Grote Brossel

Gestart door poco loco, 11 maart 2008, 17:40:41 PM

loco

Indertijd heeft Willy B uit Korbeek-Lo nabij Leuven een reeks 49 gemaakt in epoxy. Deze losse kappen in resin werden door Verborgh (Serge) gebruikt en afgewerkt. Voor zover ik weet giet Willy B geen kappen meer wegens sterk gedaalde belangstelling en omdat intusen toch (bijna) alles te verkrijgen is. Zijn leeftijd zal ook wel meespelen. De kap was in ??n geheel, inclusief de ramen en werd gegoten in een doorschijnende gele epoxy. Als chassis werd een ondertel van Bachmann gebruikt. Maar je kon ook een Roco Chassis of iets ander aanwenden.

tonycabus

Antoine De Winter heeft er ook gemaakt. Ook hij is intussen een dag ouder, maar hij maakt nog kappen voor MTE in Blankenberge. Daar is een andere "grote Brossel" in studie, de reeks 46. Er zou stilaan vooruitgang in komen nu. Er was een prachtige mal van gemaakt maar die is kapotgevallen !!!
MTE bestudeert nu kwalitatief betere kappen professioneel(er) te laten vervaardigen, met perfekt schilderwerk en tamponnering van de bedrukking. Er zijn in Belgi? vakmensen die zulks kunnen, en ook die moeten leven..!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

In aansluiting op Loco's bericht: W.B. GOOT kappen, maar de moedermodellen kwamen van een Mr. V.O. ...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Poco Loco weet intussen via het TMM-forum dat men hem maar even 150 Euro "winst" heeft afgesnoept voor een Brossel van Stefaan Mosselmans Appelmans uit het Luikse. Weet alles maar eens van tevoren!
Hij heeft alleszins wel een kwaliteitsprodukt te pakken, gemaakt door een amateur in z????r beperkte oplage.
Die winstmarge is alleszins wel erg hoog, niet te vergelijken met wat een handelaar tegenwoordig verdient op een doorsnee-model (om van de marge op LSM-produkten nog maar te zwijgen!!).

LET STEEDS OP OP BEURZEN, KOOP NIET EENDER WAT AAN EENDER WELKE PRIJS ! ! ! ER LOPEN DAAR OOK NOG STEEDS WOEKERAARS ROND !

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

dgrr57

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Poco Loco weet intussen via het TMM-forum dat men hem maar even 150 Euro "winst" heeft afgesnoept voor een Brossel van Stefaan Mosselmans Appelmans uit het Luikse. Weet alles maar eens van tevoren!
Hij heeft alleszins wel een kwaliteitsprodukt te pakken, gemaakt door een amateur in z????r beperkte oplage.
Die winstmarge is alleszins wel erg hoog, niet te vergelijken met wat een handelaar tegenwoordig verdient op een doorsnee-model (om van de marge op LSM-produkten nog maar te zwijgen!!).

LET STEEDS OP OP BEURZEN, KOOP NIET EENDER WAT AAN EENDER WELKE PRIJS ! ! ! ER LOPEN DAAR OOK NOG STEEDS WOEKERAARS ROND !





Met toelating van Stefaan :





poco loco

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Poco Loco weet intussen via het TMM-forum dat men hem maar even 150 Euro "winst" heeft afgesnoept voor een Brossel van Stefaan Mosselmans Appelmans uit het Luikse.
LET STEEDS OP OP BEURZEN, KOOP NIET EENDER WAT AAN EENDER WELKE PRIJS ! ! ! ER LOPEN DAAR OOK NOG STEEDS WOEKERAARS ROND !





De verkoper kennende, had ik even een bitter smaakje bij de vraagprijs.

Maar ik kon deze kans niet laten schieten:
De AR553 passeert regelmatig bij mij [;)] (Athus, tp. IIIb).
En vooral: Stefan Appelmans heeft dus een paar meesterwerkjes afgeleverd [:0]!
Mij hoor je dus niet klagen...

luc.


Michiel

Inderdaad een knap model. Bij de kleine Brossel van Keyser was het ook al een teer iets, en zie dat ze er hier ook niet op staan: de achteruitkijkspiegels op de 4 hoeken van het motorstel. Werden ze apart meegeleverd, of zijn ze in de loop van de tijd, een per een gewoon verdwenen? Maar nogmaals, zo op het eerste zicht een prachtig model!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stefan Appelmans

Goede avond beste collegas!
Ik ging van tijd tot tijd eens op uw forum kijken, maar nu dat er over "mijn kinderen" gesproken wordt, wel ik heb me laten inschrijven...[:I]
Meestal moet ik zoeken in uw forum, want de posten zijn nogal andersver verdeelt dan bij TMM forum, maar ik zal me wel terugvinden!
Wat de acheruitkijkers van de Brossel betreft, liet ik die altijd in een zakje apart, om ze niet onmiddelijk te breken...Alles is in resine en die onderdelen zijn misschien een beetje "juist".
Maar als die ontbreken zij er nog in voorraad. De molden bestaan nog!

