Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Benodigde breete 180 graden draaien

Gestart door Gizzmo, 15 maart 2008, 12:44:54 PM

Gizzmo

Ik ben opzoek naar de maximale breete die ik nodig heb om 180 graden te draaien in N spoor.
Ik zit namelijk met Flexspoor en wil dus niet te scherp gaan om toch een volledige draai te maken.
Na wat zoekwerk ben ik er achter dat radius 1 30graden is maar kan je nog scherper gaan of krijg je dan problemen?

Thx
David

Michiel

R1 in N is in feite al te krap. Veel loks en wagons hebben problemen met deze krappe radius, bijvoorbeeld je kan het vergeten om die imposante loks in te zetten en de Eurofirma rijtuigen van Roco schuren met de wielen tegen de kast in de R1 van Fleischmann. Kortom problemen. Als je kan, gebruik dan minstens de straal R2. En denk er niet aan om nog scherper te gaan dan R1; ALLES wipt zo uit het spoor.

edit: Indien je flexrail gebruikt voor krappe bochten, kom je met een bijkomend probleem te zitten. Flexrails heeft de sterke nijging om op de uiteinden terug te veren. Vooral met isolatielassen is dit een echt probleem. Door deze knik wordt de re?le radius van de bocht een stuk kleiner. En radii kleiner dan R1 leiden gegarandeerd naar een ramp...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

Wat je nog zou kunnen proberen is je flexen verkant te leggen, maar net als Michiel zou ik zeker niet kleiner gaan dan R2. Liefst nog wat groter.............. Verkant betekend dat je de buitenste rail wat hoger legt dan de binnenste.

De rolweerstand van je materieel neemt naarmate je boogstraal kleiner word behoorlijk toe. Bovendien ziet het er niet echt uit als je mooie & dure sneltreinrijtuigen zo "uit-de-bocht" hangen.........

Wat betreft de tip van Michiel kan ik er nog aan toevoegen dat je raillassen versprongen aan zou kunnen brengen. Dat geeft beslist een betere overgang [:)]

Dan toch: het is maar mijn idee: Niet doen!
Groet van Frank

Gizzmo

Ik heb eerst eens met H0 sporen (radius 1) een 180 graden bocht gelegd. De doormeter van deze cirkel is 87 cm (hartafstand).
Als ik deze dan vermenigvuldig met 87 H0 en weer deel door 160 N, dan krijg ik een nieuwe doormeter van 47 cm. Momenteel heb ik op men testbaan een doormeter van 53 cm liggen. ik vermoed dat dit dus ergens tussen Radius 1 en 2 zal liggen.
Voorlopig lijkt men loc er geen problemen mee te hebben...

Thx!
D.