Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Sleper omschakeling

Gestart door Riny, 08 maart 2008, 19:45:05 PM

Riny

Hallo allen,

Ik ben een tijdje geleden bezig geweest met het brainstormen om een schakeling m.b.v. een relais om slepers om te kunnen schakelen als ik van rijrichting verander.
Zowel voor de TEE Ram 502 als de ICE 4.
Alleen ben ik op dat punt een redelijke twijfelaar.:I

Wie heeft er voor mij een idee, schema en eventuele uitleg?
Ik zou hier zeer mee geholpen zijn.8)

Bij voorbaat dank.

conducteur

waarom moet ie omgeschakeld worden?,kan je ze niet alle bij aansluiten.
Vraag eens aan een gelukkige bezitter van een senator(marklin insider model),daar zit zo'n schakeling in
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Riny

citaat:
Geplaatst door conducteur

waarom moet ie omgeschakeld worden?,kan je ze niet alle bij aansluiten.



Beste ?

Met de genoemde optie schieten de treinstellen door de seinen op een kopspoor.
Ik gebruik nu 1 sleper onder de treinstellen maar daarmee ben ik gelijk de pendelfunctie kwijt en zouden zij elke keer gekeerd moeten worden.
De sleper schakelingen zijn er uiteindelijk ook niet voor niets en hebben dus een functie.
En deze wilde ik dus graag benutten.

Klaas Zondervan

Als ik goed ben geinformeerd levert M?rklin zelf een aantal treinstellen die al voorzien zijn van sleperomschakeling. Je zou er achter moeten zien te komen hoe ze dat voor elkaar krijgen.

Een simpele manier van zelfbouw zou kunnen zijn: een bistabiel relais parallel aan de motorklemmen. Er zijn bistabiele relais die je enkelspoelig kunt aansturen, die schakelen om als de polariteit van de spanning omkeert. Nadeel is dat de sleper pas wordt omgeschakeld als de trein eenmaal rijdt. En waarschijnlijk heeft dat relais parallel aan de motor een slechte invloed op de lastregeling van de decoder.

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Riny, via jouw eigen website heb ik nog een oplossing gevonden. Daar staat ergens een link genaamd Sleperomschakeling en die verwijst naar een oplossing van ESU. Je werkt met ESU decoders, en daarvan kun je de functieuitgangen via de function mapping zo programmeren dat ze een eenmalige puls afgeven. Met CV 129/132 kies je of die puls wordt gegeven bij vooruit of bij achteruit. Sluit een bistabiel relais aan op de betreffende uitgangen en je bent waar je wezen wilt.

Riny

citaat:
Geplaatst door INFO

http://www.jus-kn.de/schleif.htm


Beste Info (Wim) bedankt voor de link ik zal deze ook eens doornemen.

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Riny, via jouw eigen website heb ik nog een oplossing gevonden. Daar staat ergens een link genaamd Sleperomschakeling en die verwijst naar een oplossing van ESU. Je werkt met ESU decoders, en daarvan kun je de functieuitgangen via de function mapping zo programmeren dat ze een eenmalige puls afgeven. Met CV 129/132 kies je of die puls wordt gegeven bij vooruit of bij achteruit. Sluit een bistabiel relais aan op de betreffende uitgangen en je bent waar je wezen wilt.


Beste Klaas (en ook Wim),

Ook bedankt voor je/jullie reactie.
Alleen het punt is het volgende.
De TEE Ram 502 heeft een M?rklin 60902 decoder aan boord.
De ICE 4 een M?rklin 60905 decoder.

De meest makkelijke oplossing zou zijn om de twee treinstellen te voorzien van een ESU decoder en de ESU sleperomschakeling.
De laatste is ook gewoon bij ESU verkrijgbaar maar alleen geschikt voor de ESU decoders.
Maar dat vind ik nogal wat.
Daar komt bij dat ik gewoon wil weten en leren of er andere mogelijkheden zijn.
En naar mijn weten moet dit ook mogelijk zijn.



Klaas Zondervan

Ik kreeg van Riny dit schema toegestuurd met de vraag om daar iets over te zeggen:



Op zich is dit een slim schema, door met een extra contact een soort eindafschakeling te maken koppel je het bistabiel relais na het omschakelen los van de motor, waardoor de eventuele lastregeling er geen last meer van heeft.

