De BRV200 van de DB (en familie)

Gestart door Bundesbahnfreak, 06 april 2008, 14:11:32 PM

Bundesbahnfreak

De BR 220 (V200)

1 de prototypes

Als ik stel dat de V200 (later 220) ??n van de mooiste Duitste naoorlogse loks is en de mooiste DB diesellok denk ik niet dat ik overdrijf.
De lok is een product uit de jaren ?50 en design was toen geen ijdel woord, zie ook eens naar de legendarische TEE motorwagen VT11.5 (later 601).
De geschiedenis van de V200 begint eigenlijk bij de V80, dit was een 1-motorige lok met een vermogen van 800 pk (vandaar de benaming V80) met een hydraulische transmissie en cardanasaandrijving.
Van dit type werden 10 exemplaren gebouwd (later meer over deze reeks).
Toen de DB naar een lok voor zware diensten zocht dacht men aan een V80 met 2 motorisaties. Ondertussen waren er motoren beschikbaar met 1100 pk vermogen.

Uit de ervaringen met de V80 (280) werd de V200 ontwikkeld, het werd een tweemotorige lok met de transmissies onder de stuurpost boven de bogie ingebouwd.  Deze transmissie dreef via cardanassen de asbruggen aan.

Tussen de twee motorisaties stak een stoomketel voor de verwarming van de rijtuigen.

Van de prototypes werden 5 exemplaren gebouwd door Krauss-Maffei en BZA M?nchen.  Naast ervaringen met de V80 speelde ook de ervaringen met de VT12 en VT 08 een rol (612-608).
De 1100 pk sterke motor was ??ntje van ofwel Daimler-Benz, MAN of Maybach.  Deze motoren waren onderling verwisselbaar.
De prototypes kwamen in 1953 op de baan en de laatste werd uit dienst genomen in 1980 te Oldenburg.
Interessant te vermelden is dat bij het begin van het project ook interesse was van de Deutsch Bundes Post.  Doch tot een aankoop door de post kwam het niet.
1 exemplaar werd door de DB bijgehouden maar werd onherstelbaar beschadigd tijdens de brand in N?rnberg op 17/10/05 en werd nadien verschroot.

Model.

Roco had een model van de prototypes in zijn gamma, dit zowel in TP3 als in TP4.

2 De serieversie

Vanaf 1955 komen deze op de baan in twee series V200 006=> V200 050 en V200 051=> V200 086
De laatse gingen in 1984 in L?beck aan de kant, van deze loks zijn verschillende na hun DB periode verkocht aan museumgroepen of naar het buitenland.

De serieversie is verder ontwikkeld uit de prototypes, doch door de grote betrouwbaarheid van deze is er technisch niet veel verschil.  Aan de kast zijn er wel verschillen.  Op de snuit staan er bij de serieversie boven de koplampen ovale roosters met daarachter de klaxons, deze staan niet op de proto?s, bij deze staat een fluit boven op de snuit.  Verder is het dak bij de serieversie meer afgerond en zitten er 2x2 afkoelventilatoren in ipv 1x1.  De indusiemagneet verhuisd van de bogie naar de onderkant van de mazoutbak.
Op de prototypes en de eerste reeks van der serieversie staat in metalen letters het woord Deutsche Bundesbahn op de flank, eveneens is een metalen sierlijst op de kast voorzien.  Deze worden na revisies verwijderd en vervangen door resp. het DB-logo of een geverfde sierlijn. De metalen stukken werden verwijderd omwille van roestvorming. De tweede reeks van de serie werd geleverd zonder de metalen stukken.
Een klein detail tussen de eerste en de tweede reeks is het luik waar de compressor zat op de snuit, bij de eerste reeks draait deze naar rechts open, bij de tweede naar links, eveneens waren de luchtroosters in dit luik verschillend tussen beide onderreeksen.

In de jaren ?70 kregen 3 loks van de seriereeks een nieuw jasje, beige-blauw wat ze de bijnaam ?Osterei? (paasei) gaf, bij veel liefhebbers werd deze omschildering niet enthousiast onthaald, gelukkig voor hen bleef het bij deze drie, de reden was minder plezant, de BR 220 ging aan de kant gezet worden


Model.

Veel fabrikanten hebben dit model gemaakt, ik beperk me tot de Roco.  
Persoonlijk vind ik het een geslaagd model.
Alleen de nabootsing van de machineruimte is niet echt mooi, maar ja er steekt de Rocomotor achter, om dezelfde reden (aandrijving) is de stuurpost niet in de diepte gedetailleerd.  Dit zijn details, een ander optie was geen nabootsing machinekamer of stuurpost wat het uiterlijk van het model zwaar negatief zou be?nvloeden.
Spijtig vind ik dat de schroeven van de kast in de uitlaten steken.
Positief aan het model is de algemeen uitzicht dat het karakter van deze lok nabootst.  Ook de buferbalk met al zijn leidingen is mooi gedaan eveneens de handgrepen op de neus.
Roco maakte dit model in TP3+TP4, in TP 4 heeft men de keuze tussen een rode en een ?Osterei?.

