Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Dynamis-bachman

Gestart door centauri167, 15 maart 2008, 18:44:32 PM

centauri167

Heb daarjuist in modelspoormagazine, jullie wel niet onbekend, de reportage over de dynamis gelezen en ik vroeg me af of ??n van jullie er ??n heeft, ervaring mee heeft of er de plus-minpunten tov andere systemen kent ?
Binnenkort start ik met een modelbaan. Ongeveer een u-baan. 3m op 6m op 4.5m. Momenteel rijd ik met de lokmaus2 van Roco, ben hier best tevreden over, zeker prijs/kwaliteit.
Maar daar ik toch moet overstappen om bv. 4cijferige adressen te kunnen ingeven twijfel ik aan de lokmaus 3 of een ander systeem. De dynamis leek me prijs/kwaliteit wel mee te vallen.
Graag jullie reacties en info.

thalysken

Heb vlug even de tijd om te reageren.

Ik rijd AC en vind de dynamis ook een heel interessant ding. Heb er gene in bezit, want dat kan ook niet. Deze is enkel voor DCC wat ik niet kan gebruiken. Dus voor mij zeker al een heel groot minpunt. Ook vind ik het jammer dat het niet radiogestuurd is. Zo moet je altijd naar de ontvanger richten. Maar dat moet lukken. Het hangt er vanaf hoe je baan is opgesteld of zal zijn.

Maar, ik heb ook een vraagje: kan je deze niet ombouwen naar AC?

P.S.: Voor jou lijkt me deze ook zeer geschikt.

Met vriendelijke groeten,
Thijs

doomslu

Ik ben de auteur van het artikel en heb dus de Dynamis in huis (ik moet hem wel nog teruggeven [;)]). Als je gerichte vragen hebt mag je die gerust stellen.
Helaas bezit ik geen lokmaus om te vergelijken.
Wie wel ???

Misschien kan Tony jou helpen. Ik stuur hem even een mailtje...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

centauri167

Wel ik heb vooral vragen over de extra's, zo wordt er in het artikel gesproken over de probox voor als je ook extra controllers wil gebruiken. Is deze probox iets dat men extra moet kopen of is het gewoon een duurdere versie ? En als je het thuis staan hebt, zal je het wel kunnen vergelijken met wat je zelf staan hebt. Als je een geen kleine modelbaan zou aanleggen waar enkel de treinen digitaal gaan worden aangestuurd en waar je normaal alleen of met 2 gaat op rijden, is het een aanrader of enkel ok als je naar de prijs kijkt.
Alvast bedankt.

doomslu

De ProBox is nog niet op de markt en zal een uitbreiding zijn.
Voor het digitaal rijden met een paar treinen tegelijkertijd lijkt me de Dynamis zeer geschikt. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Ik heb 'm ondertussen trouwens al flink goedkoper gezien dan de richtprijs van 155 euro.

@thalysken : radiogestuurd zal ongetwijfeld duurder uitvallen. Bachmann heeft duidelijk voor een goedkoop systeem gekozen. ESU heeft een nieuwe radiogestuurde handset aangekondigd in N?rnberg, de ecosControl. Zijn prijs zou rond de 200 euro liggen. Zodra die er is gaan we 'm ook wel eens testen.
En dat M?rklin niet met DCC werkt is niet de schuld van Bachmann h?. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

thalysken

Doomslu,
is die ecoscontrol ook te gebruiken zonder ecos? Of om te bouwen?
En zal deze geschikt zijn voor AC? Zo niet is dat om te bouwen?

P.S.: Ik heb het wel degelijk over de ecoscontrol en niet over de dynamis.

doomslu

citaat:
Geplaatst door thalysken

Doomslu,
is die ecoscontrol ook te gebruiken zonder ecos? Of om te bouwen?
En zal deze geschikt zijn voor AC? Zo niet is dat om te bouwen?

P.S.: Ik heb het wel degelijk over de ecoscontrol en niet over de dynamis.


Volgens de informatie die ik lees op de website van Esu is deze eCoSControl enkel aan te sluiten op de eCoS centrale. Het ding zal dus ook niet werken zonder deze centrale. Het is duidelijk een radiobestuurde handset.

