Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Modulebaan

Gestart door MARKLINRIJDER, 16 april 2008, 22:27:40 PM

MARKLINRIJDER

Hallo,

In dit draadje wil ik jullie laten meevolgen hoe mijn volledig vernieuwde modulebaan zal opgebouwd worden.  De tijden zijn voor mijn enigzins veranderd.  De CNC frees is er gekomen.  Loconet ben ik tegengekomen tijdens het oplossen van enkele problemen in de voorgaande baan.  En de tijd en het forum hebben me wat raad en advies gegeven.  

Hierbj alvast een startmodule:

Volledig opgebouwd uit multiplex:
urlhttp://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/nieuwe%20modules/9c9a6366.jpg/url
urlhttp://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/nieuwe%20modules/17df7a62.jpg/url
urlhttp://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/nieuwe%20modules/de7250d8.jpg/url
urlhttp://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/nieuwe%20modules/d4d83044.jpg/url
urlhttp://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/nieuwe%20modules/61133315.jpg/url
urlhttp://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/nieuwe%20modules/928082b6.jpg/url

Reacties zijn altijd welkom,

Groetjes,

David

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

Multiplex is niet het meest lichte materiaal.
MDF is veel zwaarder dan multiplex.

Klaas Zondervan

In triplex zitten nogal wat verschillen per soort.
Enkele soortelijke gewichten:

populierentriplex 0,37
okoum?triplex     0,48
merantitriplex    0,6
berkentriplex     0,7
mdf               0,75

Daarbij komt nog dat je bij triplex/multiplex met dunnere plaat kunt volstaan dan bij mdf.

MARKLINRIJDER

Ik kan je zeggen dat de multiplex, trouwens een 7-lagige zeer licht is.  Wat hij juist weegt kan ik wel even navragen.  De lange zijden van de dragende structuur is een 18mm Spruce.
De zijkanten zijn van Yellow Pine 9mm, eveneens 7-lagig.
Deze kan je niet kopen, heb ik speciaal laten maken.  Beide platen zijn zeer stabiel en zeer licht.  De niet dragende delen zoals perron en dergelijke kunnen uit andere materialen, bvb. MDF en dergelijke.  
Wat betreft het bewerken, daarvoor heb ik als schrijnwerker wel een mooi machinepark voor.[:D]

Groetjes,

David

MARKLINRIJDER

Volgens dat ik vermoed, heeft de man die jouw bijenkasten maakte niet met multiplex maar met betonplex gewerkt.  Is echt niet te vergelijken hoor.  De TOPlaag of afwerkingslaag is ietsje harder.[:D]  Maar met de gepaste machines EN snijgereedschappen is dat kinderspel.[;)]

Groetjes,

David

doomslu

David, ik zou bij modules proberen het gewicht te beperken en dus de perrons van architectenkarton maken. Maar ja, een schrijnwerker werkt graag met hout h?. [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

[:D][:D][:D] David [:D][:D][:D] je houd van kritiek, en deze keer is het perfect op zijn plaats, ik wist niet dat je modelbouw deed, dacht dat je bij het leger werkte, want het lijkt wel alsof je bumkers aan het bouwen bent, als je daar nen bom ingooid blijft uw konstruktie overeind[;)]

MARKLINRIJDER

Jongens,

Zo zwaar is die module ook niet hoor.
Ik zal ze morgen eens op de weegschaal zetten.[:p]

Trouwens, deze modules zijn ook van mijn hand.

http://www.liersemodelspoorwegen.be/modulebanen.html

En iedereen in de club was verbaasd van het gewicht.

Groetjes,

David