Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

N Testbaan (Roco Digitaal)

Gestart door Gizzmo, 16 maart 2008, 14:30:08 PM

Gizzmo

De eerste stappen zijn eindelijk gezet ...
Op rail2008 heb ik mijn laatste inkopen gedaan om een eerste testbaan te kunnen maken.

De Multimaus van Roco had ik al een tijdje liggen.
Verder heb ik nu een 20 tal Flexrails van Peco(55) + 4 wissels, en een Kato Class 66 GM/Opel met uhlenbrock 73400 decoder.

De testbaan komt op een MDF plaat van 245x58 cm.
Natuurlijk komen nu de eerste problemen/vragen naar boven.

Ik maak gebruik van de Peco Streamline SL-E392F (links) en SL-E391F (rechts) wissels. Nadat ik een paar wissels achter elkaar had gelegd en even wou testen met de loc kreeg ik bij het aansluiten van de multimaus kortsluiting ... dit is enkel als de wissels in een bepaalde richting staan?

Wat doe ik precies fout? moet ik de wissels appart gaan voeden?

Verder heb ik ook gemerkt dat de wissels niet enkel juist moeten staan om een loc de juiste afslag te laten nemen, maar ook bij het uitrijden van een wissel moet deze juist staan ... is dit normaal?
En wil dit zeggen dat ik in de toekomst hiermee rekening moet houden? (ik wil de aandrijving met geheugendraad gaan maken)

Hopelijk zet iemand me terug op het juiste spoor...
Nog even 2 fotos met de handleiding van de peco wissel en het stukje spoor dat ik nu heb liggen.

IMGhttp://i73.photobucket.com/albums/i206/giz_zmo/Trains/Peko-manual.jpg/IMG

IMGhttp://i73.photobucket.com/albums/i206/giz_zmo/Trains/N-Test-Layout-1.jpg/IMG

GreetZ,
David

Michiel

#1
Je hebt niets verkeerds gedaan. Je probleem zijn de electrofrog wissels van Peco, die zeer eigenzinnig zijn. Er bestaan al een hoop draadjes over de aansluiting van deze wissels. Ik stel voor dat je ze eens doorneemt, en als je dan nog vragen hebt.... schiet dan maar!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gizzmo

#2
Eerst maar eens even een baanplan van de Testbaan die ik ga bouwen.
Deze is zeer basic ... maar bied nog wel wat mogelijkheden tot uitbreiding. (keerlus, Seinen, Mrdirect, Koploper, ...)


Momenteel zit ik nog steeds in de knoei met de wissels ... dit zijn inderdaad electofrog wissels ... en volgens de handleiding zijn ze onmiddelijk bruikbaar (ook digitaal) maar volgens verschillende bronnen kan je ze DCC geschik maken. Welke voordelen bied dit?
Via deze site heb ik dit schema gevonden :http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

Wat ik nog niet begrijp is de "power routing switch" wat is dit precies?

Verder vond ik ook nog een ander voorbeeld om de wissels aan te sluiten:

De cirkels geven de plaatsen aan waar ik isolerende railschoentjes moet gebruiken, die trouwens moelijk te vinden zijn voor Peco ... kan ik ook die van Atlas gebruiken?

GreetZ
David

Michiel

#3
Voor de aansluiting van de electrofrog wissels is dit schema volgens mij het goede voorbeeld. De wisseltongen moeten steeds de spanning hebben van de aanliggende rail, ongeacht of ie in open of gesloten toestand is. Het hartstuk inclusief de toekomende railstukken moeten in zijn geheel elektrisch geschakeld worden, afhankelijk van de wisselstand. Dit alles om mini-kortsluitingen te voorkomen in het geval dat de metalen wielflenzen toevallig tegen de openstaande wisseltong of binnenkant hartstuk zouden titsen. En, zoals je al opmerkte, mogen deze wissels NOOIT opgereden worden. DCC-geschikt maken van een elektrofrog is enkel het voorkomen van eventuele mini-kortsluitingen. Een digitaal systeem schakelt dan onmiddelijk uit, wat nogal vervelend is...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)