Daarentegen is de Dynamis een volledige centrale. Wie klein wil starten met digitaal kan met de Dynamis dus direct aan de slag.

Ik ben geen verkoper en heb ook geen aandelen h? mannen. Ik heb enkel de test gedaan en beschreven. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

thalysken

Ik heb even een mailtje naar patrick Danckaert(invoerder ESU) gezonden met enkele vragen. Als ik het antwoord heb breng ik verslag uit.

centauri167

Heb ook even bij Esu gekeken en als mijn Duits nog op iets trekt blijkt het inderdaad zo dat de Ecos Control Radio enkel op hun ( naar mijn mening dure ) centrale kan worden aangesloten.
Persoonlijk vind ik dit spijtig want ik wou eigenlijk volgende vraag stellen. Wat lijkt jullie het beste, de dynamis + probox of een roco lokmaus 3 + ecos control radio ?
Maar dat laatste hoeft dus niet langer.
@ doomslu: waar heb je de dynamis goedkoper gezien? kan ik hem direct daar halen, doen je aandelen in bachmann het goed en die in die winkel ook weer
alvast bedankt voor al de info

eric

@ thalysken,

Ik zou graag een PM naar u sturen maar ik vind uw e-mail adres niet bij uw profiel.

thalysken

Heb snel een e-mail van de service teruggekregen. Je bent inderdaad verplicht een ecos tussen in de baan en de besturing te plaatsen.[V] Wel is deze dan voor AC te gebruiken.

eric,
Ik ga mijn e-mailadres even online zetten.


tonycabus

Thalysken, Centauri,
Ik wil niet beweren de wijsheid in pand te hebben...
Ik heb Luc wat bijgestaan met de Dynamis, want ook ik heb er een in huis.
Voor ongeveer dezelfde prijs als een Roco Multimaus lijkt de Dynamis (toch ontwikkeld door ESU, maar door Bachmann in China gefabriceerd) mij een zeer leuk alternatief, vooral omwille van de draadloze besturing. Ik weet het niet zeker, maar de Multimaus vertoont qua ergonomie en menu veel gelijkenis met de ESU Mobile Control die ik ook reeds probeerde. Misschien zijn ze dus wel familie...
Thalysken, wat voor materieel heb je? Toch niet alleen M?rklin? De "andere" merken bouwen meestal een multiprotocol (v????k ESU) decoder in, en al dat materieel rijdt onbegrensd ook op DCC. Veel mensen met oudere M?rklin loks laten die ombouwen met een DCC-decoder en rijden dan ook met een DCC-centrale. Alleen al omwille van de prijs.
Verder: zoals Luc ook al zei, Probox en booster zijn extra's, echter allemaal gebaseerd op dezelfde handset(s), er zijn 4 besturingskanalen voorzien.

Maar met 2,3 Amp?re (3 voor de roco, 3,5 voor de Intellibox) kom je al ver.

De lengte van de baan heeft geen invloed op het benodigde vermogen!!! Voorbeeld: op een baan van 50m lang rijden met 4 treinen met een Lokmaus II is probleemloos. Wel moet je de baan voeden met een ringleiding en bvb elke meter 'aftakken' naar de rails.
Nog vragen? We proberen ze met genoegen te beantwoorden!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

thalysken

Tonycabus,

Misschien dan toch h?! Hier even al mijn locs:
- 1330 lsmodels: uhlenbrock decoder
- 7721 mehano: esu sounddecoder
- ice marklin: weet ik niet
- bedrijfslocje kruidvat marklin: weet ik niet
- thalys mehano: esu decoder
- oude loc marklin: weet ik niet

Nog een vraagje: Wat gebeurt er eigenlijk met je locs (decoders) die dcc niet ondersteunen?

Kan iemand het uittesten of dat wel degelijk klopt wat tonycabus zegt. (niet dat ik je niet geloof hoor tony)

tonycabus

Hoi!
De helft van je park is 100% DCC-compatibel, de anderen kunnen met een andere decoder worden uitgerust (behalve die met een C-sinus of een Softsinusmotor...)[:(]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

centauri167

Is er al een datum bekend voor bv. de probox, daar het wel de bedoeling is om met meer dan 1 persoon te rijden moet ik nog even wachten maar ik ben er bijna zeker van dat ik een dynamis ga kopen.