Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

windmolen van faller probleempje

Gestart door zeilfreakje, 28 februari 2008, 20:40:47 PM

zeilfreakje

hoi vrienden ik heb vandaag bij van biervliet zo een windmolen met 3 wieken gekocht er zit een motor bij maar ik weet niet hoe ik deze moet aansluiten namelijk kan er mij aub iemand helpen groetjes

conducteur

het zou me verwonderen dat het niet in de handleiding staat,of er geen plan bij is.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

zeilfreakje

bedankt buckfast ik heb het gevonden
maar mag ik bv 6 nordex aan een sjoket hangen en dan mlet  1 draad na de tranfo gaan?

zeilfreakje

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

why not?
Ja dus.

anders moe je idd beetje veel bakjes gaan gebruiken he je snapt da wel he :)
[:)]

zeilfreakje

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

Dan draaien ze wel allemaal tegelijk natuurlijk. In groot bedrijf is dit ook niet steeds zo. Ik zou 1 fase samen koppelen en de rest achter schakelaars zetten. Dan heb je 7 draden nodig voor 6 stuks. Zulke zaken doe ik meestal met schaltflex met voldoende aders.

welke schakelaars bedoel je dan wel groetjes ik ben technis  nie goed op de hoogte sorry

zeilfreakje

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

gewone drukknopjes of wipschakelaartjes.
Zoals deze http://www.conrad.be/goto/?product=701343. Dit is aan/aan. Je hebt per molen maar alleen de middelste en een buitenste contact nodig.
Ook een drukknop met 1 X maak contact is mogelijk. Te vinden in elektronica zaken in verschillende maten en prijzen.

hoesluit ik dan zoiets aan aub kun je da es effe op schemake zette ofzo
groetjes ik rij digitaal maar bedien de wissels enz nog analoog allez ja zo met die bakjes he ge weet wel e

zeilfreakje

ik zou gewoon met die schakelaar werken da je op conrad gegeven hebt maar hoe sluit ik die dan aan ik bedoel schrijf effe op hoe me kabeltjes lopen aub want die moeilijke schemas kan iknie aan uit groetjes benny

hobbyist

Ja, ompolen van de motortjes is met dat klein geel schakelaartje op de motor. Faller gebruikt overal wisselstroommotors, soms wel onhandig. Heb zo een steenkoolmijn, in werkelijkheid draait een ophaaltoren ook niet konstant naar ??n richting e,de snelheid is ook al niet regelbaar. Wel leuk om beweging te hebben in een modelspoorbaan.

zeilfreakje

die molen heeft maar 2 draadjes dus als ik eht goed begrijp ga er eentje naar de tranfo die ik heb van me oud delta systeem nog en de andere ga na die schakelaar dus

INFO

citaat:
Geplaatst door zeilfreakje

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

why not?
Ja dus.

anders moe je idd beetje veel bakjes gaan gebruiken he je snapt da wel he :)
[:)]



Eigenlijk snap ik er de ballen niet van, dus gaarne iets duidelijker zijn.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

zeilfreakje

citaat:
Geplaatst door INFO

citaat:
Geplaatst door zeilfreakje

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

why not?
Ja dus.

anders moe je idd beetje veel bakjes gaan gebruiken he je snapt da wel he :)
[:)]



Eigenlijk snap ik er de ballen niet van, dus gaarne iets duidelijker zijn.


info hetga over de windmolens van faller hoe je die best op een schakelaar kan aansluiten maar ja buckfast is er volop mee bezig voor mij alles komt inorde hoor

Gerolf

citaat:
Geplaatst door INFO
Eigenlijk snap ik er de ballen niet van, dus gaarne iets duidelijker zijn.
Ik moet Wim hier toch wel bijtreden, Benny.
Dit is een forum, waar al de lezers iets aan de vragen en antwoorden horen te hebben. Om die reden is het nuttig om je taalgebruik leesbaar te houden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door INFO
Eigenlijk snap ik er de ballen niet van, dus gaarne iets duidelijker zijn.
Ik moet Wim hier toch wel bijtreden, Benny.
Dit is een forum, waar al de lezers iets aan de vragen en antwoorden horen te hebben. Om die reden is het nuttig om je taalgebruik leesbaar te houden.

Volledig akkoord, maar, toch niet vergeten dat Benny niet Nederlandstalig is. Dus een beetje goede wil graag.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

wat jij nodig hebt is een marklin schakelbord nr 72730.en een verdeelplaat nr 72090.
en dan sluit je alles aan zoals hier:
de ronde's zijn jouw molens. Bruin= de -(pool).
de rood, blauw en groen zijn de +(pool)
=> slechts ??n draad voor de -(pool)
=> de + gaat naar het schakelbord,en daarna naar het verdeelplaatje. die op zijn beurt aangesloten staat op de trafo

nog een schemaatje om het wat duidelijker te maken(geschetst met paint)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

zeilfreakje

bedankt doomslu ja ik probeer me ebst te doen om nederlands te schrijven hoor meer kan ik niet doen

ook bedankt aan conducteur voor het schemaatje groetjes benny