Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

MSM36- KIS VOEDING

Gestart door tonycabus, 11 maart 2005, 22:24:14 PM

Havoc

Wel, het best was geweest als je gemeten had voor het isoleren. Dan ben je zeker dat je dat later niet moet herbeginnen.

Nu kan je nog altijd meten als je de stekker van het netsnoer gebruikt.
- Er mag geen verbinding zijn tussen de contacten van de stekker onderling als de schakelaar uit staat
- als de schakelaar aan staat moet er enkele tientallen Ohm zijn tussen de contacten (dit is afhankelijk van de transfo, hoe meer VA, hoe minder weerstand)
- Er mag geen verbinding zijn tussen de contacten van de stekker en de secundaire kant (met de schakelaar aan)
- er mag geen verbinding zijn tussen de contacten van de stekker en de behuizing (als je een metalen kast gebruikt)
- er mag geen verbinding zijn als je de zekering werwijdert
Met vakantie voor onbepaalde duur.

watman

Ja gelukt.  De voeding is klaar en werkt zoals hij moet.  Zo zie je maar dat iemand die niet veel verstand heeft van electriciteit en electronica dank zij MSM iets kan maken dat nog werkt ook.
Volgende project : de impulsgever
Mvg Bart
 

Pol De Bard

Deze jongen was net te laat uit vakantie terug om een artikel klaar te krijgen voor het septembernummer. De redactie sloot af een paar dagen na mijn terugkeer[xx(].
Maar z?? erg is dat blijkbaar niet, de meesten zitten nu pas aan de voeding.

Ik vernam van Tony dat Jacques Le Plat ("groetjes uit Ferbach") in dat nummer beschrijft hoe hij de bedieningspanelen bouwt. Leuk dus, dat kadert in de KIS-reeks en zo hoef ik daar geen kostbare pagina's aan te besteden, we kunnen volgende maand verder met astabiele multivibrators. Na de bistabiele is dit de leukste...toeters en bellen, knippers en walkaround (analoog), alles met dezelfde schakeling!

den T

Toch nog eens een vraag lanceren over deze voeding. Ik heb een transfo voor halogeenlampen met 1 x 11.8volt uitgang en 100VA,kan ik die als voeding voor de electronica gebruiken door hem te voorzien van een bruggelijkrichter en een elco van 4700/ 68 volt( heb ik nog liggen ). Dat verhaal van doorverbinden van de nul gaat dan niet?
de tweede transfo heeft 3 uitgangen: 2x 15 v , 2x 9 v en 1x 12 v.
Groeten Julien

Gerolf

Zo'n trafo is prima bruikbaar. Ik heb er ook zo eentje (van 400VA dan) in gebruik.
Denk er wel aan dat je gelijkrichter ruim bemeten moet zijn! 11.8V/100VA wil zeggen minstens 8.5 A.
10A/50V is een vlot verkrijgbaar model, maar dit soort gelijkrichters moet gekoeld worden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

den T

Gerolf
'K ben al maar vlug in de Conradcataloog gaan kijken hoe zo'n ding eruit ziet. Alvast bedankt, ik kan weer voort en ook voor de fijne babbel op de beurs.
Julien