Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

MSM36- KIS VOEDING

Gestart door tonycabus, 11 maart 2005, 22:24:14 PM

Gerolf

Oei, Randy mnbs, zei ik 'onlangs' in Elektuur? Juni 2003 was het! Ik word toch wel sneller oud dan ik dacht ...
Op pagina 18 en volgende staat een artikel over 'gemodifi?erde PC-voedingen'. Veel leesgenot en ... soldeer en meet voorzichtig!

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pol De Bard

Beslist geen computervoedingen, zou ik zeggen. Niet dat ze niet deugen, maar leg een volslagen leek eens uit wat en hoe...[:(]
Ook heb ik al gezegd dat halogeenlamp-trafo's prima geschikt zijn, maar ook weer niet de elektronische types!
Van die "goei zwaar" dus, en liefst meteen 100VA of Watt.
Dan zakt de spanning niet in mekaar bij de minste belasting.

In Blankenberge zei iemand: "gebruik daarvoor toch een M?rklin-trafo, potentiele moordenaars!"
E?n trafo is gewoon te "slap" voor ons doel. Mensen zouden geneigd zijn er twee parallel te gaan zetten. Dan wordt het pas potentiele moord!!! Vergeet van ??n trafo de stekker aan te sluiten en je kan van die stekker een dodelijke klap krijgen. Geen aardlek (differentiaal)schakelaar zal daar een krimp om geven, want die stekker is niet met het net verbonden.

Mag ik eens iets ter verdediging van M?rklin zeggen?

OP DE VERPAKKINGEN VAN M?RKLIN TRAFO'S IS VERMELD DAT HET VERBODEN IS (OM HIERBOVEN AANGEHAALDE REDEN) TRAFO'S PARALLEL TE SCHAKELEN.

Er is een truuk, en diegenen die willen kunnen het lezen in MSM38, want 37 is al in druk. Je kan NA GELIJKRICHTING gevaarloos twee trafo's parallel schakelen, mits zekeren van de sekundaires.
Maar ik blijf erbij: de inwendige weerstand van die trafo's is erg hoog, en we willen nu net voor weinig geld een goede voeding, stabiel zonder extra's die koeling hoeven en veel extra geld kosten.
Da's ook de reden waarom ik wel het gebruik van geheugendraad zal beschrijven in kombinatie met het systeem, maar geen fervente voorstander ervan ben. Geheugendraad moet om goed te zijn via een stroombron gevoed worden. De simpelste is een weerstand. Ik ga dus experimenteren daarmee ipv elektronische dingen.

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

Gerolf

Volledig mee eens, Pol-Kis, omgebouwde gerecupereerde voedingen zijn niet voor leken, want zeker potentieel dodelijk indien ze niet goed gebruikt worden.
Het concept met een grote, degelijke (vb. halogeen-)transfo en een gelijkrichter is inderdaad v??l veiliger en super-simpel.
Ik liet me even meeslepen door de suggestie van goedkope dump-voedingen, en ik hoop dat ik geen 'beginners' in de elektronica op een gevaarlijk spoor heb gezet...

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a


Havoc

citaat:
Er is een truuk, en diegenen die willen kunnen het lezen in MSM38, want 37 is al in druk. Je kan NA GELIJKRICHTING gevaarloos twee trafo's parallel schakelen, mits zekeren van de sekundaires.


En dan nog. Enkel te proberen met 2 (of meer) gelijke types. Anders kunnen ze ongelijk belast worden en alsnog problemen geven.

De investering in een degelijke transfo, die voldoende is voor het doel (met wat reserve) is nog steeds de beste oplossing. En we praten hier niet over fortuinen.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Pol De Bard

Juist, Johan!

Dit is zo voor de hand liggend dat ik vergat het te vermelden.
Maar een 100-Watter is in principe voldoende (garandeert reserve genoeg) en kost inderdaad g??n fortuin.
E?n voor de elektronika, de andere voor de wissels.
Die van EREA zijn wat duurder maar hebben meestal ook twee sekundaires. Anders zal je een brug-gelijkrichter moeten gebruiken. Wordt behandeld in MSM38.
De beschreven versie is bruikbaar voor wisels met dubbele spoelen, maar ook voor geheugendraad (we spitten nog even uit wat daarvoor het goedkoopst is).
Voor motortjes zal het best zijn een positieve en een negatieve spanning tov de "massa" te hebben. Zo spaar je op elk relais een kontakt uit want je kan ze dan met een enkelpolige omschakelaar van richting doen veranderen, voor de prijs van ??n diode en ?? lusterklemmetje meer. Ook dat komt in MSM38 aan de beurt.

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

depovero

Dag de mannen,

Het gevaarte van transfo's in parallel had ik al hier aangehaald, mannen! Of niet, Pol? [:p][}:)]

Als je het veilg wil doen, kan je bvb een multiprise met een schakelaar gebruiken, zo is er nergens meer spanning meer.

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

bartie

Hey, ik heb i.p.v. een enkelpolige schakelaar eentje met een lichtje gekocht. Ik heb nu dus vier aansluitingen in plaats van twee. Wat moet ik nu waar aansluiten? Aan de aansluitpinnen staat er:1-2-1A en 2A.

Groetjes Bart.

Havoc

Wat je gekocht hebt is een dubbel-polige schakelaar. Er is een schakelaar tussen 1-1A en een tweede tussen 2-2A. Vermits je dit hier gepost hebt veronderstel ik dat je die wil gebruiken voor de 220V netstroom. De binnenkomende netspanning: beide draden aansluiten op 1 resp. 2. De transfo aansluiten langs de kant 1A en 2A. Het lichtje is binnenin al aangesloten.

