Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

63 met 3de lamp?

Gestart door the_gold, 19 februari 2008, 01:13:12 AM

the_gold

IK vond deze week een foto op Treinfoto2000.be
Het gaat hier over een 63 die eigenlijk wel ferm op een 55 gelijkt. Ik had eigenlijk nog nooit een 63 gezien met zo een derde koplamp.
Is dit een loc die omgebouwd is om speciaal treinen te vervoeren?
Alle info is welkom. Is het dus ook een 3 Asser?

imghttp://www.treinfoto2000.be/januari2008/DSC_2244.JPG/img

En mijn volgende vraag is wat deze locs eigenlijk daar doen? van wie zijn die eigendom en hoe staat het ervoor voor deze beestjes?

imghttp://www.treinfoto2000.be/februari2008/5922Montzen.JPG/img

Mvg

dgrr57

citaat:
Geplaatst door the_gold

IK vond deze week een foto op Treinfoto2000.be
Het gaat hier over een 63 die eigenlijk wel ferm op een 55 gelijkt. Ik had eigenlijk nog nooit een 63 gezien met zo een derde koplamp.
Is dit een loc die omgebouwd is om speciaal treinen te vervoeren?
Alle info is welkom. Is het dus ook een 3 Asser?


En mijn volgende vraag is wat deze locs eigenlijk daar doen? van wie zijn die eigendom en hoe staat het ervoor voor deze beestjes?


Mvg



de 2 62's (er bestaat geen reeks 63, zoals er geen reeks 78 bestaat [;)]) zijn speciaal uitgerust om op de HSL 2 te mogen rijden. Die zijn dus met TBL2 uitgerust, met een derde licht en met een speciale koppelingen in geval ze een Thalys of ICE moeten gaan ophalen (kijk HIER).
Het zijn dus GEEN 3 asser.

De 2 59'en waren die van de Vennbahn. Ze zijn verkocht aan een duitse maatschappij die ze ergens in Duitsland zou gebruiken.

CC1805

De 5922 en 5930 kwamen in dienst van de Vennbahn op 2 juni 1990. De 5930 was toen geschilderd in de EXPO 58 livrei die door TSP werd aangebracht naar aanleiding van een afscheidsrit voor de reeks 59 op 29 oktober 1988. Bovendien werd de loc hernummerd als 201.001. Later bracht de Vennbahn het nummer 201.030 aan alhoewel deze locomotief nooit in een dergelijke kleurstelling heeft rondgereden.

Beide locomotieven zijn nu eigendom van Trainsport AG, na DLC de tweede BELGISCHE priv?-operator. Trainsport heeft zijn hoofdkantoor te Raeren en is een financi?le partner van de Duitse Rurtalbahn. Op 8 december 2006 kreeg het bedrijf een licentie voor het NMBS-net en reed haar eerste trein op 13 januari 2007 (een opleidingsrit tussen Aachen West en Hasselt). Hiervoor werd de DE 674, een Class 66 van HGK, gebruikt.

Op 27 november 2007 werden de 5922 en 5930 naar D?ren overgebracht alwaar zich de werkplaatsen van de Rurtalbahn bevinden. Dit transport werd uitgevoerd door de G2000-3 V201 van de RTB en een Class 66 van MRCE, de 653-05. Wat er verder met deze 59'ers gaat gebeuren is mij tot op heden onbekend.

CC1805

En dan de reeks 62/63. De eerste 62'er die werd omgebouwd voor het slepen van onderhouds- en hulptreinen op de HSL 2 was de 6227 die de werkplaats van Salzinnes verliet op 27 november 2002. De loc werd hiervoor uitgerust met de TBL2-beveiliging, een GPS-toestel, radio-apparatuur, een luchtdroger voor de remleidingen en noodkoppelingen type Scharfenberg aan BEIDE uiteinden (in tegenstelling tot de reeks 55 TVM). Bovendien werd op beide fronten een derde koplamp aangebracht. Bemerk ook het bijkomend luchtrooster op de zijflank ter hoogte van de brede groene band en het opschrift TBL2 onder het reeksnummer. De tweede verbouwde locomotief was de 6225 die Salzinnes verliet op 18 december 2002. Daarna volgden nog de 6324 (Salzinnes, 23 oktober 2003) en de 6313 (Salzinnes, 26 november 2003).