Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

kortsluiting

Gestart door marimon, 22 maart 2005, 13:53:30 PM

marimon

sinds gisteren ligt mijn baan er volledig. Om de twee meter een aansluiting gesoldeerd naar een feeder onder de constructie. Grote ontgocheling bij het aansluiten op de trafo! Kortsluitingsmelding op de lokmaus 2. Wanneer ik nu ??n spoor die naar het viersporig station loopt loskoppel, dus het stroomcircuit is onderbroken, is de kortsluiting opgeheven. Logisch natuurlijk:p. Vraag is nu, zou ik met en keerlusprobleem zitten of niet? 'k Weet het, het is niet zo evident voorgesteld hier, maar misschien met jullie critische vragen en denkpistes zou ik tot een oplossing kunnen komen. Ik ben het ook nog aan het uitpluizen hoor. Ik wil niet alleen teren op jullie ervaring.

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

marimon

citaat:
Sinds gisteren ligt mijn baan er volledig. Om de twee meter een aansluiting gesoldeerd naar een feeder onder de constructie. Grote ontgoocheling bij het aansluiten op de trafo! Kortsluitmelding op de lokmaus 2. Wanneer ik nu ??n spoor, die naar het viersporig station loopt loskoppel, dus het stroomcircuit is onderbroken, is de kortsluiting opgeheven. Logisch natuurlijk. Vraag is nu, zou ik met een keerlusprobleem zitten of niet? 'k Weet het, het is niet zo evident voorgesteld hier, maar misschien met jullie critische vragen en denkpistes zou ik tot een oplossing kunnen komen. Ik ben het ook nog aan het uitpluizen. Ik wil niet alleen teren op jullie ervaring.

Groeten,
Marc


Ik moest het verbeteren, die schrijffouten. [:o)][:I][|)]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

quf

Marc,

Kan je op de een of andere manier uw spoorschema terbeschikking stellen voor het forum? Desnoods via photobucket op yahoo? Heb je een schema op PC, dan kan je desnoods een screenshot nemen en het in word importeren. Deze file mag je gerust naar mijn e-mailadres sturen, dan bekeijk ik het wel eens.
frnkqu@telenet.be

Groeten

Frank

quf

Marc,

Nog een ideetje. Maak een schets van uw spoorlayout en breng het eventueel mee naar Blankenberge als je van plan zijt daar naar toe te gaan. Experts zat daar. Ik zelf ben er op maandag op de stand van "MSC het Spoor" uit St.Niklaas. (Kappelleke in de bos)

Dat moet toch lukken.

Groeten

Frank

marimon

Zeker weten Frank. Ik zal mijn planneke meebrengen.
Intussen heb ik het ook op yahoo geplaatst. Kwalitatief is het geen mooi beeld maar het kan er door. Het staat ook op je email midderwijl.

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Pol De Bard

Marc (marimon)
Ik zag je plannetje en bekeek het maar kon nog niet reageren.
Een echte lus zag ik er niet in, maar je hebt wel een "pseudo-lus" erin zitten. Je bent blijkbaar nog niet zover dat je weet w??r je onderbrekingen moet maken om dit euvel te voorkomen. Alles zit op ??n voeding, en dat zal niet lukken.
Ik bekijk je ding nog eens en duid erop aan waar je moet onderbreken.
Maar verwacht dat niet vandaag...KIS3 gaat in druk en KIS4 rolt uit de pen.

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

marimon

Pol,
Kis(t) maar, ik heb veel geduld.
Bedankt.

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

quf

Marc,

Ik heb via je privaat e-mail adres geantwoord op je probleem.

Groeten

Frank

marimon

OK Frank, bedankt. Heb het inmiddels al gelezen. Het lijkt inderdaad juist wat je schrijft, tenminste logisch wil ik bedoelen. Kan alles nog op ??n voedingsbron of moet ik bijkomende voedingsbron(nen) aanschaffen (Kis-voeding natuurlijk).

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

quf

Marc,

Aanvankelijk zou ik alles nog op een voeding zetten. Enkel zou ik de bedrading zo aanbrengen dat je later gemakkelijk een tweede voeding kunt bijschakelen. Ik zou bevoorbeeldhet station met bijbehorende keerlus (rechts) en het schaduwstation op een voeding. Het enkelspoor links dat aftakt enerzijds naar de haven , anderzijds naar industrie en kopstation, zou ik bedraden voor een tweede voeding. Aanvankelijk kan je in plaats van die tweede voeding een dubbelpolig kroonsteentje (suikertje) plaatsen , en dat verbinden met de eerste voeding. Eens dat alles goed loopt, en er komen meer verbruikers (=loks + verlichte wagens) kan je de tweese voeding daadwerkelijk plaatsen in de plaats van dat kroonsteentje. Die voorlopige verbinding met de eerste trafo moet dan natuurlijk verdwijnen.  Duidelijk ???

Groeten

Frank