Toch een paar kanttekeningen:

Aangezien het Motorola protocol asymmetrisch is zou ik de diodes andersom zetten. De bruine draad is nl. overwegend plus t.o.v. de rode, en dus ook van de motordraden. Door de diodes -en dus ook de elco's- om te keren profiteer je van meer spanning op de relaisspoelen. De hele relaisfuntie keert dan ook om, dus moet je ook de contacten andersom aansluiten.

Gezien de toegepaste hoge frequenties lijken mij de elco's met 100uF nogal fors bemeten. Ik denk dat 10uF of zelfs 1uF groot genoeg is. Is een kwestie van experimenteren of het mogelijk is om een kleinere waarde toe te passen, of misschien zijn die elco's wel helemaal overbodig.

De eindafschakeling kan ook nog een probleempunt zijn. Het is maar de vraag of het relais dit verdraagt, m.a.w., maakt het relais zijn beweging wel af als je vlak voor het einde de spanning afschakelt. Moet ook proefondervindelijk vastgesteld worden.

Riny

Beste Klaas,

Bedankt voor je reactie.[;)]

Ik ga dan toch maar eens aan de slag met deze informatie.
Het resultaat zal ik hier vervolgens weergeven zodat anderen mogelijk hier ook iets mee kunnen.

Dus dat wordt bakken en braden de komende dagen.

Treinliefhebber

Riny,

Komt dit schema niet ergens anders vandaan ?.


Groetjes,
Dave

INFO

citaat:
De TEE Ram 502 heeft een M?rklin 60902 decoder aan boord.
De ICE 4 een M?rklin 60905 decoder.



De link is helemaal en speciaal voor de door jouw ttoegepaste decoders dus de 6090x decoders, Dus verder hoeg je het niet te zoeken en kun je het helemaal origineel maken en houden.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

Riny

citaat:
Geplaatst door Treinliefhebber

Riny,
Komt dit schema niet ergens anders vandaan ?.



Klopt helemaal.
Ik beweer ook niet dat ik dit zelf verzonnen heb.
Die technische kennis ontbreekt mij.
Ik heb alleen de bestaande tekening voor mijzelf wat duidelijker gemaakt.

Riny

citaat:
Geplaatst door INFO

citaat:
De TEE Ram 502 heeft een M?rklin 60902 decoder aan boord.
De ICE 4 een M?rklin 60905 decoder.


De link is helemaal en speciaal voor de door jouw toegepaste decoders dus de 6090x decoders, Dus verder hoef je het niet te zoeken en kun je het helemaal origineel maken en houden.


Info,

Het zou kunnen maar dan moet ik aan het IC gaan zitten solderen en daar ben ik toch een beetje panisch van.[:0]
Daarbij komt het hier neer op de 60901 en een 60905 decoder en beiden hebben een jasje aan, dus geen open print. [8)]

Klaas Zondervan

Theo, als ik het heb over de asymmetrie dan bedoel ik bij Motorola niet de spanning, maar de tijdsduur van de pulsen. Het staat er in mijn vorige bericht niet uitdrukkelijk bij, maar iemand die het MM-protocol kent snapt wat ik bedoel.

Blausee-Mitholz

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Ik kreeg van Riny dit schema toegestuurd met de vraag om daar iets over te zeggen:


Ben wel benieuwd hoe Riny daar aan komt, het idee is een iedergeval niet van hem zelf. Hij heeft het een iedergeval fout nagetekend van het orgineel [:o)]

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan




Toch een paar kanttekeningen:

Aangezien het Motorola protocol asymmetrisch is zou ik de diodes andersom zetten. De bruine draad is nl. overwegend plus t.o.v. de rode, en dus ook van de motordraden. Door de diodes -en dus ook de elco's- om te keren profiteer je van meer spanning op de relaisspoelen. De hele relaisfuntie keert dan ook om, dus moet je ook de contacten andersom aansluiten.



Mag ik er ook wat over zeggen.................

Hier gaat iets niet goed. De massa is niet de bruine massa maar moet  de decodermassa zijn (paarse draad).

Mvg, Johan.