De mold van de kist en het chassis is nu in de vuilbak, het 47ste kist ging eergisteren uit de mold (mijn gebuur van tegenover is ook met trein begonnen) (bekoring?) maar nu plakte het echt en stukken silicone kwamen mee. Normaal moet men blij zijn met 30 exemparen!! Dus "op is op"!

Als jullie eventueel inlichtingen over de "reeks" wilt, kan ik u die geven, gelijk alles wat molding betreft (op mijn manier natuurlijk...)

Kijk niet te dicht op mijn vlaams[:D], het is al lang dat ik het niet meer alle dagen gebruik.
stefan.

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Saraan

Inderdaad een knap model. Bij de kleine Brossel van Keyser was het ook al een teer iets, en zie dat ze er hier ook niet op staan: de achteruitkijkspiegels op de 4 hoeken van het motorstel. Werden ze apart meegeleverd, of zijn ze in de loop van de tijd, een per een gewoon verdwenen? Maar nogmaals, zo op het eerste zicht een prachtig model!



Ja, Michiel, u ziet ook alles [;)].

De spiegels zijn nog altijd in hun zakje, in de doos van de Brossel. Zoals de bestuurder en de reizigers (merci Stefan).

Eens bestuurder en reizigers geverfd en spiegels op hun plaats, stuur ik een nieuwe foto [:)]

Maar een beetje geduld [;)]

poco loco

citaat:
Geplaatst door dgrr57

citaat:
Geplaatst door Saraan

Inderdaad een knap model. Bij de kleine Brossel van Keyser was het ook al een teer iets, en zie dat ze er hier ook niet op staan: de achteruitkijkspiegels op de 4 hoeken van het motorstel. Werden ze apart meegeleverd, of zijn ze in de loop van de tijd, een per een gewoon verdwenen? Maar nogmaals, zo op het eerste zicht een prachtig model!



Ja, Michiel, u ziet ook alles [;)].

De spiegels zijn nog altijd in hun zakje, in de doos van de Brossel. Zoals de bestuurder en de reizigers (merci Stefan)




Ook bij mij zitten de vier spiegels netjes in hun zakje.
Van bestuurder en reizigers geen spoor. Als dat standaard bijgeleverd was, euh, is er iets misgelopen.

luc.

Stefan Appelmans

[:D][:D]Nee, dat was niet standaard bijgeleverd! DGRR had nogal lang moeten wachten (de bestelde decodeur kwam niet aan) Hij heeft dan een kleine plus bijgekregen.
Maar ik kan u ook een kleine plus zenden, niet?[:)]
Zend me uw postadres per mail et ik zend u dat op.
stefan.

poco loco

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

Maar ik kan u ook een kleine plus zenden, niet?[:)]
Zend me uw postadres per mail et ik zend u dat op.



Stefan, welkom op dit forum! [:D]

Bedankt voor het aanbod, je hoort van me.

luc.

Stefan Appelmans

Mijn makkers (fanclub[:o)])(ze overdrijven) hebben "een zeker aantal" photos van de beesten op de franstalige forum geplaatst. (mod?les belges)
Ga eens kijken.
stefan.

Ludwig

Daar zitten inderdaad knappe stukken tussen.
Zou er best eentje in mijn bezit willen krijgen.
Maar als ze zo weinig gebouwd zijn zal het eerder door toeval gebeuren vrees ik.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Decapod

Ik ben eens gaan grasduinen in het TMM-forum en heb verstaan dat Stefan het niet meteen ziet zitten om nog eens een mal te maken voor zijn prachtstuk. Jammer, maar wel begrijpelijk.

Ik heb geen enkele DMU rondrijden, maar hij zou zeker niet misstaan op Lijn 23, dus ben ik op zoek naar een alternatief.
De kappen van MTE zien er eigenlijk heel degelijk uit op de foto's op de site (alhoewel sommige toch nog met opake vensters - 1-stuk resin?). Jammer dat de fotootjes niet groter kunnen.
Ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft met die kappen. Of, heeft er iemand zelf zo'n DMU in elkaar gestoken met zo'n kap? Welk onderstel gebruik je dan? En hoe detaileer je dat een beetje correct?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.