Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Vreemde eenden in de bijt...

Gestart door svvander, 20 maart 2005, 21:13:53 PM

svvander

Soms zie je ze wel eens... een buitelandse lok op onze baan. Meestal zijn het de meer bekende lokomotieven, maar soms ook wel eens eentje dat je niet kent of kan dan toch niet direct kan thuisbrengen.

Gisteren kwam ik er nog zo eentje tegen; ik stond in Vilvoorde bij een vriend aan de deur en juist voor zijn deur (overkant van de straat) is het station van Vilvoorde. Omstreeks 18u45 reed er een trein door met een hele sleep "B-cargo" Fallns wagons, richting Antwerpen. Vooraan stonden 2 lokomotieven in dubbeltractie. Ik kon ze niet echt goed zien, maar toch goed genoeg om te merken dat dit geen Belgische lokomotieven waren. Eerst dacht ik nog dat het onzer wel bekende 13 was, maar bij nader inzien, was deze rood-grijs gekleurd. Logo's kon ik niet opmerken. Dan dacht ik dat dit de lokomotieven waren van de CFL, maar dit klopte dus ook niet. Ze leken meer op de BR185 van de DB of van de SBB...
Iemand enig idee wat dit dan wel kon zijn?

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

mark7758

Een franse Astride. Die rijden over lijn 130,96,26, 27 en 25 naar Antwerpen. Meestal met kolen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

françois

Hallo Sven,

het gaat hier om de Franse broers van onze 13 (de reeks (4)36000 van de SNCF) die frekwent et zien zijn op deze lijn. De ene keer is het een rood/grijze en dan weer een groen/grijze. Heb ze al meermaals gezien in Muizen,Hofstade,Weerde en Eppegem, maar nog nooit in dubbeltractie. W?l dubbeltracties met 3000'n van de CFL al dan niet gekoppeld met een 13 of twee 13'n.
Tot ooit eens langs de lijn...
Fran?ois.
 

marctje

kom maar eens langs de singel kijken in antwerpen regelmatig komen deze franse jongens voorbij

marc
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

JoVer

Wij wonen naast de lijn Mechelen - Dendermonde - Gent (lijn 53) en daar komen die Fransmannen ook regelmatig voorbij met een goederentrein er achter. Meestal is het een rood-grijze maar af en toe ook eens een groen-grijze.

Jo.

Hapag Lloyd

Die loks komen op termijn in een poule met 13 en 30.  Helaas hebben ze nog geen vergunning om onder 25000 V~ te rijden.  Nochtans zijn er met die lok reeds testritten geweest op de Athus-Meuse lijn.

ricky56

Hallo,

Ik woon in Luik, en de Astride's komen ook in Kinkempois elke dag met goederen trein. Zij komen via Naamen en neemen de lijn Fl?malle Haute - Val St Lambert - Kinkempois (oude Nord-Belge lijn).

Ik denk dat deze treinen komen vanuit Woippy (Frankrijk, bijna Metz). Onze 13 rijden ook naar Woippy en nu verder naar St Louis (in Frankrijk, bijna Basel SBB).

Een member van onze club in Luik heeft foto's van Astrides... Ik zal ook enkele foto's pakken in NK en in Fl?malle in een week of twee... Zal dan de foto's op het Yahoo forum stuuren.

Ricky.

svvander

Ha, leuk idee. Ik wist niet dat er zoveel buitenlands tuig [:)] over onze spoorwegen raasde. De enigste dat ik dagelijks zie, is de 21 (? denk ik toch) in Bordeaux-met-gele-streep-livrei, die ingezet wordt in samenwerking met de NS. (Zal een IC zijn zeker?)
Zijn er nog van deze gevallen gekend?

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

Jij bedoelt een 11.8 zeker h? Sven?
Die "Astrides" zijn Franse loks, maar NIET de broertjes van onze 13!
De 13'en hebben SYNCHROON-motoren en zijn broertjes van de Franse SYBICS.
Onze toekomstige 14 zou wel eens een Astride kunnen worden, als het geen Siemens wordt als die van de NS of de CFL...

P.S. ASTRIDE = ASynchrone TRIpower Drive Engine en SYBIC = SYnchrone BICourant.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Hapag Lloyd

Tony ,

De 13/30 heeft asynchrone motoren (DMT).  En zijn zeker geen broertjes van de SYBICS.  De 13 is ontstaan uit de 36000.

De toekomstige 14 kan nooit een Astride worden , maar wel de PRIMA als de NMBS voor Alstom kiest.

Trouwens Franse collega's van depot Thionville rijden liever met de 13 dan met de 36000.

Groetjes ,

Tom.

FREMO e.V. - afd België

Hallo,

De franse "ASTRIDES" hebben ook een tijdje tijdens de weekends geparkeerd gestaan op de loc afstelplaats juist voorbij het station FR (=Brugge). Zij hebben treinen gereden tot FRZG (=Zeebrugge) en keerden pas de zondag/maandag nacht terug, na ophaling eerst van hun trein te Zeebrugge, naar Frankrijk terug.

Nu zijn zij niet meer te zien op deze lijn. Wel een Class 66 van DLC en elke keer met een fameuze containertrein aan de haak.

Dat als info,
Mvg

FREMO e.V. - Afd Belgi?

Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

tonycabus

Tom,
Goed dat je me verbetert! Ik had vernomen via een discussirgroep (die ik intussen verlaten heb omwille van v??l flauwekul) dat de 13'en op SYBIC's gebaseerd waren.
Dat weten we nu dus ook weer.
Ok ben God niet!!![:(]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

svvander

Die Luxemburgers weten wel van aanpakken... las net in "Op de baan" dat hun hele vloot oudere loc's vervangen is door geleasde en gekochte BR185 loc's... De "krokodillen" (of strijkijzers), zouden ook allemaal vervangen zijn. Vond ik nochtans een leuke loc![V]

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door FREMO e.V. - afd Belgi?

Hallo,

De franse "ASTRIDES" hebben ook een tijdje tijdens de weekends geparkeerd gestaan op de loc afstelplaats juist voorbij het station FR (=Brugge). Zij hebben treinen gereden tot FRZG (=Zeebrugge) en keerden pas de zondag/maandag nacht terug, na ophaling eerst van hun trein te Zeebrugge, naar Frankrijk terug.

Nu zijn zij niet meer te zien op deze lijn. Wel een Class 66 van DLC en elke keer met een fameuze containertrein aan de haak.

Dat als info,
Mvg

FREMO e.V. - Afd Belgi?





Inderdaad , treinbestuurders van depot Bergen (Mons) deden die ritten tot Brugge en Zeebrugge.

Trouwens DLC gaat een depot openen te Zeebrugge.

doomslu

Kanttekening over de Luxemburgers : vrijdag werd de laatste van 20 nieuwe loks geleverd (Duitse BR185, CFL s?rie 4000). Knappe machines.
Kijk eens op www.rail.lu

luc
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *