Hulp met baanplan gevraagd aub in HO

Gestart door n/a, 11 maart 2008, 13:39:12 PM

n/a

Beste mede treintjes liefhebbers,
Ik ben op zoek naar een leuk (lees ingewikkeld) baanplan in HO. De kamer die ik (eindelijk)ter beschikking heb is 3,73 op 3 meter, met een beperking, zie grondplan (wintrack bestand te verkrijgen via e-mail), vooraan is de deur.
IMGhttp://i255.photobucket.com/albums/hh158/dikkevriend/grondplaat.jpg/IMG
Aan de linkerkant van de baan + eerste stuk links van de deur zou ik graag een groot station willen hebben waar een Thalys + andere regelmatig voorbij zouden komen, rechsboven in de hoek zou ik graag een groot lokdepot met alles erop en eraan willen hebben, ik heb plaats voor 11 loks als ik ze eindelijk in mekaar gekregen heb. ;-)
Verder denk ik aan een schaduwstation om een 10-tal treinen te "parkeren" en eventueel een leuk spiraal om hoogte te winnen. Dit alles zal in het begin via de Ecos aangestuurd gaan worden, later ook via de pc, eens ik bijna alles ken over digitaal rijden, want geloof me, ik heb nog veel te leren hoor!
Hopelijk kunnen jullie met deze informatie mij voldoende helpen maar als er nog vragen zijn, shoot zou ik zeggen.
Alvast bedankt voor jullie bijdrage.
Groetjes,
Marc

Michiel

#1
Dat is leuk dat je dat wilt gaan doen, maar om met voorstellen te kunnen aan komen draven, hebben we iets meer informatie nodig.

In welke schaal gaat je baan gebouwd worden? (Ik vermoed H0 gezien de lokloods op het plan) Ik merk op je schets dat je een breedte van rond de 80 a 90 cm aanhoud. Voor H0 is dit erg krap om te kunnen keren, en als je op die breedte een groot station wenst, is er niet veel plaats over om er nog een ingewikkeld sporenplan omheen te gaan aanleggen (in H0). Kan die breedte hier en daar iets opgetrokken worden of zit je daar werkelijke aan vast?

Welk merk van sporen zou je willen gebruiken? Dat werkt iets gemakkelijker om dit vooraf te weten, vooral in verband met de lengte van wisselstraten, en kortst mogelijke bogen (met een poging om de straal in H0 boven de 400mm te houden). Is er nog een bepaald thema dat je aanspreekt; kwa landschap, kwa exploitatie, kwa tijdperk...?

In schaal N zou dit een heel mooi project kunnen worden... [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

n/a

#2
Michiel,
Alvast bedankt voor de snelle reactie. Schaal is HO, ik heb het er net bij vermeld, leek me ook wel redelijk belangrijk h?, de sporen die ik ga gebruiken zijn Fleischmann Profi. De diepte van 80 cm heb ik zo als grondplaat gebruikt om een eerste indruk te verkrijgen, maar mag natuurlijk aangepast worden, ik moet er natuurlijk voor zorgen dat ik later overal nog bij kan voor eventuele reparaties. Thema is heel verschillend h?, ik wil de Thalys zien rijden maar langs de andere kant wil ik dan weer een groot lokdepot met oude stoomloks met alles derop en deraan, dus dit maakt me niet zo veel uit.
Groetjes,
Marc

INFO

#3
Dikke Vriend, op 80 cm past nooit een cirkel of een halve cirkel in de schaal H0. Minimaal is 100 cm.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

poco loco

#4
citaat:
Geplaatst door Saraan

Ik merk op je schets dat je een breedte van rond de 80 a 90 cm aanhoud. Voor H0 is dit erg krap om te kunnen keren, en als je op die breedte een groot station wenst, is er niet veel plaats over om er nog een ingewikkeld sporenplan omheen te gaan aanleggen (in H0). Kan die breedte hier en daar iets opgetrokken worden of zit je daar werkelijke aan vast?




Marc,

Over grote delen van het 'grondplan' is die breedte dan weer te groot om overal bij te kunnen. Laat staan om aan landschapsbouw te doen. Zo heb je momenteel in de 3 hoeken een afstand van zowat 120cm te overbruggen. Dat kan dus niet, tenzij je met toegangsluiken wil werken. Ideaal is een maximum reikwijdte van 60cm.
Leuke klimspiralen en keerlussen kunnen rechts en onderaan, op de 'uiteinden' van je voorziene oppervlakte. Daar kan je je modelbaan vanaf twee kanten bewerken en dus breed genoeg maken voor een aanvaardbare cirkeldiameter.

