackbed of wat is de beste methode?
Gebruik je dit ook in (redelijk scherpe) bochten?
Hoe doe je dit dan?

Geert

loebaske

Soms heb ik het gevoel dat men het op ieder item moet uitleggen hoe het moet om sporen te leggen, het simpelste is een laag 2m/m kurk over de ganse breedte, daar boven kurk van 4m/m/ iets breder dan de sporen, om nadien een berm te cre?ren, schuin afsnijden en in bedden, ik vermoed dat al eens eerder in MSM is verschenen [;)][;)]
en al die dingen leer men in een club, daarvoor zijn we er [:)][:)][:)]

poco loco

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Vooraleer je op zoek gaat naar dergelijk materiaal: Heb je al gepoogd om hierop te lijmen? Houdt alles? Wordt het rubber niet hard van de gebruikte lijm etc...



Gerolf, fijn dat je daar aan denkt. Ik werk met silicone in plaats van lijm, en dat plakt zowat alles niet agressief. Denk ik.

Voor alle duidelijkheid:
-geprefabriceerde bedding lijkt me financieel gezien geen optie vermits het over een paar honderd meter spoor gaat. Ik weet niet wat Woodlands kost per lopende meter.
Ik weet wel dat de isolatiewaardes van prefab h??l goed zijn.

-ik heb met allerlei materialen getest ondertussen maar niet de "kurk van 4mm op rollen in Gamma of Brico". Die ken ik niet en lijkt me dan een stuk soepeler dan de 4mm vloertegels waarmee ik getest heb. Die kurk is zeer stijf en het resultaat was zozo.
Wat maakte dat ik weer naar iets anders op zoek ging.

-mijn bierviltjes zijn NIET van rubber. Al sluit ik niet uit dat dat er in voor komt. De materie is licht en luchtig, maar ook zeer stevig en een beetje elastisch. En een samenperssel van allerlei vlokjes.
Ik denk dat dit het product is van een plaatselijk buitenlands recyclagebedrijfje en dat samenstelling en herkomst niet te achterhalen zullen zijn.

Brico of Gamma, dus...

bedankt,
luc.


Havoc

Uit je beschrijving lijkt het wel gerecycleerde tetrapac verpakking.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

poco loco

Weet jij waar ik dat kan vinden?

luc.

PS: het valt mij op dat er weinig neiging tot 'meedenken' is op deze draad.
Onder het motto "treinen maken in werkelijkheid ook veel lawaai" vinden verschillende stemmen op het forum goede geluidsisolatie niet erg belangrijk.
Alhoewel het ?chte denderend gedreun en het hol geschuur in model weinig gemeen hebben, kan ik die redenering nog volgen voor kleine banen, bvb. met fiddle-yard.
Maar als, zoals bij mij het geval is, zowat twee derde van de sporen zich in het niet zichtbare gedeelte bevinden, vind ik "stilte" daar
belangrijk. Die sporen liggen buiten de zichtbare werkelijkheid en bestaan dus eigenlijk niet. Constante zoem-, slier- en rommelgeluiden vanuit de 'ondergrond' lijken me niet geloofwaardig.
Vandaar mijn zoektocht naar het "betaalbare beste".

doomslu

Ik denk dat hier op het forum al meermaals geschreven is dat rolgeluiden niet te vermijden zijn. Er zijn over dit onderwerp al draadjes geweest en sommige mensen (ik meen me te herininneren Klaas ondermeer) hebben al diverse ondergronden en methodes getest.

Akkoord om het geluid zo veel mogelijk te dempen in onzichtbare zones. Aangezien je in die zones geen ballast hoeft te gebruiken kan je waarschijnlijk al een stillere baan bouwen mits inachtname van enkele regels.

Nu vraag ik me af of iemand al testen heeft gedaan met het acoustisch isoleren van 'ondergrondse' baangedeeltes door het inkapselen van de baan met absorberende materialen. Vergeet wel de toegankelijkheid niet !
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

erik de noorman


Ondanks  de meeste modelbouwers  het afkeuren gebruik ik golfkarton (kostprijs nul). Het feit dat dit opzwelt enz. is een fabeltje indien goed voorbereid gebeurd dit niet.
Ik gebruik golfkarton van 4 ? 5 mm. dik. Uit het golfkarton wordt dadelijk het railbed uitgesneden met afgeschuinde kanten. Daarna wordt het railbed volledig met brede schilderplakband (tessa) beplakt. Het beplakte railbed wordt met dubbelzijdige kleefband op zijn ondergrond gepakt. De zijkant van het railbed krijgt nog een extra plakband die half het railbed en half de grondplaat overlapt.
Daarna krijgt het 2 lagen donkere latex verf. Het railbed is klaar om sporen op te leggen. Voor de schaduwstations kleef ik de rails met dubbelzijdige kleefband op het railbed zonder ballast. Resultaat stilte. De zichtbare sporen worden  op de klassieke manier voorzien van ballast. De sporen worden eveneens met dubbelzijdige kleefband bevestigd. Het ballast wordt over de sporen verdeeld.
Goed bevochtigen met gewoon water met de plantenspuit en daarna de verdunde houtlijm. Let wel de houtlijm niet zo sterk verdunnen als normaal vanwege het eerdere sproeibad. Mocht het karton dan al ergens opgezwollen zijn, is dit eenvoudig te verhelpen door het terug in te drukken.


Erik

Stefan Appelmans

Muziek luider zetten...[:o)]
Nee, ik ben al weg!

Ik dacht daar op na (mijn baan is niet echt geruisloos).
Hebt u al gedacht om, in de verborgen gedeelten, als het mogelijk is, de rails te leggen op kurk, bijvoorbeeld, maar niet gelijmd of niets?
Sommigen gebruiken ook "Depron", 3 of 6mm dik ge?xtrudeerde schuim polystyr?ne. Dat heet vaak "Climaplan" in Belgie. Dat word ook gebruikt in electrieke radiobestuurde vliegtuigen (heel licht en redelijk sterk) en dat kost niet veel.
Ik heb ook al gedacht de hele plank, met de rails erop, soepel neer te zetten op "silentblocs" (heeft Gerolf dat niet op zijn trillende plank?) Want het geluid komt ook van alles vast-vast te bevestigen.
In onze club zijn de rails "normaal" vastgezet op kurk en daarna ballast met houtlijm, en maakt echt niet veel geluid, maar het is natuurlijk een massieve baan en in een heel groot locaal, dat helpt ook.
stefan.

poco loco

citaat:
Geplaatst door doomslu

Ik denk dat hier op het forum al meermaals geschreven is dat rolgeluiden niet te vermijden zijn. Er zijn over dit onderwerp al draadjes geweest en sommige mensen (ik meen me te herininneren Klaas ondermeer) hebben al diverse ondergronden en methodes getest.



Luc,

Ik weet het, ik weet het, maar ik zoek iets nieuws; iets "beters".
Of beter: ik wil alle mogelijkheden aftasten, wat materiaal betreft. Het is goed mogelijk dat ik uiteindelijk bij iets erg conventioneels terecht kom.

Luc.


poco loco

Erik,
Golfkarton ligt nog niet op mijn testvlak. Proberen.

Stefan,
Ge?xtrudeerd polystyreenschuim heb ik misschien wel al getest, maar ik weet niet hoe het er uit ziet. Verschillende goed scorende kunstoffen zijn mij totaal onbekend. Het gaat meestal om verpakkingsmaterialen.

Luc.

erik de noorman

Het ideaal zijn verpakkings dozen van champagne. Geef maar een seintje heb dit steeds voldoende in voorraad. Zowel lege als volle.[:)]

Erik