Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

vraagje aan de N en Z rijders

Gestart door modeltreinbart, 29 maart 2008, 21:49:36 PM

modeltreinbart

wat de breedte van een spoorstaaf en welke hoogte is dat?
de hoogte bedoel ik de code nr eigenlijk is dat code 60 of welk type? het is omdat ik van plan ben mijn hO baan in dat type spoor te leggen maar dan op echte houten plankjes van 1mm dik
ik dank jullie voor jullie medewerking
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Gerolf

Ik kan me vergissen ...
bij mijn weten gebruikt men bij N zowel code 70,55 als 40.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jacques timmermans

Hallo modeltreinbart,

H0 modelsporen hebben, als je van een S-49 railprofiel uitgaat, volgende afmetingen: Kop van de rail 0,77 mm (voorbeeld 67 mm), hoogte van het profiel 1,7 mm (voorbeeld 148 mm) en een voetbreedte van 1,43 mm (voorbeeld 125 mm) Deze afmetingen worden zeer goed door code 70 modelrails benaderd.

De afmetingen van houten dwarsliggers, die voor de normale trajecten gebruikt worden, zijn 260 mm breed, 160 mm hoog en 2500 ? 2700 mm lang. In model zijn dit resp. 2,98 x 1,83 x 28,7 ? 31 mm. In de praktijk gebruikt men veelal houten modeldwarsliggers van 3,0 x 1,8 (2,0) x 30 mm.

Jacques Timmermans

modeltreinbart

het is namelijk voor een goederen traject aan te leggen en zou dan miss beter code 55 gebruiken maar dan moet ik ook mijn wissels zelf maken en dit lijkt mij het ideale moment om het te proberen omdat ik met een project net ben gestart en wil de realiteit benaderen voor dat soort specifieke spoorbaan. het lijkt mij een enorme uitdaging om finescale uit te voeren op een klein baantje . groeten bart
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

br212

Kijk eens in de NEM120, daar staat volgens mij alles wel netjes in beschreven:

http://www.nproject.nl/diversen/nem-normen-downloaden.html