De BR 144 van de DB (laatste deel) de E244

Gestart door Bundesbahnfreak, 23 februari 2008, 10:49:20 AM

Bundesbahnfreak

De BR 144 van de DB (deel 3) de specialekes van het Zwarte Woud

Vanaf 1934 werden de H?llental- en Dreiseenbahn in het Zwarte Woud onder spanning gezet. In plaats van de gebruikelijke 15 kV 16 Hz 2/3 koos men voor 20 kV 50 Hz.  De reden was simpel, als men 50 Hz kon gebruiken, kon men rechtstreeks van het industrienet aftappen en geen omvormercentrales gebruiken om de omvorming van 50 Hz naar 16 Hz 2/3.
Waarom opteerde men in Duitsland in het begin voor 16 Hz 2/3?  
Als men een seriemotor (die toen de beste motor was voor tractie) moet maken voor hetzelfde vermogen op 50 Hz als voor gelijkstroom dan is de 50 Hz motor veel groter, wordt veel warmer en heeft een veel slechtere commutatie en een DC seriemotor kan men niet zomaar gebruiken voor AC, men moet deze constructief aanpassen.
Daar men in Duitsland voor AC koos lag de keuze voor de tractiemotor niet voor de hand, door de frequentie te laten zakken tot 1/3 van 50 Hz kon men de bovengemelde nadelen beperken.

De nummers van de lokomotieven die gebruikt werden voor 50 Hz waren anders als de gekende nummering, de loks werden van de reeksen E44 en E44.5 afgeleid maar kregen het nummer E244.

Een detail dat toen typisch was voor de 16 2/3  Hz E-loks is een zwarte vierhoekige plaat die op de snuit hing.  De 50 Hz loks kregen een witte plaat, dit om in de stations vergissingen uit te sluiten.

Spijtig genoeg zijn er op internet weinig foto?s van deze loks te vinden.  In de Eisenbahn-Kurier Special over de ?Altbauloks? deel 1 zijn er wel foto?s te vinden.

Eveneens zijn er bij mijn weten geen fabrikanten geweest die deze loks ooit in model gemaakt hebben, nochtans is de E44 door veel fabrikanten gemaakt en denk ik dat voor de TP3 rijder deze loks interessante items zouden zijn.

Wat nog extra te vermelden valt is dat na WOII het Zwarte Woud bezet werd door de Fransen die het 50 Hz-net interessant vonden en er met de DB tot het einde van het 50 Hz bedrijf op deze lijnen proeven deden die hun ontwikkelingen voor hun 50 Hz-loks (oa de Franse Krokodil) ten goede kwam.

De 50 Hz lijnen werden na 1960 omgevormd tot 16 Hz 2/3, waarom, door de toenemende electrificatie in de rest van Duitsland werd dit een enclave op spoorweggebied.  Ondertussen is in Europa gebleken dat het 50 Hz-systeem het meest praktische is.


urlhttp://www.horst-jeschke.de/50Hz.htm/url

De E244 01

Deze lok werd in 1936 gebouwd.
Dit voertuig werd mechanisch van de E44.5 (reeks 2) afgeleid, de kast is bijna dezelfde alleen de bogies, de ventilatieroosters en de dakopbouw zijn anders.
Electrisch is de lok compleet anders. Dit exemplaar is een gelijkrichterlok, DWZ na transformering werd de wisselspanning door kwikzilverdampgelijkrichters omgevormd naar DC en vervolgens naar de tractiemotoren gevoerd.  
Een rheostatische rem is eveneens voorzien.
De lok die door AEG werd gebouwd was op kleine defecten na een goede lok
In 1960 kwam het einde voor deze lok.

De E244 11

Eveneens in 1936 gebouwd, maar dit keer door Krauss-Maffei en dit exemplaar was de eerst geleverde E244 aan de DRG.
Deze werd van de gewone reeks E44 afgeleid en was zoals de E244 01 eveneens een gelijkrichterlok met kwikdampgelijkrichters.
De sturing van de transfo gebeurde aan de hoogspanningszijde
De tractiemotoren waren gewone gelijkstroomseriemotoren
Door de inbouw van een rheostatische rem kreeg de lok een andere opstelling van ventilatierooster in zijn flank, typisch voor de lok was de ronde rooster in zijn achterste snuit, hier zat de ventilator van de rheostatische rem.  Het dak was ook verschillend van de klassieke E44.
De lok was zoals de E244 01 een goede machine en werd in tegenstelling tot de E244 01 na 1960 omgebouwd naar een gewone E44 (E44 188) die door een andere opstelling van zijn ventilatierooster een moderner uitzicht had als de andere E44er.

De E244 21

Ook bouwjaar 1936 gebouwd door Krauss-Maffei en SSW, deze maal ging het om een lok met 50 Hz motoren, door de slechte commutatie van dit type motoren moesten meer borstels gebruikt worden, om de motoren klein te houden werden per as  2 motoren als dubbelmotor gebruikt.  In totaal hadden alle 8 motoren 448 koolborstels!!
De transfo werd door een nokkenas met fijnregeling gestuurd.
De lok beschikte ook over een rheostatische rem en viel op door een hoge dakopbouw waar deze weerstanden in gemonteerd werden.
In 1960 was het voor deze lok eveneens ?uit?
Doch het chassis en de draaistellen werden gebruikt voor de twee-spanningslok E344 01 (183 001) die vanaf 1963 op de baan kwam.

De E244 22

Deze werd in 1950 door de DB gebouwd op vraag van de Franse bezetter die zoals boven vermeld interesse had in het 50 Hz systeem.  De lok werd in BW (tractiewerkplaats) Basel gebouwd uit de beschadigde E44 005, het electrisch gedeelte kwam van AEG en was een verdere ontwikkeling uit de E244 21
Ipv dubbelmotoren gebruikte men nu tandemmotoren, dwz 2 ankers in 1 behuizing, deze 2 ankers werden in serie geplaatst.
Na ombouw van de lijnen in 1960 werden de tractiemotoren gebruikt in de E344 01 (183 001) zie hierboven.
De rest van de lok werd omgebouwd naar een gewone E44 (E44 189) die eveneen als de E44 188 opviel door een iets modernere look.

De E244 31

Werd in 1936 gebouwd door Krupp en Garbe Lahmeyer, was mechanisch bijne identiek aan een E44, maar technisch was het iets heel anders.
Deze lok is een ?Phasenspalterlok?.  Spijtig genoeg vind ik hier weinig info over, het weinige dat ik weet is dat de lok per as 2 motoren heeft, een gewone enkelfasige inductiemotor en een 3 fase motor.
Als iemand hier meer info over heeft, die is    altijd welkom (Peter misschien?)
In 1960 is het uit voor dit machien maar als enige werd ze bij gehouden voor museale doeleinden.

Link

urlhttp://www.historische-eisenbahn-ma.de/html/e_244_31.html/url

De E 344 01 (BR 183 001)

Deze lok heeft rechtstreeks met de reeks E244 te maken maar door de inbouw van het chassis, draaistellen en motoren van E244ers is ze het vermelden waard.
In 1960 werden 3 prototypes voor 2 spanningsloks geleverd (de E320 later hierover meer).  Door het verdwijnen van de 50 Hz tractie kon men stukken van de E244 21+22 recupereren voor de bouw van deze nieuwe lok.
Het chassis en de draaistellen kwamen van E244 21 en de tractiemotoren van E244 22.
De kast werd door Krauss-Maffei ontworpen en door de centrale werkplaats M?nchen Freimann gebouwd, opvallend was dit deze kast afgeleid was van de E41 (141) die toen nog in productie waren.
Doordat de buffers en de trekhaak van E244 21 kwamen, hingen deze aan de draaistellen ipv aan de kast, hierdoor kreeg men een koddig zicht.
De lok was de enige Duitse meerspanninglok met 50 Hz motoren en was minder sterk en trager dan de 3 jaar oudere E320 (182), met de komst van nieuwe meerspaningsloks in 1966 (E310 (181) en E410 (184)) werd de lok nog meer aan de kant gezet, in 1968 krijgt ze een computernummer : 183 maar een ongeval in 1969 zorgt ervoor dat ze aan de kant en vervolgens (spijtig genoeg) verschroot werd.
Deze lok werd ook nog nooit op schaal uitgebracht.

Groeten

Rudy










Peter

Hallo Rudy,

Sorry voor het lange wachten, maar dit reeksje met artikelen is weer "het van het", Overzichtelijk en duidelijk, zoals we van je gewoon zijn.
Het nieuwe Liliput model van de E44.5 ziet er (in de Miba en op hun folder) zeer mooi uit. Dus.....[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak

Thanx, doet altijd deugd om complimenten te krijgen.

De volgende gaat over de 220 (V200) en familieleden

Tot binnenkort

Groeten

Rudy

Peter

Hoera, de V200. Weer een lok die jaren op de "echte" Schwarzwaldbahn gereden heeft. Was toch altijd weer indrukwekkend in het eerste rijtuig achter de lok te zitten en het diepe gebrom te horen tijdens de klim van Hausach via Triberg naar Villingen. Het was toen ook een kleurige verschijning. Stom eigenlijk dat ik er zelf nooit geen foto van heb gemaakt, maar ja, toen dachten we dat die loks nog jaren zouden blijven rijden.....helaas....!!
Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak

Tja helaas heb ik ze in mijn "Duitse periode" bij den armee ook niet kunnen fotograveren.  Zowel de 220 als de 221.
Ik ben nu blij dat internet bestaat zodat er nogal wat foto's van de 230 beschikbaar zijn.

Rudy

Peter

Hallo Rudy,

Wat betreft de E244 31 heb ik het volgende gevonden.
In mijn "bijbels" (als ik dat woord mag gebruiken) over het Schwarzwald, namelijk de beide boeken van Hans-Wolfgang Scharf, uitgegeven bij Eisenbahn Kurier, "Die Schwarzwaldbahn" en "Die H?llentalbahn" vind je in deze laaste een hele reeks foto's van deze lok, zowel in dienst, als tijdens de montage. Ook de technische fiches staan er in.

Daar vind je dus dat na de omstelling op 29 mei 1960 naar 16 2/3Hz 15kV werden alle loks "abgestellt" waarbij de E244 31 niet ausgemusterd werd maar samen met de stoomlok baureihe 85 007 die als museumslok bewaard wordt, en de E244 31 die naar de Universit?t Karlsruhe verhuist, de enige overlevenden uit de 50 Hz periode.
Of die lok er nu nog (als denkmal) is weet ik niet
Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak

Hoi Peter,

In de link bij mijn beschrijving staat geschreven dat hij bij een vereniging te Manheim is

Groeten

Rudy

Peter

Hallo Rudy,

Indien nodig wil ik beide "fiches" van de E244 31 wel proberen in te scannen, en ze naar je doorsturen. Op het forum plaatsen is nogal riskant want de Duitsers zijn vrij strikt wat Copyright betreft.
Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door Peter

Hallo Rudy,

Indien nodig wil ik beide "fiches" van de E244 31 wel proberen in te scannen, en ze naar je doorsturen. Op het forum plaatsen is nogal riskant want de Duitsers zijn vrij strikt wat Copyright betreft.



Ha zeer interessant, je kent mijn e-mail adress h?

Alvast
bedankt

Groet

Rudy