Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

ook " ideetje gevraagd "

Gestart door centauri167, 16 maart 2008, 20:30:17 PM

centauri167

Naar aanleiding van het onderwerp: " ideetje gevraagd " van Nick 9450 dacht ik, ga ik ook eens proberen.
Mijn opp is ook in een U-vorm, zij ongeveer links 3m, achteraan 6m en rechts 4.5m. De diepte achteraan zou beperkt moeten blijven tot ongeveer  1m daar er in het midden een versmalling is voor de schouw.
Langs de 2 buitenkanten kan men ongeveer links 2m en rechts 2.8m gaan.
In de Miba 03/2007 heb ik reeds een redelijk passend plan gevonden van een industrieel-roco-baantje dat ik wel zag zitten, maar het moet altijd beter kunnen, zeker aan de 2 kanten.
Ik wil voornamelijk spel-plezier met goederentreinen. Een passagierstrein moet er alleen maar doorrijden of er moet ergens een mini-station worden gezet voor een plaatselijke stoptrein.
Indien mogelijk aan de linkerkant een keerlus om naar een lager niveau te gaan met opstelsporen.
Hopelijk geven jullie me ook wat ideetjes.

nick_9450

hallo

eerst mooie afmetingen heb je daar  om jaloers op te zijn
hopelijk duiken de ideetje snel op. heb je zelf al iets geprobeerd mss kunnen de mensen van dit forum zien wat je eigenlijk zou willen hebben

ook met welke schaal rij je en welke periode is het altijd gemakkelijk om te weten

nick

prulleman

Een idee; Als je zoveel plaats hebt en je speelt graag met goederentreinen, probeer er eens een RANGEERHEUVEL in te bouwen[:p] Dat zie je bijna nooit. Je hebt vooral lengte nodig[;)] Dan kun je pas echt met goederentreinen spelen[:)]

doomslu

In MSM 50 (de staalspecial) heb ik een U-vormig plan getekend van het station van Wasserbillig en de haven van Mertert. Misschien kan je op basis daarvan eens een plan uitwerken ? De U-vorm van dat plan was wel veel smaller, met langere benen, dan wat jij ter beschikking hebt, maar zoiets kan altijd aangepast worden.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

centauri167

De schaal is H0, was het vergeten omdat het zo standaard is.
Periode late III, IV, V.
Zelf heb ik al enorm veel geprobeerd maar nog meer in de prullenbak gesmeten, enkel de roco-baan die je in Miba 03/2007 kan terugvinden lijkt me tot nu toe iets voor mij mits wat veranderingen.

Een rangeerheuvel leek me vroeger ook wel wat. In de club hebben we er ??n en ik vind dit toch niet zo super. De ene wagon rijdt zich te pletter terwijl de andere amper naar beneden gaat. Heb hier verschillende roco-kortkoppelingen mee naar de vaantjes zien gaan.
Dan liever gewoon rangeersporen.

Michiel

Je hebt kennelijk je gading kwa baan en sporenplan kwasie gevonden, mits die paar aanpassingen. Met een paar algemene ideëen ben je waarschijnlijk niet zo veel. Dus, heb je al een schets gemaakt van die baan met aanpassingen, en wat zijn dan de dingen die je daaraan nog niet goed vindt? Als je de schets dan voorlegt, dan is het is het voor ons ietsjes gemakkelijker om meer concrete ideeën te kunnen geven.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

centauri167

Wel het achterstuk zou ik eigenlijk hetzelde houden. Misschien wel achteraan een hoger gelegen paradespoor leggen.
Voornamelijk aan de 2 zijkanten wil ik er wat industrie inpassen, plus dan een spiraal of iets anders om naar een lager niveau te gaan. ( links ) Aan de andere kant moet het daan weer eindigen, alleen zit ik hier met het probleem van de doorgaande reizigers/goederentreinen die nog buiten beeld moeten kunnen keren of tijdelijk geparkeerd staan.

