Wat is dit ding op een Belgisch sein ???

Gestart door Michiel, 07 maart 2008, 11:58:23 AM

Michiel

Een vervolg op een oud verhaal; op onderstaande foto van een sein te Linkebeek staan een aantal aanvullende borden. Het gaat om het witte 3-driehoekig bord met het cijfer 6. Op de lijn is een pemanente snelheidsbeperking van 120km/u. Als de volgende wissel op afbuigen staat, licht het cijferbord op met het cijfer 8. Maar die 6???? [?]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Anarchy

Heel eenvoudig. Indien dit sein groen-geel-horizontaal zou vertonen, dan wil dat zwart cijfer in witte driehoek met afgeronde hoeken zeggen dat de laagst mogelijke (meest beperkende) snelheid op het volgende sein een lichtcijfer 6 is. In dit geval is het volgende sein eentje dat kan open komen met een 6 om van normaal- naar tegenspoor te gaan net voor Ukkel-Kalevoet.

Dat driehoekje word dus gezet voor tijdswinst te maken. Want indien er geen driehoekje bij staat en je krijgt daar groen-geel-horizontaal dan ga je er van uit dat het volgende sein een lichtcijfer 4 OF lager geeft.

Michiel

Ge zijt ne krak! Zoals je het uitlegd lijkt het zo evident! Bedankt! Nu heb ik ook een sterk vermoeden van wat er op het voorgaande sein te vinden is! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

wimmeke

die kleine driehoek met cijfer 6 wil zeggen wanneer dit sein het seinbeeld Groen-Geel horizontaal vertoond hij aan vlogend sein (verwittigt sein ) een snelheidsbeperking oplegd in dit geval van max 60 km per uur.

bij de nieuwere uitvoering kan de te verwachten snelheigsbeperking aangekondingd worden met een Geel cijfer op het rechter gedeelte van het bovenpaneel op sein dat Groen-Geel herizontaal vertoond

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Michiel

Op elk uitrijsein in het station van Eigenbrakel hangt een zwarte cubus met glazen lens (zie foto, aangeduid met pijl). Wat is dit, en waarvoor dient het?

Kweet het een oud draadje, maar op zoek naar pictures van een V-keeper kwam ik via google hier terecht.
Ik heb zo vrij geweest om uw picture te saven op de HDD hier.
Nu ik aan de seinbrug bezig ben zie ik dat uw foto een andere vorm van V-keeper heeft Michiel.
De hamvraag, wat staat er naast de verkleinde V-keeper en sinds wanneer is dit soort sein in gebruik ?
Vervang het de oude V-keeper ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

mark7758

Ja. deze met LED lampen. De oude nog met gloeilampen.
En men kan naast de V nog een cijfer tonen indien gewenst.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

ToThePoint

Heeft dan het cijfer dezelfde functie als het cijfer onder het sein ?
Ipv de 4 of 6 ?
Zeer interessant !

kasteel

volgens mij slaat de vraag op het toestel juist boven het bordje met EC10 en aangegeven met de bijgetekende gele pijl -
ik zou ook graag willen weten waartoe dit toestelletje dient
groeten

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door kasteel

volgens mij slaat de vraag op het toestel juist boven het bordje met EC10 en aangegeven met de bijgetekende gele pijl -
ik zou ook graag willen weten waartoe dit toestelletje dient
groeten

Die vraag is reeds aan het begin van dit draadje beantwoord.
Ik stelde een vraag ivm de V-keeper boven het sein en heeft niet te maken met het gele.

tt4403

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Ipv de 4 of 6 ?
Zeer interessant !

Nee, da's niet dezelfde functie. Een getal op het bovenpaneel van het sein is geel, op het onderpaneel van het sein is het wit.

Het gele getal kan enkel gelijktijdig vertoond worden met
- groen-geel horizontaal: het eerstvolgende groot stopsein legt een snelheidsvermindering op naar een waarde die door het gele getal weergegeven wordt. In dit geval moet deze waarde herhaald worden als wit getal of als snelheidsbord op het eerstvolgende groot stopsein.

- groen-geel verticaal of enkel geel: de snelheid weergegeven door het gele getal moet ge?erbiedigd worden ter hoogte van het eerstvolgende groot stopsein. Hier wordt de waarde dus niet herhaald op het eerstvolgende groot stopsein.

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door tt4403

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Ipv de 4 of 6 ?
Zeer interessant !

Nee, da's niet dezelfde functie. Een getal op het bovenpaneel van het sein is geel, op het onderpaneel van het sein is het wit.

Het gele getal kan enkel gelijktijdig vertoond worden met
- groen-geel horizontaal: het eerstvolgende groot stopsein legt een snelheidsvermindering op naar een waarde die door het gele getal weergegeven wordt. In dit geval moet deze waarde herhaald worden als wit getal of als snelheidsbord op het eerstvolgende groot stopsein.

- groen-geel verticaal of enkel geel: de snelheid weergegeven door het gele getal moet ge?erbiedigd worden ter hoogte van het eerstvolgende groot stopsein. Hier wordt de waarde dus niet herhaald op het eerstvolgende groot stopsein.

We zijn weer wat slimmer geworden. Groen-geel horizontaal had ik reeds uitgefineert.
De combinatie groen-geel vertikaal wist ik niet.

Heb ondertussen zo een sein gevonden op het net, meerdere zelfs en is volledig gedocumenteert gisteren.