Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

omsporen tram

Gestart door watman, 29 februari 2008, 15:52:19 PM

watman

hallo,
ik heb hier een tram van Lima die ik zou willen omsporen van normaalspoor (16,5 mm) naar meterspoor (12 mm).  Is het mogelijk om de wielen te verschuiven op de as, of bestaan er vervangwielen hiervoor.
Bart
 

hobbyist

Ik weet niet of dat wel zal gaan. Ga het eens nakijken. Heb ook een trammetje van Lima met logo van De Lijn. spijtig dat ik er niet meer heb.

Rochevalien

Lima had een aangepast setje met assen op 12 mm die voor die trams bedoeld waren.Maar ik denk dat je daar nu niet meer gemakkelijk kan aangeraken,of het moest zijn hier of daar op een ruilbeurs.
Je kan nauurlijk ook zelf die wielen (proberen )te verplaatsen op de assen maar dat moet wel voorzichtig ?n precies gebeuren.
Er bestaat zelf aangepast gereedschap voor maar als je dat maar ??nmaal nodig hebt is een aankoop daarvan misschien niet verstandig.
Je kan dat ook doen door de wielen met een koperen buisje en een hamertje h??l voorzichtig wat naar binnen te tikken(op de maat van 12mm)
Zorg er wel voor dat je de wielen aan beide kanten even ver verplaatst.
Als ik jou was zou ik dat eerst even proberen op een of ander wielstel dat je nog hebt liggen maar niet meer nodig hebt.
Sukses.

Gerrit

watman

Heb eens geprobeerd om wielen wat te verschuiven op hun as.  De as met wielen rechtop geplaatst en gezorgd voor harde vlakke ondergrond.  Daarna met hol buisje en enkele harde tikken met een niet te grote hamer er in geslaagd om de wielen wat te verschuiven.  Ik denk dat ik de wielen wat zal moeten vast zeten met een drupje secondelijm ofzo want nu verschuiven ze wel heel gemakkelijk.  Zal ook eens op een beurs rondkijken voor vervang setje.  
Zouden wielen van bvb Bemo (HOm) passen.
Bart