Verlichting in wagon

Gestart door Iebor, 15 februari 2008, 10:55:49 AM

Iebor

Als je bezetmelders gebruikt in de baan dan moet je de wagonnen uitrusten met verlichting of in ieder geval een stroomopname creeren door de wagon. Nu heeft Roco in zijn assortiment wielstellen met een ingebouwde hoogohmige weerstand. Deze zijn nogal aan de prijs en ik vroeg mij af of dit ook zelf te maken is en dan is de vraag natuurlijk, hoe hoog moet die weerstandswaarde zijn, 1 MOhm 10 MOhm, daar kan ik niet achter komen. Ik neem aan dat dit met sleepcontacten te realiseren moet zijn.Volgende vraag is dat de wagonnen met verlichting nogal eens knipperen op wissels e.d. Nu schijnt dat je dit fenomeen kunt oplossen met een grote (capaciteit) condensator, ook wel goldcap genoemd, geloof ik. Weet iemand welke waarde deze moeten hebben?

ysbeer

Dat is wel zelf te maken,de weerstand tussen de wielen moet zo tussen de 15 en 20 kiloohm liggen.
Roco heeft 18 kiloohm tussen de wielen.
Probleem is het plaatsen van de weerstand,je zult hem aan de wilen moeten solderen of zo iets.
Je kunt ok speciale geleidende weerstand verf kopen,als je daar de as mee verft werkt dat redelijk goed.
DE weerstand waarde varieert nogal,en het kan na een tijdje er af breken,maar toch heb ik er goede ervaringen mee.
As goed ontvetten.
Gerolf heeft ooit weleens iets hier over geschreven met smd weerstanden.
Zoek dat eens op.
wim

Iebor

Dank jullie voor de ideeen. Hier kan ik wel mee vooruit.

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Iebor
...dan moet je de wagons uitrusten met verlichting ...



Even off-topic en op gevaar af mij onpopulair te maken op het forum ... [:0]
Ik zie het nut niet in van wagons uit te rusten met verlichting ! [:o)]

Dat leken deze vergissing maken, tot daar toe ! [V]
Maar spoorliefhebbers, wat wij toch allemaal zijn, dacht ik, mogen deze fout NIET maken !!! [B)]
Wagons = goederen !
Rijtuigen = passagiers !

Zouden jullie daar a.u.b. rekening willen mee houden !!!!
Dank Jullie wel ! [;)]
Even goeie vrienden ! [^]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door rixke rail


Wagons = goederen !
Wagens = goederen.

ysbeer

Alleen bijna 70 jaar terug toen waren wagons soms ook rijtuigen[:(!][:(!]
wim

doomslu

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door rixke rail


Wagons = goederen !
Wagens = goederen.

Dat was ook mijn eerste reaktie, Klaas, maar dit is wat Van Dale zegt :

wagon
de wagon (mannelijk), de wagons, het wagonnetje
?
wagen op rails
betekenisverwante termen
hyperoniem: ?wagen
hyponiem(en): goederenwagon, spoorrijtuig
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper
De werkwijze van Gerolf vind je http://meb.gerolf.be/ verder onder besturing en klik daar in het overzichtsschema op Melder.
Bedankt voor de reclame, Theo [;)]
Dit proced? mag ik de eerstvolgende maand nog zo'n 100-tal keren gaan doen (ik sta wat wagonnetjes achter ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Iebor

Bedankt voor de reacties. Helaas heeft niemand antwoord gegeven op de vraag over die condensatoren ook wel Gold caps genoemd. Heeft iemand een idee over de capaciteit/voltage en misschien een aansluitschema.

ysbeer

Capaciteit is een  of twee farad.
spanning  van 5 tot 25 volt(voor zover ik weet)
Te verkrijgen bij Conrad.
Bij digitaal wel eerst een gelijkrichterbrug,dan de condensator en pas daar aan de leds.
Kan dus absoluut niet direct op de digitaal spanning.
Wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door doomslu

[.....maar dit is wat Van Dale zegt :........

Wat Van Dale zegt zal me een zorg wezen. Er is een offici?le woordenlijst van spoorwegtermen in de Europese talen. En in de Nederlandse lijst komt het woord wagon niet voor. Wel rijtuig en wagen.

doomslu

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door doomslu

[.....maar dit is wat Van Dale zegt :........

Wat Van Dale zegt zal me een zorg wezen. Er is een offici?le woordenlijst van spoorwegtermen in de Europese talen. En in de Nederlandse lijst komt het woord wagon niet voor. Wel rijtuig en wagen.

En die offi?le lijst is waarschijnlijk door ??n of andere minister of andere pipo geschreven ? [;)]

Ik denk niet dat er discussie mogelijk is op gebied van taal... de regels liggen gewoon vast (tot ze weer eens gewijzigd worden). [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door doomslu

Ik denk niet dat er discussie mogelijk is op gebied van taal...

Inderdaad, die lijst bestaat gewoon, dus daar is geen discussie over nodig. En die lijst is niet opgesteld door de een of andere pipo, maar door de gezamenlijke spoorwegmaatschappijen in Europa. Al heel lang geleden.

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door doomslu

Ik denk niet dat er discussie mogelijk is op gebied van taal...

Inderdaad, die lijst bestaat gewoon, dus daar is geen discussie over nodig. En die lijst is niet opgesteld door de een of andere pipo, maar door de gezamenlijke spoorwegmaatschappijen in Europa. Al heel lang geleden.



En waar kunnen wij deze lijst zien ? Lijkt mij wel interessant, zeker voor die die op meerdere forums (versta meerdere talen) actief zijn.

En zijn er ook geen verschillen tussen Belgisch Nederlands en Nederlands Nederlands ?

Klaas Zondervan

Op internet zul je die lijst niet vinden.
Ik heb er indertijd een uittreksel van gekregen toen ik meewerkte aan het Praktijkboek Modelspoorwegen. Ik denk dat Gerard Tombroek de lijst wel heeft. De naam begint met Lexikon, maar de verdere titel weet ik niet meer.