Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Waar halen jullie je inspiratie ?

Gestart door Ludwig, 08 maart 2008, 23:26:22 PM

Ludwig

Ik vraag me soms af waar jullie je idee?n halen die je in je baan of diorama verwerkt.
Halen jullie die uit tijdschriften misschien van foto's of eerder uit het echte voorbeeld.
Of komt het misschien deels uit fantasie voort.
Het blijft voor mij soms moeilijk om op een idee te komen vooral omdat ik in het dagelijkse leven weinig of niet met het spoor in aanraking kom.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

jan77

Dan zal jij eens dringent moeten gaan wandelen of met de trein gaan meerijden om de spoorweginfrastructuur te gaan bekijken dan krijg je inspiratie genoeg
gr Jan

erwin9

Ludwig,
Inspiratie komt meestal voort uit de realiteit. Gewoon even goed rondkijken biedt U een hoop bruikbare gegevens. Daarom hoeft U niet de bestaande situatie na te bouwen, maar de 'samenstelling' van een bepaalde situatie kan een begin zijn van een diorama. Eerst moet U voor uzelf uitmaken wat voor baan U wenst te bouwen; meterslange trajecten met vele rijtuigen of wagons? Beprkte ruimte, klein stationnetje, stopplaats, werkplaats, afstelspoor, enzovoort. Ik kies steevast voor het laatste, het werken aan kleine diorama's biedt een grote voldoening. Je moet weinig investeren in materialen, je kan dergelijke projecten op afzienbare tijd afwerken, en vooral ... je kan bijzonder gedetailleerd afwerken!
Eens je een thema hebt kan je op zoek naar bruikbare informatie, op internet, in boeken (bibliotheek), oude postkaarten enzomeer, vind je talloze voorbeelden om na te bouwen.
Het is een beetje zoals fotograferen. Een goede fotograaf ziet 'meer' dan een gewone voorbijganger. Oog voor detail, compositie en onderwerp. Moeilijk te verwoorden, maar je moet 'leren' kijken. Pas dan gaat er een wondere wereld open en zal je zeker met ??n diorama niet toekomen!
Sukses alvast
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

janjozef

Ik heb meestal mijn digitaal fototoestel bij , zelfs als ik gewoon ga werken, zie ik iets dan fotografeer ik het gewoon, zulk een foto's klasseer ik gewoon volgen onderwerp op mijn PC,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

dirkkerckhofs

Ik ben begonnen met heel veel boeken in de bib te halen, zowel over grootspoor als over modelbouw. En ik kom ook niet veel met het spoor in contact in het dagelijkse leven, maar op de duur wordt dat een extra zintuig hoor. Ik heb zo op vakantie bijna eens een auto-ongeval veroorzaakt, toen we juist voor Freiburg naast het enorme rangeerstation reden en ik meer naar dat dan naar de baan voor mij aan het kijken was [:D][:D]
Maar de grootste inspiratiebron voor mij is de laatste jaren toch Modelspoormagazine. En soms heb ik ook al eens een Duits tijdschrift gekocht voor de prachtige foto's.

Roderik

Een grote inspiratiebron voor mij zijn ook andere banen. Die geven je onmiddellijk een ruimtelijk beeld van wat mogelijk is op een bepaalde oppervlakte. Dus veel expo's en opendeurdagen bezoeken...
Always be modelling!

poco loco

Ludwig,

De thematiek van baan of diorama wordt bepaald door wat mij interesseert.
Ik bedoel: ik ga niet op zoek naar een idee of inspiratie.
Zware industrie, rangeeremplacementen en oude stelplaatsen boeien mij enorm. Uitgaande van die vaststelling ben ik overal ten lande en met fototoestel in aanslag aan 'industri?le archeologie' gaan doen.
En zo groeien stilaan kennis en documentatie en onstaan tal van mogelijkheden.

Groeten, luc.

Ludwig

Bedankt voor de reacties.
Zo te zien zal ik mij een goed fototoestel moeten aanschaffen.
Ik woon in de omgeving van Antwerpen.
Als er iemand tips heeft over goede locaties zijn deze zeker welkom.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

jan77

Als je aan Noorderdokken of Luchtbal gaat staan sta je aan de lijn 12 en 27A daar komt materiaal genoeg voorbij zowel goederen als reizigers dus 2vliegen in een klap
Stations zijn er in Antwerpen ook genoeg heel mooie zelfs dus je zult nogal kunnen fotograferen.
Wel altijd voorzichtig blijven geen domme dingen doen zodat je niet onder een trein sukkelt
Gr Jan

janjozef

Om idee?n op te doen is een fototoestel onontbeerlijk. Je kunt gerust beginnen met een toestelletje van 100? daar kom je al een heel eind mee.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

Mijn inspiratie is vooral de romantiek rond het spoor, met de briesende stoomloks op ardense hellingen, de continent-doorkruisende luxetreinen, stationsgebouwen in art-nouveau, kasseibanen en gammele trammetjes, een oude mijn, of gewoon een verlaten halte midden tussen de graanvelden...

Ik zoek die voorbeelden die passen binnen dit romantische concept, maar ook passen binnen een thema dat ik mezelf heb opgelegd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

T03

Foto's nemen, boeken, bibliotheek, magazine's, beurzen, internet ...

Groetjes
Marc
"I have a train riding in my brain"

poco loco

citaat:
Geplaatst door Ludwig

Ik woon in de omgeving van Antwerpen.
Als er iemand tips heeft over goede locaties zijn deze zeker welkom.



Als antwerpenaar is mijn vraag dan weer:
In wat ben je geinteresseerd?
Welk tijdperk? welk thema?

Ik bedoel dat pakweg de schamele restanten van depots Dam en Kiel nog voldoende inspirerend kunnen zijn voor iemand met plannen in bvb. tijdperk III. Maar wie in 2008 bezig is, zal zich via natuurreservaat 'De Kuifeend' een beetje toegang moeten verschaffen tot stelplaats Antwerpen Noord. Als dat onderwerp je boeit, dus.

De haven biedt hoe dan ook perspectieven.

Je zal wat specifieker moeten zijn in je wensen.

luc.

Peter

Er staan veel goede ideen in de voorbije MSM nummers, maar ook in de de Duitse " Eisenbahn Journal" spezial. Je hoeft er echt geen Duits voor te kennen.
En kijk eens goed en aandachtig rond als je ergens komt.
Een goede bron om een treinritje te maken is van Antwerpen-Zuid (of Berchem) naar Boom en Puurs. Heerlijke zichten van de achterbouw van huizen en tuintjes (en kleine bedrijven)
Met vriendelijke groeten
Peter

Ludwig

citaat:
Geplaatst door poco loco

citaat:
Geplaatst door Ludwig

Ik woon in de omgeving van Antwerpen.
Als er iemand tips heeft over goede locaties zijn deze zeker welkom.



Als antwerpenaar is mijn vraag dan weer:
In wat ben je geinteresseerd?
Welk tijdperk? welk thema?

Ik bedoel dat pakweg de schamele restanten van depots Dam en Kiel nog voldoende inspirerend kunnen zijn voor iemand met plannen in bvb. tijdperk III. Maar wie in 2008 bezig is, zal zich via natuurreservaat 'De Kuifeend' een beetje toegang moeten verschaffen tot stelplaats Antwerpen Noord. Als dat onderwerp je boeit, dus.

De haven biedt hoe dan ook perspectieven.

Je zal wat specifieker moeten zijn in je wensen.

luc.


Mijn voorkeur gaan uit naar tijdperk V.
En vooral het goederenverkeer.
Maar zoals je zegt via de De Kuifeend de stelplaats Antwerpen Noord proberen te bereiken is alvast een idee
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2