Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

ombouw Roco 5205 naar .5407

Gestart door Arbeco, 14 april 2008, 20:27:24 PM

Arbeco

Heren, speciaal voor jullie, nog een plaatje. Hier is de frontzijde wat beter zichtbaar. De loc rijdt hier als losse rit richting Gedinne, en rolt uit de tunnel van V?neche....[;)]

 


O ja, Marc, die 59 komt eraan hoor...
Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

ERVIN

Hoi Arbeco, ik wil best nog wel wat meer foto's zien hoor, nu je het toch kent om foto's te plaatsen zou ik zeggen, gaan met die banaan!![:D]

theedooz

Ziet er geweldig uit, die 5407! Top gedaan!

Voor wie houdt van eigenzinnige 59'ers checked "Modelspoor praktijk":
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=5990
 

Tom

citaat:
Geplaatst door Arbeco

Ook heb ik enkele 59'ers verbouwd en omgenummerd, de (nu) 5917 heeft zijn derde koplamp verloren...

Mijn 59? [:p] [;)]
Tom

Arbeco

Zomaar weer 's twee plaatjes uit de actieve loopbaan van de .5407, met de enige ?chte goederentrein die alle andere goederentreinen overbodig maakt; ertstrein 48911 op doorreis van Antwerpen naar Luxemburg...

Hier samen met de .5320 bij het doorrijden van station V?neche:




En in de boog richting Gedinne, de tweede loc is de 5408, nog met de oude cabine's:



Persoonlijk vind ik dit ??n van de meest boeiende goederentreinen die ooit op het Belgische net gereden hebben, zeker toen deze nog met dieseltractie werd getrokken... Ik ben er dan ook erg blij mee dat ik af en toe deze trein nog eens kan laten herleven in schaal 1:87!![:p]

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

bollen neus

Hallo kroket, moet er nog zand zijn?[:p][:p]
mooi is nu eenmaal mooi, proficiat.[:D][:D]
groeten, bollen neus Eric.[:o)]

[B)] [:0]  [:X]

theedooz

Geweldig Len!

Heb je ook een plaatje van je .5320?

:))
Tedo
 

Tom

Prachtige locs, mooie foto's. [^]
Jammer dat ik ze nooit in het echt heb mogen zien langs de Athus-Meuse. [:(]
Tom

Decapod

Knap!
Idd interessante goederentrein. Er staan enkele prachtige foto's van in B-Diesel van Delie denk ik (wel geen .53/.54 natuurlijk). Hoeveel wagons telt je sleep ongeveer?

Nog een vraagje: welke verfmengeling gebruik je voor de onderzijde (schortplaten en co) van je locs? Ik vind het zeer realistisch overkomen.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Tom

In het boek over de nohab's ook van Max Delie vind je vele prachtige foto's van deze locs en goedrentreinen.
Tom

Arbeco

Tedo, speciaal voor jou: de .5320 met een trein zelflossers aan de haak in de boog van Von?che!



Decapod, voor het verweren van mijn loc's en ander rollend materieel maak ik graag gebruik van de verven van Tamiya, die uit de XF-serie. Als eerste krijgt de loc een h??l dun laagje XF 64 (red brown) over de gehele kast, om de glans wat af te zwakken en hem een meer "gebruikt" uiterlijk te geven. Dan een laagje XF 63 (German grey) over de onderzijde, dit laat de details op de draaistellen e.d. nog mooier naar voren komen. Vervolgens nog een laagje XF 52 (flat earth) over de gehele kast, om het stoffige effect na te bootsen, gevolgd door evt. nog een laagje XF 59 (desert yellow). Het dak krijgt dan nog een flinke laag roet in de vorm van matzwarte verf over zich heen, vooral in- en rond de uitlaten van de dieselmotor. De draaistellen bewerk ik met een klein kwastje voorzien van hoogglans zwarte verf van Revell (nr. 7), zo krijgen deze plaatsen een imitatielaagje smeervet en dergelijke. Mijn complete ertstrein bestaat uit 22 wagens; met de (meestal 2 AFB) loc's ervoor goed voor een lengte van zo'n 3 1/2 meter....[:p][:p]

Groetjes Len[;)]  


Old diesels never die...

Tartaruga

Ha Lendert,

Dae mag jie noe herust hr??s op weze![:D]

Groeten,

Jan[;)]

Decapod

Dank je voor de verfinfo! Heel goed om weten. Vooral dat van die laag XF64 om de glans af te zwakken ... nog nooit geprobeerd. Ga ik zelf ook eens doen.

En eh, 3 1/2 meter, pfff, om van te kwijlen!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

theedooz

 

Brossel

Dag Len (en anderen),

Die loks zien er stoer uit zeg...
Heerlijk ook die plaatjes van die ertstreinen.

Wel even een kleine opmerking:
Trein 48911 reed van Antwerpen Stocatra (later Zandvliet) naar de Arbed hoogovens in Luxemburg. Met deze trein werd ijzererts vervoerd met een veel hogere soortelijke massa, dan het ijzererts uit bijvoorbeeld Frans Lotharingen. De wagens van trein 48911 waren dan ook bij lange na niet zo vol beladen als de M?rklin goederenwagens doen geloven. Bij minder lading werd namelijk al het maximale gewicht gehaald. Ook was de kleur van de lading eerder grijs.

Zie ook dit plaatje van een ersttrein (foto genomen in Richemont te Frankrijk van een ertstrein Duinkerken - Grandange vorig jaar):

http://s99.photobucket.com/albums/l311/brossel/?action=view¤t=070828cRichemont427147ertsGrandange.jpg

Ik kan mij overigens herinneren, dat in MSM ooit een artikel heeft gestaan over het namaken van dergelijke lading. Staat zelf nog steeds op een verlanglijstje. Wel heb ik al een keer wat echt ijzererts meegenomen uit de Antwerpse haven (bundel Zandvliet op een rustige zaterdagmiddag).

Leuk is echter wel, dat op de Athus-Meuse beladen ertstreinen reden in beide richtingen. Ijzererts van overzee werd vanuit Antwerpen naar Luxemburg gebracht, terwijl ijzererts uit Lotharingen naar de omgeving van Charleroi werd gebracht (voor Bo?l en Cockerill). Voor zo'n trein in de andere richting klopt de lading van M?rklin wel...

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!