Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

wagon type Regs van de NMBS

Gestart door BD1701, 12 maart 2005, 10:44:21 AM

BD1701

Ik heb net gelezen in MSM 36, dat Fleischmann dit jaar een Belgische wagon type Regs op de markt gaat brengen, maar nu vroeg ik me af, voor wat deze wagon zo allemaal gebruikt wordt tegenwoordig. Heeft iemand daar trouwens foto's van, want die zoek ik ook.

Groeten Bjorn
 

loco

Ik moet toegeven dat ik deze wagen bij de NMBS niet ken
De letters Regs wijzen waarschijnlijk op een platte wagen met draaistellen (R), met neerklapbare zij en kopschotten en rongen (e) voor het vervoer van containers (g) en een toegelaten snelheid van 100 km/uur (s).
Ik heb er spijtig genoeg geen foto van.
Ik hoop dat het hier niet om een eigen creatie van Fleischmann gaat die sterk gelijkt op andere NMBS wagens. Het zou ook kunnen dat het om een wagen uit tijdperk III gaat, maar daarover heb ik geen informatie.
Loco

_______________________
www.de-pijl.be : met recent nieuws en tips

janjozef

kijk hier eens staan alle goederenwagons van NMBS Regs staat er bij
http://www.bcargo.be/N/products/cars/fiches/carlist1.html
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

mark7758

Men bedoelt de Res. Die is al ooit uitgebracht. En men denkt erover om hem in het NMBS wit uit te brengen. Men heeft er plaatjes van.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

BD1701

mark 7758, be je er zeker van dat het een Res is dat ze gaan uitbrengen? En het NMBS wit voor goederenwagons, heb je daar geen foto van ofzo, want ik kan mij die kleurstellingen nie voorstellen hoor, enfin toch nie bij de NMBS. Is dat een nieuwe kleur dat ze toepassen ofzo?
 

janjozef

Regs = platte wagen met draaistellen voor het vervoer van containers
res  = platte wagen met draaistellen en neerklapbare schotten

beide bestaan en beide zijn door diverse constructeurs uitgebracht
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

mark7758

Ik weet dat ik ze ooit heb gezien. Maar of ik er ook foto's van heb?
Ik zal eens gaan zoeken in een 20.000 dia's en enkele gigabytes aan scans.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

kdlf

Wie detailfoto's wil; geen probleem, geef E-mail adres door en ze
komen eraan.  Foto's werden door mij gemaakt in opdracht van Modelbouwcenter West-vlaanderen die de wagon wou laten uitbrengen door Fleischmann, maar die waren vorig jaar niet ge?ntereseerd. (Blijkbaar nu wel !!)
Wagons (zijn inderdaad omgebouwde RES) worden gebruikt voor containertransport(enkel deep-sea containers) tussen de havens van Zeebrugge en Antwerpen.

Kristof D
Kristof

BD1701

kdlf, ik ben heel blij met uw reactie op mijn vraag, want die wagons intereseren mij wel. Dus hier is alvast mijn E-mail adres: type2016@hotmail.com

Alvast bedankt voor de moeite he, ik ben in blijde verwachting van de foto's
 

BD1701

kdlf, alvast bedankt voor de foto's die je me hebt doorgestuurd he. Nu weet ik alvast precies over welke wagon het gaat die Fleischmann dit jaar zal op de markt brengen he. Er rest mij nog enkel en alleen de vraag, wat is nu eigenlijk het (duidelijke) verschil tussen een wagon type RES en ??n type Regs. Is er wel een verschil tussen, of gaat het enkel om het feit dat de Regs specifiek bedoeld is om containers te vervoeren? Ik had ergens ook gehoord dat deze wagons gebruikt worden om in werktreinen mee te rijden, wat dan weer het tegendeel bewijst, enfin wie kan hier meer duidelijkheid over geven?

Alvast bedankt
 

kdlf

In 2000 werden uit 'oude' RES de 'REGS' wagons gebouwd. Er werden maar
2 dingen aangepast: nl de wagonvloer werd verstevigd en er werden op de binnenkant van de zijborden langsliggers gelast (niet zo goed zichtbaar op foto) zodat de containers 'stevig' staan. Na de verbouwing werden ook nieuwe wagonnrs toegekend nl 82 88 3923(voor verklaring zie MSM)

Kristof D
Kristof