(als het lichtje altijd aanstaat moet je 1 met 1A en 2 met 2a verwisselen)

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bartie

Bedankt voor de duidelijke info,Johan.[:)]

Bart.

Pol De Bard

Bart,
Je hebt een dubbelpolige schakelaar, met lichtje.
Je zal dus beide draden van het netsnoer aan die schakelaar moeten verbinden (aan 1 & 2). Dan met de verbindingen van 1A naar de zekeringen en met 2A direkt naar de transfo's.
Duidelijk? Indien niet, waag geen kortsluiting en mail me gerust. Ik stuur je dan wel een tekeningetje hoor!

Pol De Bard

poldebard@yahoo.com (wat eenvoudiger, h??)

n/a

Hallo allemaal,

Op de vraag naar adressen van electronicawinkels:

Zeer aan te bevelen: ELECTROSHOP bvba, Stationsstraat 32, 9200 Dendermonde. 052/21.28.12 (op nauwelijks 100 m van Dendermonde station).
Z??r vriendelijk; zeer behulpzaam; kennis van zaken; nemen ruim de tijd voor alle uitleg; niet duur en alles is er te vinden (en anders bestellen ze het wel).

Philippe

watman

Hallo, op gebied van electronica - electriciteit ben ik een volkomen beginner.  Nu ja, een beetje basis heb ik wel.  Ben vandaag begonnen met de bouw van de voeding.  De primaire kant is afgewerkt.  In msm  staat dat je nu de weerstand kan meten, maar hoe doe je dat, m.a.w. waar moet je meten ??
Voor het vervolg, de secundaire kant, heb ik volgende probleem : een kop en een staart van een sec winding verbinden met elkaar ???  Wat wordt hiermee bedoeld ?
Ik gebruik 2 ringkern types, die hebben beide voor sec : rood-geel en blauw-grijs draden.  Moet ik hier van elk 1 draad samen nemen ? Dus vb geel-blauw.
Ik gebruik ook kroonsteentjes, kan iemand, vb met een tekeningetje, uitleggen hoe je dan alles aansluit.
mvg, Bart
 

Havoc

Ik heb de betreffende MSM hier niet direct bij de hand, maar to ch een poging. Pol zal wel ingrijpen of aanvullen als het moet.

ENKEL METEN ALS DE SCHAKELING NIET ONDER STROOM STAAT!!!!

Primaire kant:
ENKEL METEN ALS DE SCHAKELING NIET ONDER STROOM STAAT
Wat je moet meten is of er nergens een kortsluiting is.
- Dus moet je meten van elke netspanning-draad naar de secundaire kant. Dit om te kijken of je negens een draad van de primaire of secundaire hebt verwisseld.
- meet tussen de  primaire draden. Eerst met de schakelaar open -> dit moet een "oneindige" weerstand geven. Daarna met de schakelaar ingeschakeld -> je moet nu een lage weerstand meten van enkele tientallen ohm. Als je nu slechts een Ohm of twee meet, dan moet je eens kijken of je de schakelaar niet verkeerd hebt aangesloten (maw: de schakelaar maakt een kortsluiting over de netspanning). (ie dit nog nooit uitgespookt heeft heeft nog niet veel netspanningsschakelaars aangesloten)
- als je een primaire zekering hebt, meet dan met de schakelaar ingeschakeld eens met en eens zonder zekering in de houder -> dan zie je of de zekering wel echt in het cicuit staat.
- als je een metalen behuizing hebt, meet van elke netspanningsdraad naar de kast -> dit moet "oneindige" weerstand zijn.

Secundaire kant:
- als je de transfo gekocht hebt, dan zit er waarschijnlijk een stukje papier bij met de aansluitingen of het staat op de transfo zelf of op de doos. Daarop kan het volgende staan:
1: een schets van de transfo, waarbij telkens langs een kant van de wikkeling (golflijntje) een punt staat. In dat geval moet je een draad waar een punt bij staat, en van de andere wikkeling een draad zonder punt bijeen nemen.
2: soms staat er op de transfo zoiets als "25V 0.6A green*-yellow", en voor de andere wikkeling iets gelijkaardig. In dat geval neem je een draad met * en een zonder en ga verder zoals hierboven.
3: je hebt een transfo en geen enkele aanduiding. Moeilijker maar niet onmogelijk. Eerst zoeken welke aansluitingen bij dezelfde wikkeling behoren. Dan zonder de secundaire kant ergens op aan te sluiten neem je van elke wikkeling een draad samen. Je zet de transfo onder spanning en meet de spanning tussen de twee overblijvende draden (meter op wisselstroom). Als die ongeveer 0V is, dan heb je de verkeerde combinatie genomen.

Als het nog niet duidelijk is, vraag liever 2 keer dan in het donker te zitten...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

watman

@ Johan.
Dank voor uitleg.  Wat betreft de secunsaire kant : heb ik moeten werken volgens puntje 3.  Gele en blauwe draad samen genomen en gemeten over rode en grijze draad : spanning was dubbele van 1 wikkeling. (moet zo zijn zeker)  Dan eens gele en grijze samen en gemeten over blauw-rood : 0 V.
Dus dit probleem is opgelost
Probleem aan primaire kant blijf.  Misschien heb ik mij niet goed uitgedrukt.  Bedoeling was te weten waar ik de 'meetpennen' (noemt dit zo ?) moet op zetten om te meten.  Aan primaire kant is alles gei?soleerd !?
Mvg Bart