Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Trix 201 Plaatsen loksounddecoder

Gestart door ronny-vdv, 13 maart 2005, 16:49:54 PM

ronny-vdv

Collega's,

Ik ben nog niet lang digitaal gegaan. Onlangs heb ik een trix reeks 201 (59) gekocht en daarin zit een onnozel Selectrixdecoder in. Ik zou deze willen vervangen door een loksound met de geluiden van een 59. De decoder van loksound heb ik.

Ik stel vast dat in de trix 201 een decoder zit met stekkeraansluiting maar eveneens stel ik ook vast dat er blijkbaar nog een tweede decoder aanwezig is die onder de printplaat gekleefd is ?

Dient deze tweede decoder ook verwijderd te worden bij het plaatsen van een loksound ?

Wie kan mij hierbij begeleiden ?

Dank bij voorbaat.

Ronny8)8)8):):)
Mvg,

ronny-vdv

Break302

Heer Ronny.
Ofwel hebt gij eene speciale 201 of wel hebt ge nog nooit een lokpilot van dicht bij gezien ![?]
De decoder is wel degelijk een ESU DCC decoder voorzien van nog een extra print voor de toeter functie.
Wat ik de voorbije week ondervonden heb bij de inbouw van een loksound in deze lok, is dat de weerstand of een of ander spoel (met wie weet welke functie) onderaan de print moet overbrugt worden op een daar voor aan de bovenzijde voorziene plek. Anders gaat ge niet veel plezier hebben van de sound decoder, want anders doet ie het namelijk niet ![;)]

ronny-vdv

En waar dient deze overbrugging te gebeuren en welk component dient gebruikt te worden ?

Mvg,

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

Break302

Hallo.
Gewoon boven op de print, aan de andere zijde als waar die weerstand zit.
Het door verbinden gebeurt met een stukje draad of uiteindes van weerstanden of diode's.
Ik heb de lok niet meer hier ,anders kon ik U een voorbeeld laten zien.

Jos

LokSound

Hallo, haal gewoon de decoderstekker eruit met alles wat eraan hangt.
Plug de LokSound in de plaats... pas CV-waarden aan en klaar is keer.

Problemen: stuur een mail naar support@loksound.be
We helpen je zeler verder. Desgevallend willen we deze inbouwen voor je!


mvg,

//www.loksound.be


citaat:
Geplaatst door ronny-vdv

Collega's,

Ik ben nog niet lang digitaal gegaan. Onlangs heb ik een trix reeks 201 (59) gekocht en daarin zit een onnozel Selectrixdecoder in. Ik zou deze willen vervangen door een loksound met de geluiden van een 59. De decoder van loksound heb ik.

Ik stel vast dat in de trix 201 een decoder zit met stekkeraansluiting maar eveneens stel ik ook vast dat er blijkbaar nog een tweede decoder aanwezig is die onder de printplaat gekleefd is ?

Dient deze tweede decoder ook verwijderd te worden bij het plaatsen van een loksound ?

Wie kan mij hierbij begeleiden ?

Dank bij voorbaat.

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]


loco

Oh, oh  zo simpel lijkt me dit nu ook weer niet.
Wat moet je doen met de luidspreker die er reeds inzit? Er uit halen en hem ook vervangen door de meegeleverde locsound luidspreker. Dit lijkt me nauwelijks te geloven.
Moet er dan helemaal niets gesoldeerd worden als je de luispreker laat zitten of is dit ook inpluggen en vertrekken.
Welke cv's moet je aanpassen. Dus inpluggen en vertrekken lijkt er toch niet in te zitten? Dus toch niet zo simpel.
En is het verhaal van Jos Break dan een verkeerde voorstelling. Hij lijkt me toch ook iemand met enige ervaring. Of vergis ik mij. Waarom wil hij die weerstand overbruggen?
Loco


Break302

Hallo Loco

Ik vertel u maar wat ik heb ondervonden.
Haal gewoon de steker uit zijn zitting, verwissel de luidspreekers onderling en knip de oranje draad die onder op de print is gesoldeerd los.
Die CV veranderen is niet direct nodig, maar als hij het niet doet (zoals bij mij) maak dan dat brug je boven op de print.

Groetjes Jos.[;)]

loco

Snel even gekeken. Dit is inderdaad eenvoudig te doen. De oude decoder was al losgemaakt en het oranje draadjes was doorgeknipt.
Toch nog ??n vraag. is het luidsprekertje van Trix niet te gebruiken? Ik zou de locsound-luidspreker willen gebruiken voor een andere loc (54) waarin de luidspreker stuk is gegaan.
Nu nog de decoder bestellen. Van het geluid ben ik al overtuigd. ik heb de roco 59 gehoord en die klinkt super.
Loco

_______________________
www.de-pijl.be : met recent nieuws en tips

Break302

Hallo loco.
De Trix / M?rklin luidspreker is spijtig genoeg niet te gebruiken, wegens niet de zelfde Oohmse waardes.
Er zijn wel luidsperkers te vekrijgen bij loksound van de zelfde diameter als deze van Trix met nog beter geluid als resultaat.
Groetjes Jos.
citaat:
Geplaatst door loco

Toch nog ??n vraag. is het luidsprekertje van Trix niet te gebruiken?
Loco

_______________________
www.de-pijl.be : met recent nieuws en tips


loco

Danke Jos
Hoe is het toch mogelijk, "niet dezelfde Ohmse waarde"!!!
Dus die luidspreker kan ik ook weggooien.
Loco

Gerolf

Loco, als goede modelbouwer gooi je nooit iets weg! Trouwens, misschien is die luidspreker wel te gebruiken mits impedantie-aanpassing (Lees: een weerstand tussen plaatsen)

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Break302

hallo.
Dat van die extra weerstand is eens te proberen ,maar ik weet niet of dat met een luidspreker wel zal lukken. En dan nog ,een nieuwe decoder kost meer dan een luidspreker die niet meer te gebruiken is.
ESU speaker = 100 ohm en die van M?rklin / Trix dacht ik iets van een 33, ik kan op die dat hier licht niiks meer lezen[:(] en de gemeten waardes verschillen ruim tegen de opgegeven waarde.
Groetjes Jos

Gerolf

Dus met een 100-ohm weerstandje (1/2 watt zou ik denken) doe je zeker geen kwaad voor de decoder. Je zal natuurlijk wel wat volumeverlies hebben...
Een andere mogelijkheid is een speciaal transfo'tje.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Wat veel zelfs vrees ik, of het andere speakertje moest 32 Ohm zijn....
Maar inderdaad, de ESU-Loksound dekoders mogen niet met minder dan 100 Ohm belast worden, bevestigd door Patrick Danckaert. (Eindtrap in brugschakeling "pour les intimes")

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

LokSound

Loco,

zoals anderen voorstellen: niets weggooien. Anderzijds niet van aantrekken... de nieuwe luidspreker die je nodig hebt... zit gratis in de doos. En wil je er eentje die groter is (hier: 28 mm) stuur de oude naar ons en wel wisselen om voor een grotere.

zie adres op www.loksound.be. Of geef ons een seintje en we brengen die mee naar Blankenberge...

groeten,
Lok-Sound


citaat:
Geplaatst door loco

Danke Jos
Hoe is het toch mogelijk, "niet dezelfde Ohmse waarde"!!!
Dus die luidspreker kan ik ook weggooien.
Loco