Nieuws:

Nu in MSM 253 TEST: ESU DB V100 – BR 211 * Vergelijkende test graanwagens Uapps

Hoofdmenu

Wat is dit ding op een Belgisch sein ???

Gestart door Michiel, 07 maart 2008, 11:58:23 AM

Michiel

Op elk uitrijsein in het station van Eigenbrakel hangt een zwarte cubus met glazen lens (zie foto, aangeduid met pijl). Wat is dit, en waarvoor dient het?
imghttp://users.edpnet.be/Saraan/images/extra/seinvraag.jpg/img
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rikkie

Ik kan mis zijn maar ik dacht een aanduiding wanneer het sein permissief of niet-permissief is (licht brandt of niet). Dit wordt bedient vanuit een seinhuis.[?]
Rikkie

Anarchy

Ik zal het even uitleggen.

Dit sein is een beheerd stopsein. Dit is te zien aan de kast met rode T (Telefoon) die hier wel op de zijkant van de mast hangt. Je kan ook zien dat het een beheerd sein is aan het identificatiebordje (E-C.10 in dit geval). Hetgeen jij aanduid met de de gele pijl op jouw foto is een overschrijdingslicht. Als de bestuurder dit sein bij rood seinbeeld zou moeten overschrijden, dan zou in sommige gevallen dat lichtje kunnen branden. Voor de bestuurder is dit het teken dat het sein mag overschreden worden alsof het een permissief sein (= niet-beheerd sein) zou zijn. Indien dit sein moet worden overschreden bij rood seinbeeld en het lichtje brandt niet, dan moet het sein overschreden worden als niet-permissief.

Hopelijk een beetje duidelijk?

MARKLINRIJDER

Hallo,

Dat is een wit overschrijdinglicht van het nieuwe type. Het oude type is een gewone witte lamp terwijl het nieuwe een cirkel voorstelt die gevormd is met kleine witte lampjes. Wanneer het overschrijdingslicht ontstoken is ( tesamen met het rode licht ) houdt dit in dat de bestuurder het rode sein mag overschrijden zonder tussenkomst van een blokpost. ( De bestuurder mag dan zijn eigen overschrijdingsbevelen zoals bij een niet-beheerd ( permissief ) sein gebruiken ). Het komt er eigenlijk op neer dat de blokpost die het betreffende sein bedient op dat moment buiten dienst is ( dus er zullen dan ook geen wissels bedient worden ). Het sein is op dat moment te beschouwen als een permissief sein. Zulke seinen ( met overschrijdingslicht ) worden intermitterende seinen genoemd ( dus het  is ofwel bediend ofwel permissief ).

Groetjes,

David

dirkske

Nou jongens, dat is voor mij een (bakkes) mond vol.[;)]
Ik dacht dat alleen ministers zo'n moeilijke woorden gebruikte, maar dit mag er ook wel zijn.[:D]
Met modeltreintjes rijden lijkt mij makkelijker dan met 1/1.[:p]
Ik ga het toch eens een paar keer lezen.[:I]
Je eigen baan, je eigen wereldje!

Anarchy

Dirk,

Tjah het is niet eenvoudig om het makkelijker uit te leggen hoor. Wat snap je niet? Ik hoor het wel ..

MARKLINRIJDER

Ik bewerk mijn reactie om de leesbaarheid te verduidelijken.

Dat is een wit overschrijdinglicht van het nieuwe type.
Het oude type is een gewone witte lamp terwijl het nieuwe een cirkel voorstelt die gevormd is met kleine witte lampjes.
Wanneer het overschrijdingslicht ontstoken is ( tesamen met het rode licht ) houdt dit in dat de bestuurder het rode sein mag overschrijden zonder tussenkomst van een blokpost.
( De bestuurder mag dan zijn eigen overschrijdingsbevelen zoals bij een niet-beheerd ( permissief ) sein gebruiken ).

Het komt er eigenlijk op neer dat de blokpost die het betreffende sein bedient op dat moment buiten dienst is
( dus er zullen dan ook geen wissels bedient worden ).
Het sein is op dat moment te beschouwen als een permissief sein. Zulke seinen ( met overschrijdingslicht ) worden intermitterende seinen genoemd ( dus het  is ofwel bediend ofwel permissief ).


