dubbeltraktie

Gestart door treinvirus, 12 maart 2005, 16:53:43 PM

treinvirus

hallo, ik zou graag willen weten of met twee gemotorieerde lokomotieven in dubbeltraktie mag stellen zonder dat daarbij de motor van een der loks beschadigd wordt. Ik denk daarbij bv aan twee oudere Fleischmann dieselloks 201006 en 5201. Meestal is in de handel in de dubbeltractie set altijd een dummy maar anderzijds bestaan er ook loks met door twee verschillende motors aangedreven wielstellen , ik geloof dat er een belgische diesellok van Piko van hetzelfde type twee motoren heeft. Hoe zijn die dan van binnen gekoppeld? onafhankelijk van elkaar? En als beide loks voorzien zijn van antislipbanden en de eerste trekt dan wringt dat toch tegen als de tweede nog niet mee wil ? Graag een antwoord op dit dilemma.Verder wou ik ook nog vragen of het juist is wat een vertegenwoordiger op de moselbouwbeurs in Brussel mij gisteren vertelde: als je een lok van Marklin zoals de binnenkort nieuw uitgebrachte elok ombouwen laat naar gelijkstroom, zelfs door een "erkende firma"  zoals van Biervliet, deze geen echte verzamelwaarde meer heeft zoals een "echte" marklin. Zijn dat verkoopsfabeljes of is dat zo? ik heb nl de cementtrein van Marklin en ik ben het beu hem in de kast te zien liggen zonder ook nog maar eenmaal te hebben gereden vermits ik alleen gfelijkstroom materiaal heb.
Derde vraagje: op de beurs stond ook een stand van de groep finres met resine materiaal (moulage materiaal in siliconen,polyurethaanhars enz.) De vertegenwoordiger beweerde dat de gekopieerde voorgestelde wagons met de tijd onveranderd blijven. Klopt dat wel? ik heb nl een toch onaangename verassing gehad toen ik bij veilingen Vercauteren een type 43 kocht van VERBORGH OP LIMA BASIS  zonder het item gezien te hebben waarbij in de catalogus vermeld stond: type banaan en gekende kwaliteit van Verborgh. Enkele stukken van Verborgh die ik gezien had waren onberispelijk en ik dacht dat de kleurstelling overwegend geel was... De beschrijving banaan sloeg echter op een groene resine kap die volledig vervormd was (dak gegolfd en  de wagenkast zelf in de vorm van een banaan  met ondoorzichtige vergeelde venstertjes) wat ten eerste mijn vertrouwen in de veilingsfirma een knauw heeft gegeven en ten tweede voorgoed mijn arxchwaan voor resine modellen heeft geinstalleerd!!
treinvirus
 

rgp

Dag
Heel wat vragen waarop ik ga proberen een antwoord te geven:
1? Dat van die dubbeltracties: ik denk als je twee loks met dezelfde snelheidskarakteritieken koppelt er geen probleem is.  In het andere geval: ontsporingen of loshaken.
2? M?rklinwaarde: was in ieder geval waar in het verleden.  vandaag de dag is de hype wat voorbij.  Als je ombouwt zal hij in waarde verliezen als M?rklinproduct, maar voor jou in waarde stijgen (je kunt ermee rijden) en eventueel ook als je hem zou verkopen aan een gelijkstromer.
3?Resine en harsen: dat is een ander paar mouwen; alles hangt af van welke resine er gebruikt wordt.  In het verleden hadden de modellen van bv De winter en Hobby 2000 (M1) dat probleem.  De modellen van Willy Bonge veel minder.  Het voorserie model van de Breaks van Olaerts stonden ook krom.  Sommigen krijgen het snel, bij anderen duurt het veel langer en bij nog anderen gebeurt het nooit.
4? veiligfirma's: in de laatste 20 jaar zijn er die het niet echt te nauw namen met de klant (vooral kleinseriefabrikanten).  Vandaag zijn die bijna allemaal van het toneel verdwenen.  Het verwondert me wel van die veilingfirma, maar het zou kunnen.

Roland

treinvirus

Beste Roland dank voor de antwoorden,
ik heb ondertussen de heer vercauteren zondag gezien en hem erover gesproken. Vriendelijk man overigens die toegaf in het door mij aangehaalde voorbeeld geen echt goede beschrijving te hebben gegeven van het artikel maar zich verdedigde met het feit dat normaliter de meeste klanten weten wat van de kwaliteit is van vele van de produkten van de betrokken firma in verband met de in hars uitgevoerde vroegere en ( soms nu nog) modellen. Dit betekent dus inderdaad, zoals door u opgemerkt, dat het waarschijnlijk moeilijk te bepalen is of een in hars gemaakt model een korrekte vorm heeft of behoud en dat zelf vervaardiging van modellen in resine ,naast een relatieve kostelijke, ook een lucratieve zaak is.
Proefrit dubbeltractie voor binnenkort gepland met onderliggend zacht tapijt en trajekt met bochten: u wordt op de hoogte gehouden.
groetjes treinvirus
 

tonycabus

Hoi Dirk!
Wat die oude Piko type 204 betreft, beide motoren staan gewoon parallel daarin, en die lok heeft met zijn 4 aangedreven assen (de middelste as van elk draaistel is niet aangedreven) g??n antislipbandjes.
Voor dubbeltraktie in digitaal bestaan w?l truukjes om de motorkarakteristieken op mekaar af te stemmen en de loks op hetzelfde adres te zetten ("consist-address").
Maar er zijn op dit forum mensen die daar beslist v??l meer van weten dan ik.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

Ja wil ik ook wel eens weten. Zoals reeds aangehaald bezit ik een loc 60 van KBM met 2 motors. Stekker voor decoder voorzien. Maar kan dat wel , op een en dezelfde decoder ? maw. zelf al heb je 2 dezelfde motors ,  elekt.zijn ze ( toegegeven een ietjes ) verschillend van elkaar, bv: het toerental. Of sla ik de bal weer mis [?]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

n/a

Verzamelwaarde, wat is dat??? Iets is waard wat een gek er voor geeft. En je hebt maar een gek nodig om er veel voor te krijgen. Dus mijn mening is laat je niet gek maken, want als het puntje bij het paaltje komt is het niets waard.

Wim.

pahasoft

Hoi,

Durf het bijna niet te zeggen, maar combinatie van: digitaal, decoders met cruisecontrole en de juiste software en je kan in dubbeltractie rijden en sommige software zelfs multitractie.

n/a

Durf het bijna niet te zeggen, maar combinatie van: digitaal, decoders met cruisecontrole en het juiste digitale systeem en je kan in dubbeltractie rijden en zelfs multitractie.

Intellibox of Twin-Center is daar een perfecte kandidaat voor.

Wim


pahasoft

Hallo Wim R,

Tja, wat jij voorstelt werkt niet als je steeds met verschillende locs met verschillende karakteristieken in tractie gaat rijden.

Je moet dan steeds eerst de locs in overeenstemming brengen: stap 10 van lok 1 is slechts soms gelijk aan die van lok 2 en zoals gezegd wanneer je vaak de locs in andere combinaties laat rijden, dan is jouw oplossing toch iets minder gemakkelijk.