Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Blokbeveiliging met Heki modulen

Gestart door brinkie, 13 maart 2005, 18:08:53 PM

brinkie

Hallo allemaal,
is er iemand die ervaring heeft met Heki modullen nr 9156 of 9157 voor blokbeveiliging op een digitale baan?
Ik heb deze vraag al in een ander draadje gezien, maar er stond geen antwoord bij dus laat het a.u.b. even weten, je helpt er meer mede spoorders mee.
Het lijkt mij zelfs voor een leek als ik eenvoudig wat aansluiten betreft.

PS,ik ben een beginneling;);) en moet nog veel leren, en kom uit nederland.
Groetjes, Co van den Brink.

hoy
Co van den Brink.

tonycabus

Co,
er is op dit moment nogal wat aan het veranderen in het DCC-protocol.
Zo zou er ook een voorziening komen voor rem- en stopsecties met een asymmetrisch signaal, net als het Motorola-systeem.
Het werd voorzien in DCC-dekoders en dan weer weggelaten bij sommige fabrikanten, maar lijkt nu algemeen aanvaard en zal in nieuwere dekoders weer ge-implementeerd worden vernam ik.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

D_Loc

Tony,
Betekent dit dat ik en anderen straks weer andere decoders in de lokomotieven moeten inbouwen[:(]? Ik gebruik nu de meest eenvoudige Lenz 1000A decoder voor loks zonder NEM-stekker.

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

n/a

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Co,
er is op dit moment nogal wat aan het veranderen in het DCC-protocol.
Zo zou er ook een voorziening komen voor rem- en stopsecties met een asymmetrisch signaal, net als het Motorola-systeem.
Het werd voorzien in DCC-dekoders en dan weer weggelaten bij sommige fabrikanten, maar lijkt nu algemeen aanvaard en zal in nieuwere dekoders weer ge-implementeerd worden vernam ik.
Tony



Tony die optie zit er al vanaf dag 1 in.

Mvg
Wim Ros

www.rosoft.tk


tonycabus

Maar leek volgens Peter "Spoor HO" en Jos Gillard in recente decoders niet meer in te zitten...
Ik kocht net een ZIMO MX64 en daar staat bij de CV's ook niets daarvan. Op hun site staat dat de optie vanaf begin 2005 zou ge?mplementeerd worden.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Maar leek volgens Peter "Spoor HO" en Jos Gillard in recente decoders niet meer in te zitten...
Ik kocht net een ZIMO MX64 en daar staat bij de CV's ook niets daarvan. Op hun site staat dat de optie vanaf begin 2005 zou ge?mplementeerd worden.

Tony



Tony,

Ik ben bang dat we over twee totaal verschillende dingen aan het praten zijn.
De afremmogelijkheid van Marklin decoders en DCC doormiddel van een negatieve gelijkspanning, of met een remgenerator, is iets anders dan de nieuwe optie die in de Golddecoders van Lenz zit, en met ABC wordt aangeduidt.
De eerste optie zit in alle DCC en Marklindecoders. De laatste optie zit alleen in de gold serie van Lenz.



Brinkie,

De Heki modules zullen werken via de eerste optie die in elke DCC of Motorola New Format zit, dus met een negatieve gelijkspanning op de baan inplaats van de digitale spanning.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


tonycabus

Wim, je kan gelijk hebben dat ik de dingen als digitaal beginner door elkaar haal.
Kan jij me (ons) vertellen wat de diverse CV's zijn?
Ik wist al dat het Motorola-protocol werkte met een asymmetrische of negatieve spanning om de loks te laten afremmen, echter niet in detail. Dat dit ook bij DCC mogelijk is wist ik niet.
Ik hoorde wel van het Lenz ABC-systeem (kwestie van vier diodes) en dat dit in de nieuwe "Gold" decoders van hen reeds werkt.
Daarom had ik een draadje geplaatst over die "Lenz ABC" met een citaat van jou en een van Jos Gillard. Daar kwam echter nog geen reactie op.
Ik ben te jong om te sterven: er is nog veel te veel te leren.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

brinkie

Hoy allemaal,
bedankt voor de reactie's, maar heeft iemand er ook ervaring mee, want al die technische uitleg bevat ik niet.
Of heeft iemand een ander zo simpel mogelijk systeem om toe te passen zonder PC gebruik, laat het hier dan even weten a.u.b.
Ik ben maar een leek[:)].