Groetjes,

David

Michiel

't Is inderdaad niet evident om het te snappen. Ik begrijp dat als het sein op rood staat en het blokpost defect is, het licht gaat branden. Maar dan:
1 - waarom zou een trein door rood willen rijden? Zet het sein op een ander seinbeeld en klaar is kees, of niet?
2 - wat is het verschil voor de trein in kwestie of het "permissief" of "niet-permissief" door rood rijdt.
3 - Hoe beslist de bestuurder dan dat ie door rood mag rijden? Per telefoon of intercom, of het nu permissief is of niet?
In elk geval is het niet iets waar ik me om ga bekommeren op mijn modelbaan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

yvessan77

Saraan,
Een permissief sein vindt men in volle baan. Dit wil zeggen weg van een blokpost die seinen bedienen kan.
Een permissief sein is te herkennen aan: Bvb A986 op een wit bordje (op uw foto is dit E-C10) dit wil zeggen dat het een permissief sein is dat op een bepaalde lijn langs spoor A staat ter hoogte van Kp 98.600 .Er hangt ook nog een klein rond schildje op met zwarte stip en rand.
Tot zover de uitleg van het uitzicht.
De werking is een klein betje andere koek.
In volle baan werkt men met een spoor verdeelt in verschillende secties.
Deze secties worden "beschermt" door seinen. Op deze manier zouden er geen treinen op elkaar mogen inrijden.
Als het sein nu op groen staat wil dat zeggen dat de secties voor u vrij zijn en er geen gevaar is.
Indien u nu een sein krijgt met"dubbel geel" wil dat zeggen dat er twee secties voor u een trein op deze sectie aanwezig is.
Hebt u nu een rood seinbeeld dan wil dit zeggen dat de sectie voor u bezet is door een trein.
Normaal moet een trein, stoppen voor een rood sein.
In het geval van een permissief sein mag de bestuurder dit sein overschrijden door een formuliertje S421 in te vullen.
Deze formuliertjes hebben de bestuurders steeds bij zich.
De bestuurder mag nu verder rijden MAAR aan een snelheid zodat hij kan stoppen voor elke voorziene hinder in het spoor.
Met andere worden RIT OP ZICHT.
Deze snelheid wordt behouden tot hij het volgende sein gepasseerd is, dat niet op rood staat.
Nem da is nogal nen boterham h??
Groeten,
Yves.


Michiel

Dus, als ik het goed begrijp, als het sein gewoon op rood staat, moet de betuurder hoe dan ook wachten. Als het sein op rood staat, maar het mysterieuze licht brand, dan vult ie een "S421" in, en rijd stilletjes door rood. Is dat juist?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

hapkin

Eigenlijk is het zeer simpel een beheerd sein kan op 2 manieren overschreden worden 1 via de telefoon aan het sein of 2 door een formulier van hand tot hand.
Een niet beheerd sein (permessief) kan ook op 2 manieren overschreden worden. 1 door een formulier dat de bestuurder bij heeft. 2 door een formulier dat aan het sein hangt. Maar in de 2 gevallen(permessief) is er geen tussenkomst van een ander persoon...

Nu kan het dat een beheerd sein een niet beheerd sein wordt.
En dit geeft het overschrijdingskroontje aan
Maw het lampje zegt ons wat te doen bij een rood sein dat overschreden moet worden...  

Michiel

Badankt Hapkin. We hebben net op hetzelfde moment gepost, maar je uitleg is een verbetering van mijn simplistische verklaring. Ik geloof dat ik het nu snap. Bedankt allemaal om die complexe formaliteit uiteindelijk toch nog goed uitgelegd te krijgen. Ik heb wat bijgeleerd. Binnenkort een ander vraagje, want ik heb nog iets in Eigenbrakel gezien... [8D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Anarchy

Saraan,

Indien wij als bestuurder voor een gesloten beheerd sein (niet-permissief) komen te staan is het voorzien om zich meteen naar de telefoon te begeven om in contact te treden met de blokpost. Als je voor een gesloten niet-beheerd sein (permissief) komt te staan moet je dit overschreden door middel van ofwel een persoonlijk formulier ofwel een formulier in de kast van het sein, dit afhankelijk van de situatie.

Deze foto toont een beheerd sein. Als je voor een rood sein met gedoofd overschrijdingslicht komt moet je onmiddellijk naar de telefoon gaan. Indien het overschrijdingslicht zou branden vul je een persoonlijk formulier S421 in.

Een beetje duidelijk?

Btw, wat heb je nog gezien in Braine L'alleud?

jan77

Goed uitgelegd Jeroen klopt perfect als je zoals ons vertrouwd bent met de reglementering van de spoorweg maar als leek kan het wel moeilijk zijn.
Gr Jan