Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Gebruik maken van extra Functies op je lokdecoder

Gestart door B-Modelbouw, 23 februari 2008, 20:03:22 PM

B-Modelbouw

Een vraagje voor de elektonica techneuten onder ons ...

Je kan handig gebruik maken van de extra functie uitgangen op een ESU decoder (Aux 3 - Aux 4) via enkele extra draden op je decoder te solderen en de Logische uitgang (Logikpegel) te gebruiken.

Maar wat is hiervoor een handig tussenschakelingetje om deze toch als volwaardige uitgang te gebruiken en hem te kunnen belasten met bijvoorbeeld enkele lampjes (leds) of relais ?

In de handleiding wordt de pinbelegging van de decoders wel uitgelegd, maar niets over de extra uitgangen.

Alvast bedankt voor jullie reactie ...

B-Modelbouw

Oei, is 't antwoord op mijn vraag zo moeilijk ???
Iedereen mag me antwoorden hoor, of heb ik de vraag zo onduidelijk gesteld ?

't gaat over de extra soldeeraansluiting AUX 1 bij een LokPilot micro van ESU, die je als extra uitgang kan gebruiken.

Of pen 14, 20 en 21 van een 21pins Loksound van ESU ...
Zo heb je niet enkel Licht voor (Wit), Licht achter (Geel), Aux 1 (groen) en Aux 2 (paars) ter beschikking, maar kun je over meerdere uitgangen beschikken.

Hiervoor moet je echter tussen deze uitgang en de verbruiker een tussenschakelingetje maken, maar wat, hoe, welk is nu mijn vraag ???  


('k Ben hier toch niet de enige die mijn decoders naar de Kl... doet)

B-Modelbouw

Blijkbaar is mijn vraag dan toch niet zo duidelijk ...

de twee/vier functie uitgangen zijn inderdaad 140mA/250mA en kortsluitvast, maar er zijn meerdere uitgangen aan te sluiten op de decoder en hier gaat echter mijn vraag over.
Vergeet niet dat de lichtuitgangen ook als een functie uitgang beschouwd worden, m.a.w. gaat het hier over uitgang Drie (micro decoder) en uitgangen vijf en zes in de gewone decoder van ESU.

Deze laatste zijn niet kortsluitvast en zijn slechts logische uitgangen (5V ?), doch goed te gebruiken als extra functie uitgang door kleinvermogentransistoren tussen te schakelen (hoofdstuk  6.7.3 van de ESU Lokpilot handleiding).

Mijn vraag is dus; Hoe bouw ik dat schakelingetje van die tussenversterker op ?  

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Blijkbaar is mijn vraag dan toch niet zo duidelijk ...
..... m.a.w. gaat het hier over uitgang Drie (micro decoder) en uitgangen vijf en zes in de gewone decoder van ESU.
Je bent inderdaad nog steeds niet duidelijk. Ik kijk op de site van ESU bij de index van de handleidingen. Maar een micro decoder zie ik er niet bij staan, en een gewone decoder, wat is dat? Zijn alle andere decoders dan ongewoon?
Dus graag even de correcte typeaanduidingen er bij zoals ESU ze ook benoemt, dan ga ik eens in de handleidingen spitten om te zien of ik je uit de brand kan helpen.

INFO

B-Modelbouw,

Wat je denk ik zoekt is een versterker, deze heeft Tran in zijn producten aanbod. De ZV70. Zie deze handleiding kompleet met schema.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Kijk eens aan, een panklare oplossing.
Nu hoef ik het niet meer te verzinnen.