Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

LocoHDL terugmeldingen worden niet ingelezen

Gestart door Werner_vb, 03 april 2008, 12:36:56 PM

Werner_vb

Beste forumleden.

Ik gebruik enkel locoHDL modules voor terugmelding. Deze worden ingelezen op Intellibox via de loconet-ingang (er zijn geen s88 modules). De intellibox is gekoppeld aan de PC waarop Traincontroller draait (er is geen enkele andere koppeling tussen de baan en de PC). Tot voor kort kon ik de terugmeldingen zien op de intellibox (s88 display) en in traincontroller.

Ik heb de volgende settings
- Aan iedere locoIO hangen 4 stroomdetectieprintjes
- Instellingen locoIOs met locoHDL software
locoIO 1 adres 32
locoIO 2 adres 33
locoIO 3 adres 34
locoIO 4 adres 35
(er is begonnen met adres 32 omdat intellibox adressen reserveert vanaf 32 voor loconet, 1-31 zijn blijkbaar gereserveerd voor s88)
- Instellingen onder Traincontroller
adres 32 terugmelder 1: adres 1 - 1
...
adres 35 terugmelder 16: adres 4 - 16
(de adressen in traincontroller corresponderen aan de s88 equivalenten voor de loconet adressen zoals aangegeven in de locoHDL software)

Omdat ik na 32 'terugmeldadressen' (of anders gezegd vanaf de 3e locoIO) problemen met terugmeldingen kreeg (adressen 33-64 werden niet ingelezen), heb ik de optie basisinstelling s88 van '8' (standaard) op '0' gezet. Het gevolg is dat ik nu helemaal geen terugmeldingen krijg (helaas ook niet als ik de waarde terug van '0' op '8' zet; ik kom dus niet automatisch terug naar de beginsituatie waarin de zaak wel enigszins werkte): noch op de intellibox, noch in traincontroller.

Weet iemand de oplossing voor dit probleem?



INFO

#1
Werner,

Volgens mij maak je het je zelf veels te moeilijk.
Je kunt deze modules gewoon vanaf S88 module adres 1 gebruiken.
Verder kan het display 128 terugmeld modules monitoren en worden alle adressen gewoon standaard doorgegeven zonder verdere instellingen aan of in de Intellibox.
Dus als het wel heeft gewerkt en nu niet meer, denk ik meer aan een defect dan aan iets anders.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Werner_vb

#2
Nee, er is niks defect hoor. Ik heb alles terug aan de praat gekregen. Het hoofdprobleem was blijkbaar te wijten aan een slecht contact met een kabel.
Maar ik blijf zitten met een bizar fenomeen. Zelfs als ik alles afkoppel blijft adres 1-1 (dit is het eerste adres van de 1e terugmelder gekoppeld aan de 1e locoIO) in traincontroller een permanente terugmelding geven. Voor de goed orde: afkoppelen houdt in dat de verbindingskabels tussen de betreffende terugmelder en de betreffende locoIO wordt weggenomen en loconet wordt losgekoppeld van de intellibox of de intellibox op 'stop' wordt geschakeld. Er moet dus iets mis zijn in de software (ik concludeer dat uit het feit dat de andere terugmeldingen wegvallen als Intellibox op 'stop wordt gezet). De instellingen (behalve het adres) in traincontroller zijn nochtans dezelfde voor alle detectiepunten.

INFO

#3
Zodra jij het loconet afkoppeld zal deze de laatste stand bewaren. Als je eerst de stopknop drukt dan zal de melding wel afvallen, of je moet contact nummer 1 op een andere manier geprogrammeerd hebben, dus dat hij bij een laag slgnaal een bezetmelding afgeeft. Dit kun je controleren met de software die bij de LocoIO zit.

Dus dat er geen verandeing is als jij de kabel losneemt, klopt.
De Intellibox zelf onthoud de laatste informatie.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Werner_vb

#4
Tja, ik heb de locoIO opnieuw geprogrammeerd. En alles stond correct op detectie laag. Ik heb zelfs het adres 1-1 (loconet 1) veranderd naar 50-16 (loconet 800), maar ik blijf een permanente terugmelding krijgen in Traincontroller voor het betreffende spoorgedeelte. Zelfs met de locoIO afgekoppeld of de IB op stop, en zelfs na refreshing/reconnecting Traincontroller.

Ik heb ook andere locoIOs geprobeerd, en andere detectiemodules gekoppeld die andere plaatsen van de baan detecteerden (en in de oorspronkelijke instelling goed functioneerden), maar dat gaf hetzelfde. Het eerste fysieke adres van Loconetmodule 32 geeft steeds een permanente terugmelding in Traincontroller. Zelfs als ik met dat fysieke adres een ander adres associeer in de locoHDL software gaat traincontroller er een permanente terugmelding van maken en die krijg ik in de traincontroller software niet meer weg. Ik zit nu dus met 2 permanente terugmeldingen (1-1 en 50-16) in traincontroller.