urlIMGhttp://i227.photobucket.com/albums/dd10/bundesbahnfreak/Picture-3.jpg/IMG/url


3 De V300 (BR 230)

De Joegoslavische spoorwegmaatschappij JZ was in de ban van de V200 en wou er een versie van voor de tractie van de staatstrein van president Tito, daar de maximum aslast van de V200 te hoog was voor de JZ werd een afgeleide lok gebouwd met 6 assen ipv 4, per bogie zaten 2 tractieassen (as 1+3) en 1 loopas (as 2).  De lok was ook iets anders door een langere kast en geen zijramen.
De fabrikant Krauss-Maffei bouwde 3 exemplaren voor de JZ (die ginder nog ergens aan de kant staan en bouwde een 4? exemplaar voor eigen rekening in 1957 om proeven te doen en eventueel een order van de DB in de wacht te slepen.
De oorspronkelijke lok met 1100 pk motoren werd ML2200 genoemd en word zwaar aan de tand gevoeld (oa in Oostenrijk).
Oorspronkelijk reed de lok rond in een blauw/witte livrei met op zijn flank in metalen letters de naam ?Krauss-Maffei?.
In 1959 kreeg de lok 2 nieuwe dieselmotoren van 1425 pk elk.  De lok werd hernummert naar ML 3000, na proeven werd de lok gehuurd door de DB en kreeg de nummer V300 001 (vanaf ?68 230 001) De kleurstelling van de lok werd aangepast aan dat van de V200, rood met grijs.
De lok bleef een ?Einzelg?nger? en werd ingezet voor zware reizigers en goederentreinen.  Veelvuldig reed ze mee in de diensten voorzien voor de V200.
In 1975 werd ze na aflopen van het huurcontract buiten dienst gezet te Hamburg Altona.  Men wou ze eerst nog verkopen aan Itali? doch de verkoop is niet doorgegaan en in 1979 werd de lok spijtig genoeg verschroot te N?rnberg.

Model.

Lima bracht eind jaren ?80 de lok uit in model.  Persoonlijk vind ik een geslaagd model, de gravures zijn mooi, zoals de ventilatoren in het dak, er zit een stuurpost in enz.  Spijtig vind ik de bufferbalk, hier zijn de luchtleidingen ingegoten.  Eveneens spijtig was het ontbreken van een NEM-schacht, de trekhaak was aan de bogie gegoten (deze heb ik verwijderd en aan de achterkant een kortkoppeling gelijmd)
Ik heb de mijne in 1988 gekocht in de GB te Zemst (destijds vond men nog treintjes in de grootwarenhuizen) voor 1999 Bfr.  Het model lag daar zonder prijs, ik vroeg aan een vrouw die daar werkte ?hoeveel kost die? en ze schreef er met balpen de prijs op.
Deze lok was rap verkocht.
Momenteel heeft Lima (Hornby) de lok terug in programma maar aangepast aan de normen van vandaag (prijs ook)

urlIMGhttp://i227.photobucket.com/albums/dd10/bundesbahnfreak/Picture020.jpg/IMG/url

De V200.1 (BR 221)

In de jaren ?60 worden de trein zwaarder en sneller, de V200 raakt stillekesaan buiten adem en dat laat zich gelden in zware schade aan motoren, transmissies, cardannassen en asbruggen.
De aankoop van nieuwe loks dringt zich op.
Ondanks het feit dat de DB niet happig meer is op diesels met twee motoren wordt een nieuw type afgeleid van de V200 die naar de naam V200.1 (vanaf 1968 221) zal luisteren.
Kraus-Mafei krijgt de bestelling van 50 exemplaren binnen. Die vanaf 1962 geleverd worden.
De lok krijgt 2 motoren van Daimler Benz met 1350 pk elk.  Het concept werd afgekeken van de V200 maar door het meergewicht het de motoristatie worden andere kastonderdelen lichter gemaakt.  Om deze reden kreeg de V200.1 ook een andere stoomverwarmingsketel van het merk Hagenuk die de Vapor-Clarkson in licentie maakt (deze kennen we ook vanop deNMBS-diesels).
Al bij al is de kast van dit type anders als bij zijn voorganger; de neus is platter, de grote vensters in de flank hebben plaatst gemaakt voor ventilatieroosters en ter hoogte van de verwarmingsketel is een venster geplaatst.
Op het dak is eveneens een andere koelgroep in gebouwd, met lamellen die open gaan als de koelwatertemperatuur te hoog wordt, bij de V200 is dit niet het geval en zie je de ventilatoren steken.
Met de tijde verliesen de loks hun rode kleedje en krijgen de meeste het ?Osterei? kleedje aangepast.
De BR 221 (vanaf ?68) werd zoals de 220 gebruikt voor zowel reizigers als goederen.
Op het einde van hun loopbaan werden ze te Oberhausen ingezet in het Roergebied voor goederentreinen.  Doch in 1988 valt het doek over deze lokreeks.
Velen van hen werden verkocht aan het buitenland.  Oa Griekenland men heeft deze loks (of een deel ervan)gerecupereerd en terug naar Duitsland gebracht, deze zijn gereviseerd en worden verkocht of verhuurd.

Model

Ik heb het model van Fleischmann, deze firma bracht begin jaren ?70 deze lokreeks uit (met de tijd zowel de rode als het ?paasei?)
Voor die tijd was de Fleischmann een model een geweldig model en moet nu nog niet onder doen voor hedendaagse productie.
Zo is de volledige binneninrichting nagebootst, stuurposten, koelgroepen, dieselmotoren en verwarmingsketel het is allemaal zichtbaar, spijtig is alles in het grijs, maar met een streepje verf kan veel verfraaid worden.
Spijtig is de bufferbalk niet 100% , de buffers staan te ver uiteen en er gaapt een groot gat voor de koppeling, eveneens zijn de luchtslangen niet juist.

urlIMGhttp://i227.photobucket.com/albums/dd10/bundesbahnfreak/Picture021.jpg/IMG/url

Allerlei links

urlhttp://www.locopage.net/v200phttp/url
urlhttp://www.bundesbahnzeit.de/Galerien/Galerien_Liste.htm/url
Met 2 mooie bijdragen waar zowel de 220,de 221 als de 230 in voorkomt
urlhttp://epoche-3.de/v200.html/url
Met als laatste foto een prototype
urlhttp://www.v221.de//url
Een interesante site met het terughalen en in dienst zetten met de ex-Griekse 221. Voor techneuten zeker de moeite

Nota, met de kleine bespreking van de modellen wil ik geen discussie op gang brengen over de verschillende merken, ik haal deze merken aan omdat ik deze zelf bezit, en om deze reden ga ik niet over een ander merk beginnen.

Groeten

Rudy

dgrr57

#1
Rudy,

ik hou niet veel van buitenlandse treinen, maar de V200 is inderdaad een van de mooiste Diesel (na onze AFB's).

Nogmaals bedankt voor de tijd die jij daarin insteekt om ons al die uitgebreide informatie te voorschotelen.

Peter

#2
Hallo Rudy,

Weeral een sterk artikel. Deze loks reden vroeger veelvuldig op de Schwarzwaldbahn tussen Offenburg en Konstanz (Bodensee)
Wat het model betreft: Roco komt dit jaar met twee versies van deze lok, nl. met opschrift op de zijkant "Deutsche Bundesbahn" alsook met de normale DB embleem op de zijkant als 221.
Vroeger had Roco ook de Zwitserse SBB versie van deze lok.
Met vriendelijke groeten
Peter

Jean

#3
citaat:
Geplaatst door Bundesbahnfreak

De BR 220 (V200)


.......
Nota, met de kleine bespreking van de modellen wil ik geen discussie op gang brengen over de verschillende merken, ik haal deze merken aan omdat ik deze zelf bezit, en om deze reden ga ik niet over een ander merk beginnen.

Groeten

Rudy





Probeer de Trix 221. Wat vormgeving betreft is die beter geslaagd. [:p]

grt Jean


Peter

#4
De vormgeving is inderdaad goed....alleen die verdomde fouten met die 1 a 1,5 mm te hoog van de grond om de M?rklin koppeling te kunnen gebruiken. Spijtig toch.
Met vriendelijke groeten
Peter

Jean

#5
citaat:
Geplaatst door Peter

De vormgeving is inderdaad goed....alleen die verdomde fouten met die 1 a 1,5 mm te hoog van de grond om de M?rklin koppeling te kunnen gebruiken. Spijtig toch.



Ik bedoelde eigenlijk de 'echte' Trix, de BR 221 137-3.. [;)]

Onechte Trixen boeien mij wat minder [}:)]

Jean

Peter

#6
Ja Jean, de "Echte" Trixen hebben dat probleem niet. Ook de nieuwe modellen die alleen door Trix dit jaar op de markt worden gebracht hebben die fout ook niet. Eindelijk gaat Trix terug meer zijn eigen weg (modellen) op.
Met vriendelijke groeten
Peter

Sicco

#7
citaat:
ik hou niet veel van buitenlandse treinen, maar de V200 is inderdaad een van de mooiste Diesel (na onze AFB's).


.... tot voor kort de enige Belgische diesel van buitenlands ontwerp [;)]

stoomloc

#8
Rudy,

bedankt voor deze voor mij toch nuttige info aangezien ik deze loc zeker in de toekomst zal aankopen. Ik vind dit model zeker de moeite waard om op de baan te laten rondrijden als je naar Duits voorbeeld een modelbaan bouwt.

groeten

Wim

geremila

#9
Alweer een knap artikel. Telekns weer bedankt voor jouw inzet. Er zijn namelijk nog genoeg modelspoorfanaten die naar duits voorbeeld rijden....[^] Ik ga eens moeten opzoeken of deze ook op de lijn aan de Moezel reed... (baan gesitueerd rond Cochem anno 1970)

groetjes,

Mike

Peter

#10
Normaal gesproken reed de V200 niet op de moezellijn. Zijn meest voorkomende inzetten waren de Schwarzwaldbahn en in het noorden van Duitsland. Maar zeg nooit nooit natuurlijk, maar dan zal het wel een uitzonderlijke rit geweest zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter