Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Sleper omschakeling

Gestart door Riny, 08 maart 2008, 19:45:05 PM

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Blausee-Mitholz

Ben wel benieuwd hoe Riny daar aan komt, het idee is een iedergeval niet van hem zelf. Hij heeft het een iedergeval fout nagetekend van het orgineel [:o)]
Even voor de goede orde: wat je hier ziet heb ik getekend. De tekening die ik van Riny kreeg was veel te groot voor publicatie, dus heb ik een kleinere versie nagetekend. Er zitten detailverschillen in, maar in essentie is mijn versie gelijk aan wat ik van Riny kreeg.

Als jij vindt dat er iets fout overgetekend is, dan ben ik wel benieuwd naar het echte origineel en naar de maker daarvan.

citaat:
Hier gaat iets niet goed. De massa is niet de bruine massa maar moet  de decodermassa zijn (paarse draad).
Zou kunnen, maar met de bruine massa werkt het volgens mij ook.

Treinliefhebber

Voor de elektronici, zoals Johan aangeeft de bruine draad moet niet aan railmassa maar een de decodermassa liggen.
Verder is er ook nog een schema waarbij de diodes in serie met de veldspoelen staan indien er gebruik gemaakt wordt van een motor met veldspoelen.


Groetjes,
Dave

Riny

Wat Johan stelt is juist.
Ik had een fout gemaakt bij het tekenen.
Na vandaag nog eens op de betreffende site te zijn geweest en iets verder gekeken dan mijn neus lang was, was ik inmiddels ook al tot deze conclusie gekomen.

Dave had mij een tijd geleden op dit schema geattendeerd.
Ik ben daar toen wel even mee aan het worstelen geweest en er vervolgens even met de ontdekkingsreis gestopt.
Maar ik wilde toch wel het naadje van de kous weten dus heb ik de betreffende site weer eens bezocht.

http://hgh-esn.ath.cx/p01_45229.htm

Verder vind ik het onbelangrijk wie er wel of niet gelijk heeft maar ik zou het zeer waarderen als er iemand met een voor mij begrijpelijke oplossing zou willen komen.
Of een andere mogelijkheid op te kunnen schakelen tussen twee slepers.



Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Riny

Verder vind ik het onbelangrijk wie er wel of niet gelijk heeft maar ik zou het zeer waarderen als er iemand met een voor mij begrijpelijke oplossing zou willen komen.
Of een andere mogelijkheid op te kunnen schakelen tussen twee slepers.

Riny, wat ontbreekt er dan nog aan je geluk? De site waar je naar verwijst geeft toch de oplossing? Nu is het gewoon een kwestie van nabouwen. Daarbij loopt je hooguit de kans dat het hele spulletje verkeerdom schakelt, maar dat verhelp je dan makkelijk door het verwisselen van een paar draadjes.

Ik zag tot mijn verrassing dat de oplossing die Wim Ros aandroeg ook op die site staat. Die oplossing lijkt mij eerlijk gezegd nog eleganter. Het enige probleem van die oplossing is dat je een paar draadjes moet solderen op priegelig kleine eilandjes, maar dat is een zaak van een paar keer diep zuchten en gewoon maar er tegenaan gaan.

obicham


Een andere theoretische oplossing kan zijn om het met een transistor aan te sluiten op de verlichting.
frontverlichting aan-transistor geleidt-relais springt om.

Alleen geen idee hoe dit te realiseren.
Klaas?? [:D]

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door obicham


Alleen geen idee hoe dit te realiseren.[:D]
Je beschrijft het toch zelf al?
Aan deze methode zitten wel een paar nadelen. Als je de verlichting uitzet, dan werkt de omschakeling niet meer.
En ook in dit geval zou ik het met een bistabiel relais doen, vanuit beide zijden van de verlichting. Als je het vanuit ??n kant doet met een monostabiel relais, dan kan dat relais op stroomonderbrekingen gaan klapperen. En dan staat hij steeds om te schakelen terwijl je dat niet wilt.

obicham

Het probleem is dat ik de theorie niet in de praktijk krijg omgezet.
Zit al een avond te klooien om het geschakeld te krijgen met een roco playtime decoder.
Helaas geen succes.
bi-stabiel relais had ik ook in gedachten, wegens de door jou aangegeven reden
Dus dan maar vragen aan de meester voor een tekeningetje  :-)

Klaas Zondervan

Die Roco playtime decoder, wat is dat voor een ding? Lees eens CV 7 en CV 8 uit. Dan kunnen we merk en type misschien achterhalen.

INFO

Ik denk een decoder van HKE.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

Eigenlijk lees ik dit item vor de eerste keer.
Ik rij niet met slepers,dus sory als ik onzin schrijf.

Ik vraag mij dus af waarom je niet i.p.v een stroomloos stuk(b.v voor je signaal) op die plaats een bezet melding maakt.
Je zet beide slepers parallel(steengoede stroomafname)en zodra de eerste wagen meld (ik ben op het meldstuk)dan schakel je gewoon het gehele blok uit.
Voordeel is dat het altijd werkt,lok voor lok achter,2 slepsers enz
Geen gelazerd met je decoders,alles werkt meteen.
Maar vrienden,zie ik het verkeerd ???
Zeg het mij
wim

Klaas Zondervan

Ysbeer,

daar maak je een ijzersterke opmerking. Op de hier genoemde sites staat hoe je die sleperomschakelnig technisch realiseert. Maar over de noodzaak van sleperomschakeling wordt weinig gezegd. En als er al wat over gezegd wordt, dan bestaat die noodzaak alleen maar bij analoog bedrijf. Maar als je digitaal rijdt, dan kun je naar mijn mening de slepers net zo goed hard doorverbinden.
Nu  maar even wachten wat de echte M?rklinisten er over te zeggen hebben.

INFO

Dit heeft te maken met de seinmodule van Marklin, waarbij de lok via een relaisschakeling een gelijkspanning krijgt aangeboden i.p.v. een digitale spanning, vergelijkbaar met het ABC of rembooster verhaal bij DCC.

Er wordt dan dus via een schakelrails een relais omgezet waarbij het spoor in stukken is geknipt om via de contacten van het relais bepaalde signalen te kunnen ontvangen. Wordt dit overbrugd door een sleper voor en een sleper achter die electrisch doorverbonden zijn, zal het rem/stop systeem niet werken.

Echter als je computergestuurd werkt, dus via het digitale systeem de lok aanstuurd, is de sleper omschakeling totaal overbodig.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

obicham

uitleg van info is correct.
er komt een negatieve gelijkspanning te staan over de digitale spanning in een remsectie.

Decoder is idd van hke. 059.01
http://members.home.nl/modeltrain/decoder.jpg
Dit is een decoder die mag sneuvelen :-)


ysbeer

Volgens mij zou het met een bezetmelding aan het begin van de remsectie een relais kunnen schakelen die dan de rem(gelijkspanning)op het gehele blok zet.
Dan krijgen beide slepers het zelfde signaal.
Voorwaarde is dan wel dat de gehele trein in het blok zit voordat de melding (gelijkspanning er op)komt.
Als dat niet gaat,van wege te korte blokken,dan kun je de remspanning ook nog op het voorgaande blok zetten.
Maar ik geef toe dat vergt wel wat inzicht in relais schakelingen.
Maar veel moeilijker dan elk treinstel ombouwen,plus de problemen bij een opduw lok (die dus achteraan loopt)is het zeker niet.
En je behoeft het maar een keer te maken.
wim

Klaas Zondervan

Ik heb de site van HKE gevonden, maar geen spoor van decoders. Lijkt wel of ze die niet meer maken.
Iemand een idee waar ik de handleiding kan vinden?