Groetjes,Co



hoy
Co van den Brink.

Pol De Bard

Brinkie,
Voor de leken zitten wij een systeem uit te broeden dat in MSM wordt beschreven: KIS. Van Keep It Simple.
Het moet w?l zelf gebouwd worden, maar we houden het doenbaar.
Vandaar ook dat er hulp voorzien is op het Forum en de auteur (ik dus[;)]) ook e-mails beantwoordt.

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

n/a

citaat:
Geplaatst door brinkie

Hoy allemaal,
bedankt voor de reactie's, maar heeft iemand er ook ervaring mee, want al die technische uitleg bevat ik niet.
Of heeft iemand een ander zo simpel mogelijk systeem om toe te passen zonder PC gebruik, laat het hier dan even weten a.u.b.
Ik ben maar een leek[:)].
Groetjes,Co



Hi Brinkie,

Natuurlijk kunnen wij het uitleggen, maar je wil iets gaan toevoegen aan een digital systeem, wat denk ik helemaal niet nodig is.
De DCC decoders hebben namelijk al zo'n mogelijkheid tot automatisch afremmen voor een roodsein in huis, het enige wat je nodig hebt is een relais of een schakelaar welke de digitale spanning omschakelt naar een gelijkspanning. Of je maakt gebruik van een LG100, remgenerator van Lenz en je maakt eveneens met goedkope relais een blokbeveiliging. Als dat allemaal te moeilijk is, dan kunnen wij je niet echt verder helpen, ook KIS is dan geen oplossing. Het spijt me dan.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


tonycabus

Hoi Wim!

In welke grootte-orde moet die gelijkspanning zijn? Ik ken iemand die dat erg graag zou weten!
Of weet "SpoorHO" dat misschien?

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

dwizeno

Hoi allemaal,

Help ik ben in de war....

Wat Rosoft zegt i.v.m. met afremmen heb ik teruggevonden, maar wat ik gevonden heb is slechts afremmen en niet stoppen.  Het is voor mij echter zelfs helemaal niet zeker of alle decoders dit zullen ondersteunen. Het is zeker geen DCC 'standaard', zelfs nog geen 'aangewezen werkwijze' slechts een 'vraag naar opmerkingen'.  Waarom denk ik dat? Wel de NMRA die dacht ik de DCC-standaard opsteld: http://dcc.info./tech-info/TI-921.pdf

Het effectief vertragen tot stilstand en terug optrekken op basis van een DC spanning kan ik nergens terugvinden in de standaarden en/of 'recommended practices'.  Wat ik wel kon vinden is voor multi-protocol het volgende: http://www.dcc.info/standards_rps/rp924.html#converting
Bovenstaande zou zelfs vierkant indruisen tegen het kunnen vertragen-stoppen-versnellen op basis van een DC spanning indien uw decoder als multi-protocol geconfigureerd is.  Indien uw decoder niet geconfigureerd is om te kunnen omschakelen van protocol (vb DCC naar Motorolla) zou het DC trukje misschien wel kunnen werken dat is mij niet duidelijk.  Trouwens wie zou er een loc van een DCC signaal in een ander laten rijden? Dat lijkt mij niet zo realistisch, dat een decoder om te schakelen valt van protocol lijkt mij een goede zaak maar om dit in 'real-time' te gaan doen dat lijkt mij wat van het goede teveel.  Of heb ik dit mis begrepen?

En toch..... http://www.tcsdcc.com/faq/Brake%20on%20DC.html het lijkt erop dat de meeste dit DC truukje zullen ondersteunen.

@tonycabus: Als je ooit achter deze spanning komt laat het ons dan weten he.  Vermoedelijk DCC (piek-tot-piek)/2 ?
 

tonycabus

Dirk,
Dat doe ik zeker hoor! Ik ga intussen wat proeven nemen met ESU en ZIMO dingskes.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Hoi Wim!

In welke grootte-orde moet die gelijkspanning zijn? Ik ken iemand die dat erg graag zou weten!
Of weet "SpoorHO" dat misschien?

Tony





Tony,

Een spanning tussen de 1 en 14 volt is afdoende.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


tonycabus

Prima, Wim! Dat ga ik KIS zo meteen eens vertellen.
De bedoeling is, denk ik, dat je de rechter railstaaf in rijrichting dan negatief maakt?

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)