Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

MSM36- KIS VOEDING

Gestart door tonycabus, 11 maart 2005, 22:24:14 PM

watman

Aan Gerolf,
heb die veiligheidspagina proberen af te drukken.  Wat blijkt nu: is niet leesbaar.  Kan die opnieuw ingescand worden ?  Misschien als pdf-file ?
Groeten
 

tonycabus

En in de files van de "Yahoo" site zetten misschien.
Of gewoon in wat lagere resolutie inscannen en dan met "IRFANVIEW" (freeware) nog wat komprimeren.
Dat doet KIS met zijn foto's ook.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

De veiligheidsvoorschriften voor 220v-toestellen staan intussen bij 'Yahoo':
http://groups.yahoo.com/group/msm-tmm/files/
Bij Photobucket heb ik ze geschrapt: die nemen maximaal 250kB aan, en dat is voor een ingescande A4-tekst te weinig (tenminste, als je hem leesbaar wil houden...)
Hij staat dus bij Yahoo, 300dpi (dus NIET rechtstreeks vanuit internet explorer afdrukken: die staat standaard ingesteld op 72dpi en dan heb je slechts een kwart van de pagina).
De - stevig gecomprimeerde - .jpg is 483kB groot.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Is dat normaal dat je die pagina niet kan zien als je geen Yahoo account hebt? Na het lezen van hun voorwaarden ben ik er zeker van dat ik dat nooit ga doen!

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Johan,
we zoeken nog naar een alternatieve oplossing om niet alleen foto's maar ook andere files te kunnen posten.
In afwachting heb ik de pagina van Gerolf hier ook gezet:

http://photobucket.com/albums/v208/tonycabus/?action=view?t=ElektrischeVeiligheid.jpg

maar 't is inderdaad niet fameus. We vinden er iets op!


Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

Bedankt. Kennelijk nog niet veranderd in al die jaren.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Wat bedoel je, Johan?

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

Dat die veiligheids pagina nog niet veranderd is in al die jaren. Niet de moeite dus om nog eens een elektuur te kopen.

Gerolf: waarom die pagina niet in zwart-wit? Dat bepaart direct heel wat ruimte.

Maar we wijken af...

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marimon

Mag ik even iets vragen (muggeziften misschien) : is het niet mogelijk om een beeld(foto) te zien in MSM van de volledige afwerking van de trafo? Voorkant, achterzijde, ... .

Omdat ik een volslagen leek ben in deze materie, (maar ik leer hier bij nietwaar!)en gezien KIS een alternatief instrument wordt voor digitale besturing (ok, analoog ook) aan betere (lees goedkopere) prijs, had ik graag aan het einde van iedere constructie van een component een geraamde kostprijs zien geplubliceerd. Kwestie van een idee te hebben van wat ik moet uitgeven per component. Zo kan ik vergelijken met een in de handel afgewerkt produkt. Interessant?

Groeten,

Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Havoc

Een kostprijs opplakken is moeilijk denk ik. Ten eerste gaat er een prijsverschil zijn van winkel tot winkel voor hetzelfde. Verder zijn er in de componenten verschillen onderling die zich ook in de prijs uiten (bvb koolfilm vs metaalfilm weerstanden). En dan kan de prijs nog sterk verschillen met de aantallen die je koopt (en dat kan snel gaan). Ook de afwerking kan een groot verschil geven (kastjes zijn relatief duur).

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=59 is de url van de veiligheidspagina op de website van Elektuur zelf (dit is misschien nog de eenvoudigste oplossing: geen photobucket of yahoo-deelname nodig)
Over Elektuur: volgende maand zou er een universele DCC-programmer beschreven worden: ik kan me voorstellen dat de digitale jongens onder ons dit wel willen bekijken ...
Over het idee van de prijsschatting: ik denk wel dat dit voor de meeste onderdelen kan, en er dus een (zij het grove) schatting gemaakt kan worden.
Over kastjes voor de voeding: niets houdt je tegen om dit in een eigen kast te plaatsen (zo lang die maar stevig genoeg is - vroeger heb ik nogal wat behuizingen van apparaten op die wijze 'gerecupereerd')

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

ik vond laatst bij de plaatselijke recycle shop voor een tientje een 13.8V 6,5A gelijkstroom voeding, leuk ding voor 10 ?



B'VO Siemens relais!

Gerolf

Je kan ook goedkoop voedingen voor computers kopen, maar dit zijn geschakelde voedingen, en daarbij moet je uitkijken dat je alle voedingsuitgangen (+5v, +12v en -12v) iets te doen geeft, anders kunnen de spanningen wel eens gaan 'zweven' of gaat de voeding zelfs stuk. In Elektuur (klink ik als een fan?) heeft daar onlangs een artikel over gestaan...
Met tweedehands voedingen zou ik in ieder geval z??r voorzichtig zijn: je weet niet wat die voeding al te lijden heeft gehad.
Het gaat hier immers om een omzetting van een potentieel levensgevaarlijke netspanning naar een voor ons bruikbare en veilige laagspanning. Dit is geen speelgoed, en voor dit soort dingen kan je toch best die vijf of tien Euro m??r uitgeven ...

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Geen idee of pc voedingen iets zijn voor iemand die zich niet eens zeker genoeg voelt om de voeding beschreven in MSM in elkaar te steken. Een pc voeding geeft algauw 10A en meer op de 12V uitgang (en tot 30A op de 5V). Daar ben je best voorzichtig mee. En die dingen hebben een ventilator die herrie kan maken (er staat er hier zo een onder mijn tafel...).

Met voedingen voor halogeenlampen eveneens oppassen met de electronische versies, want die hebben soms een minimale belasting nodig.

Bij die 13.8V voedingen moet je oppassen dat je geen (lood)acculader te pakken hebt. Niet helemaal geschikt want toch wel wat inwendige weerstand. Dus de spanning gaat zakken bij hogere stromen.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

Welke elektuur was dat Gerolf ?
Bij mij zit alle electronica gewoon in zo'n blitse pc-kast, heb er wel nog een extra voeding ingestopt voor de verlichting en de wisselmotoren,
maar van de pc voeding wordt 12v voor de pwm, -12v voor de detectie en 5v voor de displays gebruikt. Voor alle zekerheid wil ik toch effe nalezen of dat allemaal wel voldoende is. ;-)

tx,
Randy