INFO

#5
citaat:
Geplaatst door Werner_vb

Tja, ik heb de locoIO opnieuw geprogrammeerd. En alles stond correct op detectie laag. Ik heb zelfs het adres 1-1 (loconet 1) veranderd naar 50-16 (loconet 800), maar ik blijf een permanente terugmelding krijgen in Traincontroller voor het betreffende spoorgedeelte. Zelfs met de locoIO afgekoppeld of de IB op stop, en zelfs na refreshing/reconnecting Traincontroller.



Volgens mij heb je mijn vorige antwoord niet goed gelezen, of begrepen. De Intellibox onthoud de laatste situatie, en zolang er geen verandering in die situatie doorgegeven wordt zal die gewoon zi blijven.
Dus ook als je het adres verandert, blijft de oude situatie bestaan.
Hoe je het op moet lossen, of waarom dit probleem er is kan ik vanaf hier niet zien.

Maar misschien helpt het als je het punt even daadwerkelijk bezet maakt en dan weer vrij geeft. Dus een echte verandering teweeg brengt.
En anders alles wat aan dit punt zit wat met de baan te maken heeft even los koppelen.
Dit probleem heeft niets met Traincontroller te maken, als je op je IB voor dat contact ook een bezetsignaal hebt dus een gevuld blokje op je monitor scherm, heeft het niets te maken met TrainController. Dat kun je resetten of opstarten wat je wil, maar dat zal het probleem dan niet oplossen.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

Werner_vb

#6
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar het ligt niet aan de verbinding.

Ik heb al andere problemen opgelost met slechte loconetkabels, een probleem met stroomscheidingen, slechte contacten, intellibox instellingen, maar dit is iets anders. Ik heb 60 terugmeldingen die perfect werken alleen deze ene niet.

Waarom heb ik permanente terugmelding op de 1e terugmelding van de eerste ingang van de locoIO met het eerste adres in een reeks van 4 locoIO's?

Aan de locoIO ligt het niet (ik heb de 4 locoIO's geroteerd en het probleem is hetzelfde); aan de detectieprint ook niet, die werkt perfect (ook getest met andere baanvakken). Aan het baanvak ook niet, want dat werkt perfect op een andere terugmelder. Aan de loconet kabel ook niet, want die is ook tussen verschillende modules getest; aan de hele loconetopstelling ook niet, want na afkoppelen van de loconetkabel tussen detectieprint en de betreffende locoIO of het afkoppelen van de betreffende locoIO van de verbinding naar de Intellibox blijft het probleem bestaan. Aan de locoHDL software ligt het ook niet, want ik heb verschillende adressen gebruikt en dat gaf hetzelfde. De intellibox en de traincontroller software heb ik ook een aantal keer gereset.

Dan kan dit toch alleen door de intellibox of de software worden veroorzaakt? Of zie ik iets over het hoofd? Ik vind nergens een aanknopingspunt wat 't zou kunnen zijn.

INFO

#7
Werner,

citaat:
of het afkoppelen van de betreffende locoIO van de verbinding naar de Intellibox blijft het probleem bestaan.


NOGMAALS dit heeft ook geen effect. De Intellibox heeft deze gegevens in zijn geheugen vast, alleen als er daadwerkelijk een verandering is op dat contactnummer zal er iets veranderen.

Aan de instellingen van de IB ligt het niet. De fout moet je zoeken in de LocoIO instellingen.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Werner_vb

#8
Akkoord. Maar als ik dat contactnummer gebruik voor een andere spoorsectie waar een trein in en uitrijdt, blijft dit ook permanent melden. Dus op die manier (verandering van status) kan ik het ook niet oplossen.
De redenering die je volgt klopt wel voor 2 andere gevallen, die heb ik inderdaad gemakkelijk opgelost. Maar niet voor dit 1e contactnummer.
De LocoIO instellingen zijn OK, hoor; zelfde als de andere locoIO's. En herhaaldelijk geherprogrammeerd.
Dus als de IB die melding in het geheugen om ??n of andere reden vasthoudt, hoe krijg ik die daar dan terug uit?

INFO

#9
Werner, door gebruik te maken van de juiste en goedwerkende modules.

Je kunt via de software van HDL een directe loconet opdracht geven.
Met de loconet opdracht zet je hem uit B2 00 40 0D, ingeven zonder de spaties er tussen. Is het een probleem met de LocoIO dan zal dit niet of maar zeer tijdelijk werken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Werner_vb

#10
Sorry voor mijn late reactie. Ik zal dit eens proberen. Hoe moet ik in LocoHDL die opdracht invoeren?


INFO

#11
Klik op Debug in het menu, en vul de code aan de onderkant van het formulier naast send, als het ingevuld is klik je op Send.
Alleen de waarheid ligt in het midden.