Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Modelspoor fotografie

Gestart door Red Falcon, 26 maart 2008, 17:29:40 PM

jacques timmermans

Hier moet ik Loco toch even tegenspreken. Onder normale omstandigheden (een goed uitgelichte fotostudio) maakt het niet zoveel uit of je nu met een 1,4 / 50 mm objectief of met een 2,8 / 35 mm objectief fotografeert. Maar als je onder slechte lichtomstandigheden moet fotograferen heeft een lichtsterk objectief toch meer voordelen (de scherpstelling) als een minder lichtsterk objectief.

Nu hebben modelfotografen met de hedendaagse techniek (perfecte automatische scherpstelling en belichtingsregeling) het veel gemakkelijker als diegenen, die een tiental jaar geleden, toen deze features nog in hun kinderschoenen stonden, hun opnames moesten maken. Daarbij komt nog het feit, dat ik en ook vele collega modelfotografen nog veel met de beroemde mechanische objectieven van Canon en Nikon werken, omdat ze eenmaal door vele modernere objectieven, speciale objectieven daarbuiten gelaten, niet ge?venaard kunnen worden. Zelfs wanneer ik uitzonderlijk modelfoto?s met de moderne Nikon objectieven maak, stel ik het scherpteveld manueel in, om een zo goed mogelijke scherptediepte te verkrijgen, waarbij de lichtsterkte van het objectief wel een rol speelt. Immers hoe groter de lensopening des te kleiner wordt het de scherptediepte en des te beter kan ik op een gekozen voorwerp scherpstellen.

Zoals er in het draadje op te merken valt, worden vele digitale foto?s nog in de donkere kamer (lees Photoshop en aanverwante computer programma?s) bijgewerkt. Mijn motto: Probeer al vanaf de opname zo perfect mogelijke foto?s in het RAW beeldformaat te maken; Immers een shot meer of minder kost geen extra geld zoals dit bij de analoge fotografie het geval is. Het herbewerken van slecht uitgelichte en te contrastrijke of-arme foto?s op de computer kost alleen maar extra tijd en geeft heel vaak niet het gewenste resultaat omdat het uiteindelijke resultaat (drukwerk) toch niet beoordeeld kan worden, en omdat thuis meestal de geschikte apparatuur (gekalibreerde monitor en drukmaskers van de drukker) hiervoor ontbreekt. Alhoewel ik toch moet toegeven, dat er met een goed computerprogramma (Nikon Capture NX en Apple Aperture welke ik beide gebruik) minder goede foto?s, die ik ook maak, na een bewerking toch zeer acceptabel (drukwerk) te voorschijn kunnen komen.

Jacques Timmermans


loco

Jacques. Geen probleem met je visie. We kennen je en we kennen jouw kwaliteit. Iedere fotograaf heeft zo een beetje zijn methode. Ik kan  je bijtreden als ik altijd vanaf bij de start kwaliteit nastreef, zodat nabewerken nagenoeg niet meer nodig is, maar uitsluiten doe ik dat toch nooit.

Kees-Jan

Mooie foto's en nog duurdere camera's.

Ik hou het bij mijn Pentaxje [;)]





Zonder flitsen en uit de hand genomen.

Kees-Jan

janjozef

Een digitaal fototoestelletje van canon 129? en nog een goed digitaal toestel van nikon. Wat neem ik altijd mee die kleine canon die trekt onmiddelijk geen instelregeling en altijd goed. en eenvoudig in de broekzak weg te steken
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Red Falcon

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

Mooie foto's en nog duurdere camera's.

Ik hou het bij mijn Pentaxje [;)]


Zonder flitsen en uit de hand genomen.

Kees-Jan



mja, ik verwacht heel wat meer van mijn foto's.
Ik ben natuurlijk in de eerste plaats een modelspoorliefhebber (sinds 1969[;)]), maar mijn tweede passie is fotografie (sinds 1959[:0]). Vandaar dat ik hogere eisen stel aan modelspoor foto's.

