Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

dempen van het geluid

Gestart door conducteur, 02 maart 2008, 13:24:52 PM

conducteur

Ik lees soms dat er met piepschuim wordt gewerkt,soms met kurk... voor het dempen van het geluid.

wat is het meest effectief,in mijn berg weerhalmd alles.
is een aangedreven c-rail wissel (aandravijvingen met elektromagneten)
dan ook stiller?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

mijn vraag is toch niet zo moeilijk(dacht ik)?
wat dempt er het meeste geluid?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

janjozef

Ik vraag mij steeds af waarom ja al het geluid wil dempen. Ik rijd op triplex, maakt inderdaad iets meer geluid maar ook in het echt rijd een trein nooit stil.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

br212

Hier: http://www.nproject.nl/modelspoor/geluidsisolatie-en-demping-voor-de-rails.html staat een complete verhandeling. Zelf heb ik n.a.v. dat verhaal gekozen om op mijn tweede baan een onderlaag te maken van laminaat ondervloer. Bevalt aardig, maar zoals je daar ook al kunt lezen gaat een groot gedeelte van de demping weer teniet door het ballasten. (K rails in dat geval) Demping helpt zeker, maar verwacht geen wonderen.

conducteur

@janjozef:de treinen maken in het echt een hoop herrie,maar wat wij hebben is niet hetzelfde als in het echt,dus=>weg ermee!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

T03

citaat:
Geplaatst door janjozef

Ik vraag mij steeds af waarom ja al het geluid wil dempen. Ik rijd op triplex, maakt inderdaad iets meer geluid maar ook in het echt rijd een trein nooit stil.

Jan


Jan,
als een trein bev.in mijn schaduwstation rijd vind ik het wel goed dat die geen lawaai maakt, deze trein is zogezegd uit het landschap verdwenen en je hoort hem noh steeds rijden, onlogisch.
Ik heb het hier wel over het geluid veroorzaakt door de constructie en niet door de locomotief.

SpGr[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

T03

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik lees soms dat er met piepschuim wordt gewerkt,soms met kurk... voor het dempen van het geluid.

wat is het meest effectief,in mijn berg weerhalmd alles.
is een aangedreven c-rail wissel (aandravijvingen met elektromagneten)
dan ook stiller?



Conducteur,
er zijn andere draadjes op het forum die het lawaaiprobleem reeds hebben aangekaart,misschien kan je daar is gaan in kijken.
Met c-rails heb ik geen ervaring.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"