Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Grote Brossel

Gestart door poco loco, 11 maart 2008, 17:40:41 PM

Roderik

citaat:
Geplaatst door Decapod

Ik ben eens gaan grasduinen in het TMM-forum en heb verstaan dat Stefan het niet meteen ziet zitten om nog eens een mal te maken voor zijn prachtstuk. Jammer, maar wel begrijpelijk.

Ik heb geen enkele DMU rondrijden, maar hij zou zeker niet misstaan op Lijn 23, dus ben ik op zoek naar een alternatief.
De kappen van MTE zien er eigenlijk heel degelijk uit op de foto's op de site (alhoewel sommige toch nog met opake vensters - 1-stuk resin?). Jammer dat de fotootjes niet groter kunnen.
Ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft met die kappen. Of, heeft er iemand zelf zo'n DMU in elkaar gestoken met zo'n kap? Welk onderstel gebruik je dan? En hoe detaileer je dat een beetje correct?



Een heleboel vragen. Ik heb enkele kappen van MTE voor N-schaal diesellocs. En ik heb er geen klagen over. Je moet hier en daar wel een putje van een luchtbel wegwerken, maar dat valt goed mee. Je kan dat het makkelijkste met vrij waterige Milliput. die wrijf je mooi in de putjes en afwerken met een zer zachte spons om het geheel glad te zetten.

Wat je het beste kan doen is met het komende warme weer naar Blankenberghe trekken en ze daar eens gaan bekijken...
Always be modelling!

Peter

In een van de laatste MIBA's stond er een beschirijving van een firma die kappen maakt in een soort kunststof voor beperkte oplagen.
Op de foto's (en ook in die omschrijving) stond dat die kappen uiterst gedetailleerd waren. 'k zal het eens moeten opzoeken want voor de (verhoudingswijze) kleinere oplagen voor Belgische modellen lijkt me dit wel iets. De prijs moet natuurlijk ook redelijk zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

tonycabus

MTE werkt momenteel aan verbetering van hun modellen. Doorzichtig hars, waar mogelijk PU met doorzichtige losse ramen, en beter gietwerk zonder belletjes. Ook aandrijvingen zijn in her-studie.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Decapod

Dank je voor de info allemaal. had al eens wat voorbeelden gezien van de aandrijvingen van MTE en die zagen er niet zo geweldig uit. Je zag ze ook wel iets te gemakkelijk in het interieur van de Brosseltjes (nu ja, 't is anders wel niet gemakkelijk ze mooi weg te werken, toegegeven ...). Als ik nog eens die kanten uit moet ga ik zeker eens kijken.

@Peter: bedoelde je SF-Modellbau? Dat zou nog wel eens de moeite zijn om via beide fora te regelen eigenlijk!

@Roderik: Die Milliput, dat haal je in bij de dichtstbijzijnde knutselboer veronderstel ik?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

argilla

ik heb er destijds eentje (kleine, witmetaal) gekocht bij Dackar. Het is een mooie kap, maar das dan ook alles. De aandrijving is ronduit slecht. Bovendien zijn de wieltjes gedraaid uit metaal ( gewoon ijzer) wat de trekkracht niet aankan door het gewicht van de kap. Die kap is wel degelijk afgewerkt. Het motertje is vogens mij afkomstig van ( destijds) Jouef ( te zien aan het feit dat dit merk deze motertjes in hun goedkoopste modellen gebruikten).  Bovendien roesten de wieltjes. Hebben geen grip op nikkelzilver en/of messing rails. De wielen onmiddelijk vuil, vonkvorming.
Ik heb hem terzijde gelegd met de bedoeling er ooit een fatsoenlijke aandrijving in te zetten. Helaas .... welke is een goede aandrijving voor deze Brossel?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Roderik

citaat:
Geplaatst door Decapod

Dank je voor de info allemaal. had al eens wat voorbeelden gezien @Roderik: Die Milliput, dat haal je in bij de dichtstbijzijnde knutselboer veronderstel ik?



Mijn dichtstbijzijnde knutselboer is Jocadis maar ik veronderstel dat dit en zeer gangbaar product is dus zullen andere modelbouwwinkels het ook wel in huis hebben.
Always be modelling!

Peter

Hallo,

@Decapod: SF-Modellbau is inderdaad de bedoelde firma.

@Tony: Inderdaad werkt MTE aan nieuwe kappen. Maar als ik de prijs van die nieuwe MW 46 mag geloven....heel duur.

@argilla: Stefan Appelmans heeft een aantal onderstellen voor de Brossel van Keyser gemaakt. Ik heb er een van hem gekocht, waarop hij ineens LED verlichting en een digitale stekker had voorzien. Prachtig werk gewoon.
Met vriendelijke groeten
Peter

Decapod

Thx voor de info.

@Argilla: Van die motortjes van Keyser ken ik niets (is dat trouwens geen 87th-scale automodelbouwer?), maar je kan er zeker van die mini-draaistelmotoren van Tenshodo in inbouwen. Ze zijn verkrijgbaar in heel wat verschillende asafstanden. Alleen de flanken van de draaistellen moeten dan nog zelf gemaakt worden. Of de platte motortjes van Faulhaber inbouwen in een zelf ge?tste messingbasis. Niet simpel allemaal natuurlijk ... .

@Peter: Misschien eens rondvraag doen om een reeksje kappen te laten maken?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.