Red Falcon

citaat:
Geplaatst door loco

Red Falcon,
Ik lees hier heel veel goeie dingen. Eigenlijk is alles al gezegd, maar ik kan het toch niet laten om ook nog te reageren.
Je hebt ??n van de beste lenzen die je kunt gebruiken voor modelbouwfotografie, namelijk de EF 24-105 mm F 4.0 L IS USM. Vooral die L is belangrijk, want dat bepaald de kwaliteit van het glas. Dat weet jij waarschijnlijk ook. Tenzij je niet weet waarom je zoveel geld hebt uitgegeven / of omdat je ze tweedehands gekocht hebt / of gekregen.
Ik neem al mijn foto's met de EF 24-70F 2.8 L IS USM, zowel dichtbij fotografie als wide. Met de verlengingfactor 1,6 heb je een lens van 35 - 165 mm. + ??n extra stop winst voor je diafragma (f32 ipv f22). Wat je DOV te goed komt.
Ik heb voor extreme gevallen nog een sigma 16-24 mm. Maar die gebruik ik amper. Met de keuze van een EF 17-40mm f/4L USM zit je dus zeker ook goed. Zeker wat die 'L' betreft. Ik zou ze zelf ook kiezen, maar soms spelen centen een rol bij de aankoop. Ik heb ook een macro 100 mm, maar dit ligt ook op een nieuwe toekomst te wachten, want de 24-70 is bijna zeker zo goed in kwaliteit. De Canon 100 mm was/is anders super.
Als het echt zeer dichtbij moet zijn en uitvergroten niet mogelijk is, gebruik ik mijn oude Nikon Coolpix 3.3mp die tot 1 cm dicht kan gaan. Die doe ik nooit weg.
Mijn foto's zijn redelijk goed. Ik durf dit van mezelf te zeggen. Ze worden gebruik door verschillende tijdschriften waaronder ook MSM. Eerst werkte ik met de D60, en nu met de 30D. De 350D mag je gerust enkele trapjes hoger plaatsen dan de D60, maar staat ook enkele kleine trapjes lager dan de 30D. Daarmee zit je dus ook goed. Ik wacht nu op de 50D in de hoop dat ze nog steeds een kleine sensor gebruiken (geen fullframe) en niet forceren naar nog meer pixels. Voor mijn doen heb ik dit niet nodig en de 5D is te duur.
Een flits heb je niet altijd nodig. Ik gebruik zelden of nooit mijn 580 Ex. Zeker niet voor een modelbaan rapportage. Ik verhoog nog liever mijn iso instellingen naar 3200. Standaard staat mijn toestel op 200 iso.
TL licht is al schitterend. Je hebt dan wel een zeer degelijk statief nodig. Zelf gebruik ik wel een flitsinstallatie 800Ws als het bestaand licht niet voldoende is. Wat je ook nodig hebt is een degelijk fotobewerkingsprogramma (zeg maar Photoshop) en verder trek ik altijd in raw-formaat. Hiermee kun je nog alle kanten uit en kun je zeker de witbalans regelen. Dit formaat onderteunt jouw toestel ook. Ik trek nooit in jpg. Ten minste ik gebruik deze foto's niet.
Succes met je foto's en laat eens je eerste resultaten zien?
Als je nog vragen hebt, mag je altijd een PM sturen.
En er is nog iets. Goed materiaal is belangrijk, maar de foto's moet je zelf maken.




Beste loco,
Ik weet zeer goed welke lenzen ik koop.
Ik heb bijna 2 jaar gewerkt met de Canon 350D en was daar eigenlijk zeer tevreden over totdat ik per toeval een Canon 5D in handen kreeg.
Van toen af stond mijn besluit vast en zou ik enkel nog lenzen aankopen die voor een FF camera geschikt waren. Dus kocht ik mij die 24-105 en later volgden dan een 17-40 en een 50mm MK1. Ondertussen is mijn 350D verkocht en heb ik een 5D gekocht.
Via internet ben ik erachter gekomen dat je best je modellen trekt in een mini studio. Het is een heel simpel zelf gemaakt studiootje maar is uitstekend geschikt om locomotieven, wagons rijtuigen enz. goed belicht en zonder schaduwen te fotograferen. Dus dat wordt mijn volgende aankoop. Ik beschik qua software over PaintShopPro Photo X2 en Adobe CS3. Verder heb ik ook nog lightroom liggen maar dat gebruik ik niet, en nog enkele kleine progjes om foto's te verkeinen enz. Eigenlijk ben ik al redelijk goed uitgerust, met uitzondering dus van dat mini studio en hoogstwaarschijnlijk een goede macro lens. Maar deze is niet bedoeld voor modelspoorweg fotografie. Verder hou ik eraan iedereen te bedanken voor de vele tips!

Grtz, RF

René

Hoewel de eigelijke vraag over de lens gaat zou ik zeggen dat veel winst gehaald kan worden uit een goed statief. Dan kun je echt een klein diafragma kiezen (bv: f/22) zodat er een behoorlijke scherptediepte ontstaat. Een goede lens doet wonderen maar kan voor dit soort opnames is de scherptediepte van wezenlijk belang. Uiteraard speelt belichting een belangrijke rol. Zelf gebruik ik liever geen flits. Voor een beetje mooie plaat zijn dan weer meerdere flitsers nodig en in veel gevallen kun je die niet plaatsen, zeker niet als doorsnee bezoeker op tentoonstellingen.
Dan is het maar te hopen dat de belichting/verlichting van de baan een beetje behoorlijk is.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Red Falcon

Ondertussen zijn we een tijd later en heb ik wat ondervinding opgedaan. Ik heb die 50mm f/1.8 vervangen door een 50mm f/1.4 en heb software in huis gehaald om de scherptediepte te verbeteren. Zoals Gerolf al zei, dit noemen ze stacking. Het enige wat ik echter niet kan doen is studiolampen gebruiken want daarvoor moet je minstens met twee, of nog beter met drie zijn.

Grtz, RF

Peter

Mijn toestelletje is een gewoon goedkoop digitaal toestel, nl. een Olympus Camedia C-170, een paar jaar geleden gekocht voor 99 euro bij Kruidvat. Mijn oude (wat is oud?) toestellen zoals mijn Hasselbladt en mijn Pentax (met filmpjes) gebruik ik niet meer. Die zitten in de tas met lenzen enz.
Dat je geen grote en dure dingen moet hebben om mooie foto's te maken bewijst onderstaande opname met die Olympus.[:D][:D][:D]



Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

Ik heb mij ondertussen een panasonic Z28 gekocht, prachtig toestel voor zijn prijs, nooit lenzen vervangen en toch een lens van 28-500,
= 18 keer optische zoom, en met beeldstabilisator, voor 369?

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Klinkt goed, Janjozef [8D] Wat zijn de macro-kwaliteiten? Macro-filmen mogelijk?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw