Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

4-assige "abteilwagens" van DR ook Belgisch?

Gestart door Michiel, 21 februari 2008, 09:50:27 AM

Michiel

Heren,

ik vroeg me af of de 4-assige Pruisische compartimentsrijtuigen zoals deze hieronder ook als oorlogsbuit bij de Belgische spoorwegen zijn beland? Of misschien varianten ervan? Van de 3-assige versies waren er wel, maar wat betreffende de 4-assige versies? Heeft iemand hier informatie over, en welke types waren dat dan wel?
imghttp://www.fleischmann.de/images/products/normal/8789.jpg/img
Deze uitvoering is van het type B4 (B4pr04) van de DR. (Fl. 8789)

met dank,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dgrr57

Die rijtuigen werden gebruikt in de befaamde 'trottinetten'.

Zie Autorails B Motorrijtuigen (Max Delie) blz 30.

Michiel

Het is inderdaad afgaand op die ene bewuste foto die ik toevallig gisteren tegenkwam bij het doorbladeren van het boek, dat ik me de vraag stelde, welke rijtuigen zijn dit precies, en welk type waren ze oorspronkelijk. Hoeveel waren er in het belgisch wagenpark, tijdens welke periode werden ze ingezet? Bon, veel vragen ,misschien heeft iemand daar iets meer gegevens over???

Nogmaals met dank,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dgrr57

Meer gegevens (en foto's) zijn te vinden in : Evolution de l'autorail ? la SNCB, Ir. J. Vandenberghen, Uitg. NMBS, blz 141 tem 166.

Bestaat misschien in het Nederlands. Was te koop in het Museum van Brussel-Noord.

Michiel

Ik beschik jammergenoeg niet over die bewuste uitgave. Kan je me een paar cijfers meegeven, zoals welke oorspronkelijk pruisische types het betrof, eventueel het belgisch type nummer, mogelijk een aantal? Ik ga er mij dan mogelijk een of twee aanschaffen om later om te schilderen en beletteren.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Een verschil met de Duitse rijtuigen is dat de Belgische rijtuigen geen raampjes hadden in de bovenverlichting (de verhoging in langrichting op het dak)
Met vriendelijke groeten
Peter