Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Opnieuw gebeten ...

Gestart door Decapod, 15 april 2008, 11:34:16 AM

Decapod

Hallo allemaal,

Ik waar hier al een tijdje rond als gast, maar uiteindelijk heb ik me dan toch maar een account aangemaakt, de verleiding was te groot ... 8D. Ik wilde liever nog wat op mezelf verkennen, MSMekes bladeren en allerlei info zoeken, maar het zijn de bijdragen hier op het forum en de sites van Gerolf en Patrick die me uiteindelijk over de streep getrokken hebben (ok, ook een paar andere modelspoorders :D).
Ooit in een ver en grijs verleden - ik was toen 5 en lag hondsziek in de canap? bij mijn grootouders - kwam er uit een groot, langwerpig pak een klein Roco-lokje met drie wagonnetjes, een railovaal en een transfo. De dag erna was ik al veel beter ... . Uiteindelijk kwamen daar een heleboel sporen en wissels bij (nog van die Fleischmann-messingrails) en elke vakantie werd er in de living een heel traject de kamer rondgebouwd. Een paar jaar later (ik was ook al heel wat rollend materieel rijker en had het Kibristation van Eschbron al in elkaar geknutseld) kreeg in bij Broux in Hasselt een tijdschriftje mee van De Prest: Loco-Revue. Mooi tijdschriftje, vol foto's van modellen en echte situaties. Ik heb het kapotgelezen denk ik, want ik vind het nergens meer terug ('t was maar 20 p.). Allemaal Belgische modellen: een maand later stond er een 63 op de rails en de collectie Belgische wagons groeide gestaag. Tot meisjes mij plots meer gingen interesseren dan treintjes: uncool.
Een goed half jaar geleden ben ik verhuisd naar Sint-Truiden. Huisje gehuurd met vriendin. Plots veel plaats. Alle meubels, boeken, en de hele santekraam verhuisd. Hier en daar bleef nog wel wat staan, maar dat zouden we dan wel zo eens meenemen. Zo ook mijn treintjes in de 'treinenkast' bij mijn ouders. Mijn vriendin wilde ze toch wel eens zien een dikke maand geleden. Ik dus naar boven, kast open, doosjes gepakt, doosjes open ... en eh, ik werd plots zo een beetje week vanbinnen. Mijn 3401 nog eens op de rails gezet, even laten rijden en ja, toen was eigenlijk de kogel door de kerk. De dag zelf en de dag erna alles naar huis gebracht. Terug beginnen lezen, boeken bovengehaald, op internet zitten zoeken, ... en nu is er geen ontkomen meer aan.
Er is ondertussen wel vreselijk veel veranderd. 't Is niet alleen fiks duurder geworden, maar ik heb zo regelmatig de indruk dat ik Chinees aan het lezen ben. Op het moment dat ik ermee ophield, kwam digitaal net op de markt, nu lijkt het wel alsof digitaal niet meer weg te denken is. Ik was toen al stilaan de stap aan het maken richting ombouw, zelfbouw en messingmodellen (als 'pietje precies' ligt me dat wel allemaal), maar ik ben er nooit toe gekomen. Lijkt wel legio nu, dus ik zal nog veel moeten achterna hollen vrees ik. Als ik jullie hier bezig zie, dan word ik er niet alleen euforisch van, maar slaat me de schrik soms ook om het vege lijf. Ik sta nog zo ongeveer nergens op dit moment.

Hopelijk leer ik hier veel bij en kan ik na een tijdje zelf ook wat bijbrengen!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

dikken

welkom op het forum, decapod!

hier kan je, zoals je waarschijnlijk reeds gemerkt zal hebben altijd met je vragen terecht, gelijk welke. Domme vragen bestaan niet, enkel vragen uit onwetendheid!! En daavoor zijn wij er allemaal! met onze bijeengeraapte kennis zullen we ons best doen deze te beantwoorden.

tip: zoek ook eens in de archieven, misschien werd uw vraag al eens gestelt!
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

Decapod

Thx, doe ik hoor: heb al hele threads doorgestruind.
Vragen stel ik wel in de aparte groepen.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

just4fun

citaat:
Geplaatst door Decapod

... nu lijkt het wel alsof digitaal niet meer weg te denken is ...