Maar ik sta ook volledig open voor een volledig nieuw ontwerp.
Want hier kan ik altijd nuttige idee?n uit halen.

modeltreinbart

voorstel : en als je nu op het einde van je 2 benen nu een niveauverandring door voert en eens beneden een aftaking maakt reizigers treinen , goederen treinen ; de reizigerstreinen in een verdekt gedeelte en de goederen gaan naar de voorgrond komen voor het speel element hoog te houden .
Als je meer industrieel gaat natuurlijk, bij reizigers draai je gewoon de rollen om
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Michiel

Heb je al eens een reeel sporenplan uitgezocht met betrekking tot je wens om vooral goederentreinen te verwerken. Ik denk dan een een 3-landen grensstation, een hoogoven-sorteerbundel, een voorhavenrangeerterrein of geoderenbehandeling voor de shunnel? Een heleboel themas liggen voor het grijpen en reele sporenplannen zijn mogelijk ook niet al te moeilijk te verkrijgen, al is het google-earth of gelijkaardig satelietbeeldensysteem....  't Is maar een idee, maar het lijkt me een uitdaging om een dergelijk complex systeem tot zijn essentie te herleiden en uit te bouwen in model.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

centauri167

Heb al eens echte rangeeremplacementen en industri?le sites bezocht maar om die na te bouwen heb ik wel ietswat meer plaats nodig.
Ben niet echt een computerknobbel, heb al wat sporenplannen gezocht maar niet echt veel gevonden behalve de welgekende ovaalbaantjes van bv. marklin.
Daarom zou ik graag wat meer uitgewerkte plannen krijgen om niet alleen de haalbaarheid te zien maar ook de inpassing in het geheel..
Hopelijk krijg ik er nog wat.

Michiel

Ik heb de afgelopen dagen niet veel tijd gehad, maar mogelijk dat ik het eind van de week of zo eens iets kan proberen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

centauri167

zou ik op prijs stellen, misschien kan je moest je die hebben eens kijken naar dat baanplan in miba 03/2007. kan een goed uitgangspunt zijn en misschien zie je ook nog punten die voor verbetering vatbaar zijn

modeltreinbart

waarom probeer je niet met kleine bedrijfjes die je tegen een wand aanbouwd ( voor open goederenwagens) die je dan achter de wand "lost" en leeg terug de rangeerbundel stuurt en zo terug de baan op en gewone aftakkingen voor dichte wagons aan een laadkade en eventueel een stukje containerterminal met de digitale kraan van heljan voor nog meer speel element
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

centauri167

De digitale kraan van Heljan of andere was ik al van plan om er in te passen. Tevens had ik gedacht om een andere digitale kraan ( bv. roco of zimo ) te gebruiken om stortgoed over te laden.
Ideetjes heb ik wel genoeg, ze uitwerken in een plan dat haalbaar, overzichtelijk en mooi is dat is pas moeilijk.
Heb hier ook al enkele modelbanen van andere leden bekeken maar vele lijken mij recht uit de boekskes van bv. marklin te komen. Allemaal ovalen, meer sporen dan vrije ruimte, ... Dat wil ik niet. Echt kan men het nooit maken, maar toch wel meer naar de werkelijkheid dan naar de speelgoedkant.

Dus bedankt voor de ideetjes, maar indien mogelijk graag wat uitgewerkt.

Alvast bedankt.

modeltreinbart

dit kan je miss een beetje helpen de rode lijnen zijn de zicht bare de zwarte is achter de schermen
aan de zij kanten dalen en stijgen ze zodat ze in de midden op hun hoogste punt bv 7,5 cm zeker 2/3 kunnen afleggen en onder de baan door de ene keerlus om zo terug te verschijnen en achter de coulisse even te gaan om uit bvb een bos of van onder een tunnel weer in beeld te komen om zo naar de rangeerbundel te gaan is maar een voor beeld
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)