kartonmodellen

Gestart door depovero, 22 maart 2005, 22:06:33 PM

depovero

Dag de modelbouwers,

Deze middag, tijdens de pauze ontdekt. Een nederlandse site over kartonmodellen. Vooral nederlandse items, ik vond het de moiete om het aan jullie door te sijpelen.

Adres: www.Peard.nl

Wordt ook in de links gevoegd,

Denis

PS: zou hierover ook niet eens een artikel gepent kunnen worden?
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

marctje

Buiten de schrijf fout ( wraak!!! zie elders op het forum), kan ik zeggen dat de mensen van de club in Wervik op hun N-baan  prachtige papier en kartonnen huisjes hebben geplaatst.
Zelf gezien in Blankenberge.

marc
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

janjozef

Ze zien er echt mooi uit maar met het materiaal "karton" heb ik problemen. Als het wat vochtig heeft gestaan begint het naar alle kanten bol en hol te staan

Jan

P.S. Marc foei trek twee topics niet door elkaar.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

dwizeno

Ik zou het een goed idee vinden om eens in ons MSM blad een artikel te zien hoe je zo'n kartonnen huisje maakt (met plan).  Het zou eens iets anders zijn dan altijd met plasticard te werken.

Op de baan van Wervick stonden inderdaad zeer mooie kartonnen huisjes, misschien moet iemand van MSM daar eens met iemand gaan praten?  Hebben we direct nog eens een schaal-N artikel want de baan van Wervick was in die shaal, en echt wel de moeite.

Wat dat krom trekken betreft, dat is voor velen minder van een probleem, N-baantjes zijn vaak klein en kunnen in goed geventileerde ruimtes liggen.  Zeker voor zelfgemaakte kartonnen modellen is dit volgens mij niet zo erg, als ze dan toch kromtrekken kan je een nieuwe versie maken.  Voor de kostprijs moet je dit dan niet laten. Oefening baart kunst ... dus ze worden er alleen maar mooier van ;).

Mijn twee centen,
Dirk
 

Gerolf

Dat speciale 'architectenkarton', bestaande uit drie lagen: twee buitenkanten papier en een mij onbekende tussenlaag, trekt dat ook krom? Of hebben de architecten iets gevonden op dat probleem?
Het lijkt me niet zo duur, maar ik heb er nog niet mee gewerkt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Ik ken dat karton vrij goed aangezien mijn dochter dat voor school heelwat gebruikt heeft en de het laat zich zeer goed behandelen maar als je het gaat schilderen begit het karton al te trekken en te blazen. Aangezien je karton op het mouse-achtige binnengedeelte is gelijmt kan het niet echt in zijn geheel kromtrekken maar krijg je meer een hamerslag-opervlakte. Dit is de reden dat ik het ook nooit meer zal gebruiken voor modelbouw.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

guy holbrecht

Vroeger werkten wij op de club met architectenkarton (2 lagen bristol met daartussen een laagje schuim). Er bestaan in dit materiaal verschillende diktes. De ervaring heeft echter geleerd dat de hoekverbindingen wel eens durven loskomen en dat het steentjespapier dat wij gebruikten (van Engelse afkomst) na verloop van tijd met de gewone lijmstift toch wat blazen begint te trekken op de ondergrond van architectenkarton. Bernard Lambert (Pacific)werkt echter anders: laag per laag en, als ik mij niet vergis, met dubbelzijdige kleefband. Toen wij jarengeleden Pacific te Wervik bezochten om de clubreportage te maken, hebben wij ook een bijdrage over de huizen van Bernard gemaakt. Deze is, om welke reden dan ook, nog niet verschenen. Op mijn pc is die bijdrage niet meer te vinden. Op de redactie misschien nog wel. We bekijken het eens.
vgr.
Guy

Gerolf

Snelle reactie, Jan!
Dus erop tekenen zou nog gaan, en eventueel gebruik als versteviging is misschien ook nog een optie...
En schilderen met een airbrush misschien? Daarmee kan je in meerdere lagen vrij 'droog' werken, en misschien op die manier een watervaste laag aanbrengen...

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

Hallo,

IK bouw altijd met karton en papier. Het idiale kartom om mee te bouwen is het karton afkomstig van luxe verpakkingsdozen van sterke drank. Het karton van deze dozen is meestal behandeld met een water- afstotend produkt. Het is gemakkelijk te snijden en rafelt niet bij het snijden. Ook inkerven van een stenenmotief of plankenvloer is makkelijkte doen. Het inkleuren gebeurt zoals bij plasticcard en met plakaat of waterverf. Een andere oplossing is als je met gewoon karton werkt er eerst brede schilderstape over plakken en behandelen met een laagje latexverf (niet noodzakelijk). Het verlijmen van karton doe ik steeds met kleurloze kontaktlijm van patex.
Voor het bouwen van gebouwen gebruik ik de muurplaatjes van vollmer
(schaal N)zonder verstevegingskarton. Deze zijn sterk genoeg om ze direkt met elkaar te verlijmen. Ze trekken niet krom of zwellen niet na kontakt met water. Mijn baan staat op een niet geisoleerde zolder
in de winter soms tegen het vriespunt en vochtig, en in de zomer soms heet en kurkdroog. Nog nooit problemen gehad met vervormingen.
Zie diorama kapelle op den bos.

Erik

Gerolf

citaat:
Geplaatst door erik de noorman
Het idiale kartom om mee te bouwen is het karton afkomstig van luxe verpakkingsdozen van sterke drank.

Als ik een hele stad wil bouwen, hoeveel sterke drank moet ik dan verzetten [:p] [xx(] [?]
Pattex, schilderstape en Vollmer lijken me meer lever-vriendelijke tips

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

Waarom het aangename niet aan het noodzakelijke koppelen.
Twee vliegen in een klap enz.

Erik

Johnnytrein

Ik wil me onmiddelijk en belangeloos mee inzetten om jouw kartons mee leeg te maken. [:I]Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

bartie

Idem dito, alles voor de hobby. [:D]
Echter wel een goed idee Erik, heb al met verschillende kartonsoorten geprobeerd zonder tot een bevredigend resultaat te komen. Dus kan ik dat eens proberen. Eerst naar de drankencentrale voor de nodige grondstoffen. Hopen dat moeder de vrouw dit gelooft.[8D]

Groetjes Bart.

erik de noorman

Ramsdonk, 09/04/'05

Betreft: uw kandidatuur

Geachte Heer Johny,

Naar aanleiding van uw schrijven.
Indien morgen de opdrachtgever NV algemene modelbouwzolderwerken
beslist om de infrastructuur werken vervroegd opteleveren.
Daarvoor de nodige middelen door het gewest moeder de vrouw
beschikbaar worden gesteld. Wij door toename van de bouwmaterialen
de werkdruk niet meer aankunnen. Na een kort proefexamen uw kanditatuur in overweging zullen nemen.

Voorlopig nog met heldere geest.

Erik.

PS. altijd welkom.

Johnnytrein

Beste Eric, dat is genoteerd. Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about