Vergis u niet, er zijn nog vele analoog-rijders.
Welkom, trouwens!
Paul

janjozef

Als je dit forum zo bekijkt zou je zeggen dat de meeste digitaal rijders zijn, maar in gelijkstroom zijn de meeste nog steeds analoog rijders.

jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Decapod

'k Ga zelf toch ook richting digitaal evolueren vrees ik. Al was het maar omdat modulesystemen dan plots heel veel mogelijkheden bieden. Ik denk er trouwens sterk over om eens aan een module te beginnen. Probleem is dan dat ik zowat al mijn locs kan gaan zitten ombouwen (nu ja, de meeste moeten toch eens dringend gesuperd worden; wie weet, steek er misschien zelfs ooit eens RP25 of PROTO87-wielen en co onder, maar dat is nog h??????l verre toekomst [}:)] )
Kwestie van eens wat uit te proberen en op alle probleempunten raad te vragen. Zou misschien nog geen slechte test-case zijn in mijn geval. Ik heb al eens wat zitten struinen in de moduelbaan van het forum, maar ik vraag me af of ik zoiets wel zou aankunnen voor een eerste keer ...
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

doomslu

citaat:
Geplaatst door Decapod

'k Ga zelf toch ook richting digitaal evolueren vrees ik. Al was het maar omdat modulesystemen dan plots heel veel mogelijkheden bieden. Ik denk er trouwens sterk over om eens aan een module te beginnen. Probleem is dan dat ik zowat al mijn locs kan gaan zitten ombouwen (nu ja, de meeste moeten toch eens dringend gesuperd worden; wie weet, steek er misschien zelfs ooit eens RP25 of PROTO87-wielen en co onder, maar dat is nog h??????l verre toekomst [}:)] )
Kwestie van eens wat uit te proberen en op alle probleempunten raad te vragen. Zou misschien nog geen slechte test-case zijn in mijn geval. Ik heb al eens wat zitten struinen in de moduelbaan van het forum, maar ik vraag me af of ik zoiets wel zou aankunnen voor een eerste keer ...

Hallo Thomas, je maakt hier een mooie start ! Prima. Blij dat er ook nog jonge mannen zijn die onze hobby komen verrijken.
Ik wou graag iets zeggen over die modulebaan van het forum : DOEN. Alleen al doende leert men. Wees niet bang, spring op de kar en probeer het op z'n minst. Hou het de eerste keer eenvoudig en je zal zien : de voldoening zal groot zijn. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Welkom, Thomas!
Als overtuigde TPIII-stoomliefhebber heeft iemand met de nickname "Decapod" voor mij vanzelf een streepje voor [:p] - sorry voor de TPV-rijders, maar het bloed kruipt...[:I]
Je hebt intussen al heel wat leeswerk achter de rug, een aanstekelijk enthousiasme, ... ga zo door, man!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Thomas, wees welkom op deze site, hopelijk kom je aan uw trekken....
in ieder geval ben je een voorbeeld voor andere nieuwe/oude leden om jou profiel aan te maken.
Groetjes
Eric

ERVIN

En ook vanuit Mol een hartelijke welkom toegewenst.[;)]

Decapod

Dank je allemaal.
Ik zal eens nadenken over een module. Maar verwacht maar niet teveel, het zal nog veel geklooi, gepruts en herdoen worden. Als het lukt ga ik misschien voor een stukje van de vroegere spoorlijn 23 Drieslinter-Tongeren tussen '58 en '81 opgebroken. Ze was beter bekend als de 'fruitspoorlijn' omdat er verschillende stroopfabrieken in Borgloon, Kerniel en omgeving hun aansluiting op hadden. Heel interessante lijn trouwens (maar daarover later ergens anders misschien wel eens meer). Heb nog eens zitten grasduinen in de module-groep, maar vind nergens de deadline. Wanneer valt die precies (allez, als het tegen dan lukt)?

@Gerolf: Heb er bewust voor gekozen omdat ik naar verloop van tijd wat zelf wil gaan bouwen, stoom me interesseert en de lijn die me na aan het hart ligt alleen in dat tijdperk interessant na te bootsen is. Ook een beetje economisch en praktisch: ik heb geen zin om alles te gaan verzamelen wat op de markt uitkomt en daarnaast kom je met aanpassingen van merken als Weinert heel ver in getrouwheid (het werk en de prijs is de keerzijde van de medaille natuurlijk).
Het type 36 Decapod is trouwens altijd mijn favoriete loc geweest. Ik ken geen enkele machine die zo treffend mechanische kracht en een massa pk's symboliseert. De vorm alleen al ... . Jammer dat er geen ??n van overgebleven is!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Gerolf

Type 36: Inderdaad een prachtig machien!
De modules: er is geen echte deadline. De bakken moeten niet "af" zijn, wel functionerend, en dit op de expo in Mechelen eind oktober.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Zelfbouw...type 36...Sint-Truiden. Spijtig dat het wat ver van Turnhout is anders zou ik zeggen maak er eentje in 7.25".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Decapod

Ah, goed. Wel danlukt het met vallen en opstaan wel om iets te forceren misschien.

7.25", dat zou te mooi zijn om waar te zijn! Bij Jocadis kan je hem in bouwkit krijgen, maar eh, de prijs is niet meteen van de poes voor een kit op zich zonder motor. En 'm op basis van een andere loc maken lijkt me bijna onmogelijk. Heeft er in Europa ergens een machine rondgereden die er op trok? Bij mijn weten niet echt ...
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Havoc

Ja, in Rusland maar dat waren 36'ers die naar ginder verhuisd zijn [:D] Helpt niet veel zeker? De types 10 en 36 waren echt uniek. Fantastische bakbeesten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.