Groeten, luc.

Peter

#5
Marc,

De opmerkingen van de voorgaande antwoorden geven al een goede indikatie van wat je zou kunnen doen.
Ik zou zeker de 80 cm stukken verbreden (indien mogelijk) tot 1 meter.
Dit is nog wel smal maar moet volstaan voor een iets grotere Fleischmann bocht. Ik weet niet of je de draaischijf al hebt, maar indien niet zou ik opteren voor het kleinere model van Roco en voor spoorafgangen van 15? of max. 9?. Hierdoor schuift de draaischijf meer naar de hoek en krijg je meer speelruimte om dat gedeelte verder achteruit te schuiven zodat je meer ruimte hebt tussen de draaischijf en de voorrand van de baan.
Een groot station vrees ik dat niet tot de mogelijkheden behoort (het kan wel maar....) Je hebt mijn baan gezien en op een afstand van meer dan 5 meter heb ik zelf enkel een stopplaats met wat aftakkende sporen op de dubbelsporige doorgaande lijn.
Met spoor N, en in mindere mate met TT zou dit meer tot de mogelijkheden behoren, om te doen wat je graag zou willen, maar zoals we al bespraken: het is en het blijft klein.(maar dat is ieders vrije keuze en mening natuurlijk)
De mensen op dit forum zullen je alle goede raad geven, maar uiteindelijk ben jij degene die beslist wat er op je baan moet komen. Een goede raad nog: bekijk het rustig en doe niets overijlds, want je baan te moeten afbreken omdat je je doelstellingen niet haalt is altijd een ontgoocheling en moeilijker dan ze terug opbouwen.
Met vriendelijke groeten
Peter

INFO

#6
Dikke vriend, even wat wensen van je op de beschikbare ruimte getekend, maar daarbij heb ik een probleem, of je eisen zijn te hoog, of je ruimte is te klein, het kan natuurlijk ook een combinatie van beide zijn.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

#7
Dikke Vriend, ik heb de afmetingen van je tafelblad een beetje aangepast, en wat liggen puzzelen met sporen... Ik hoop dat je er wat inspiratie kan uithalen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

n/a

#8
Thx Michiel,
Ziet er zeer goed uit hoor.
Gr,
Marc

T03

#9
Dikke vriend,

persoonlijk vind ik teveel sporen met indrukwekkende stations op een kleine oppervlakte in HO niet realistisch. Al is gedacht aan een lokale baan of N schaal ?
(Dit is enkel een suggestie)

SpGr[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

Michiel

#10
Ik heb dit plan met opzet vrij druk gemaakt, met een overdreven station, maar dat was een beetje de initiele vraag. Ook had ik eerder schaal N gesuggereerd, maar dat blijkt dus geen optie. Maar, desalnietemin, Marc, sta ik je opmerkingen wel bij.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

n/a

#11
Michiel,
Ik geef jou en Marc compleet gelijk hoor, dit is niet de kwestie, alleen twijfel ik nog zeer sterk om over te gaan van H naar spoor N. Ik heb zelf al nie zo'n vaste hand en ge moet toegeven, spoon N is toch wel zeer klein in vergelijking met HO h?, niet? Daarom zou ik je willen vragen Michiel, zou je eens een plannetje in spoor N willen maken op mijn grondplan (met al mijn wensen) zodat ik al eens kan zien wat er mogelijk is?
Alvast weeral bedankt en groetjes aan iedereen,
Marc

Michiel

#12
Van zodra ik wat tijd over heb, ga ik eens proberen om je wensen in N te zetten, maar mogelijk is dat niet voor het weekend. Je zal het wel merken wanneer ik iets klaar heb.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

#13


Het gedeelte rechts(boven) in je plattegrond, kun je in N gebruiken voor een stadswijk, landschap en het verbergen van de spiraal om het schaduwstation te bereiken. De Lokloods met draaischijf is verplaats naar een andere hoek, hier heb je een schaduwstation met 1- opstelsporen, met een redelijke lengte. Een kleinstation (buitenwijk) en voldoende ruimte voor landschap en andere dingen. Het is geen compleet onwerp, maar alleen een aanzet.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

#14
Hier is een voorbeeld van wat in N zou kunnen op hetzelfde oppervlak.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)