Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

DVD - CD

Gestart door loebaske, 13 februari 2008, 22:41:48 PM

Koen

@Marc (T03),

Tegenwoordig vind je alles op het internet. Je kan overal gratis muziek ed. downloaden en dan verschiet men er van dat CD's duur zijn. Ik download mijn muziek via legale sites. OK, dan betaal je wel maar je moet het ook eens van de andere kant bekijken. De mensen die de CD's maken moeten ook hun kost verdienen. Ik ga uit van het principe "niets voor niets". Wil ik een CD, goed dan koop ik hem, wil ik hem downloaden, dan betaal ik hem.
Let op, ik ben ook niet heilig hoor maar ik probeer mij aan dit principe te houden. Moesten meer mensen zich aan dit principe houden, dan zou naar mijn mening (en ik kan het ook fout voor hebben) de CD's en DVD's een stuk goedkoper zijn.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

T03

Koen,

we zijn aan het afdwalen van het onderwerp maar goed.
Ik bedoel hiermee niet dat er piraat moet worden gedownload, begrijp me niet verkeerd, ik werk reeds ruime tijd in de multimedia sector en
wat ik bedoel is dat indien je auteursrechten betaald op bev. lege CD's het ongeoorloofd is dat met muziekopgenomen CD's niet kunnen worden gecopieerd, zelfs voor eigen gebruik, omdat er een beveiliging
op zit, dat is tegenstrijdig ! Je betaald auteursrechten op je CD's en DVD's, respectievelijk 0.12 en 0.59, en je kan geen copie maken van wat je hebt aangekocht waarom moet je die dan betalen. Zelfs nog straffer, voor je eigen werken, foto's of andere persoonlijke zaken betaal je immers ook auteursrechten terwijl voor eigen werk dit wettelijk niet moet.
Koop je bev. een cassette voor je camera betaal je geen rechten omdat het je eigen filmpjes zijn, zet je dit op een DVD om te bewaren dan betaal je wel 0.59euro rechten terwijl het nog steeds je eigen werk is. Als je een basic CD koopt voor je pc betaal je 0.12euro, koop je een opneembare Music CD van dezelfde capaciteit betaal je 0.23euro, terwijl iedereen weet dat je op beide muziek kunt plaatsen.
Daarom mijn vorige reactie: en wij maar auteursrechten betalen.

SpGr[;)]
Marc


"I have a train riding in my brain"

loebaske

Ondertussen zijn we hier wat stilgevallen, en het schitterend idee is er nog niet, denk dat Luc(Dooms) nu met zijn vingers zit te draaien[:D][:D] want er is geen konkreet voorstel om het op de redanktie vergadering op tafel te gooien.[;)]

doomslu

citaat:
Geplaatst door loebaske

Ondertussen zijn we hier wat stilgevallen, en het schitterend idee is er nog niet, denk dat Luc(Dooms) nu met zijn vingers zit te draaien[:D][:D] want er is geen konkreet voorstel om het op de redanktie vergadering op tafel te gooien.[;)]

Ikke, met mijn vingers zitten draaien ? Dan kent ge mijn vrouw niet ! We zijn hier al onze slaapkamers aan 't herschilderen. [:D]

En wat betreft dat op de tafel gooien : dat is gebeurd, wees daar maar zeker van. Maar, het is ook een kwestie van prioriteiten h?. Hoogste prioriteit is het volgende nummer van Modelspoormagazine. Dan komt de voorbereiding van de expo in october. Daarna zijn we bezig met de website en dan ... komt de rest. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

fredvervoort

Heeft er iemand al eens bij  stilgestaan dat het best fijn is om met een "boekje in een hoekje" te zitten en te bladeren en onderuitgezakt te lezen ipv voor die pc te moeten zitten. Ik doe dit al een hele week op het werk en voor mij hoeft er niets op dvd te komen.
Het enige dat ik zou willen: het laatste nummer van het jaar geeft een bijlage waarin alle artikels vermeld worden en in welk nr ze gestaan hebben.
Als mijn msm staan numeriek gerangschikt (vanaf nr 00 !. Dus als ik iets nodig heb, zou zo'n bijlage handig zijn.
Fred

doomslu

citaat:
Geplaatst door fredvervoort

Heeft er iemand al eens bij  stilgestaan dat het best fijn is om met een "boekje in een hoekje" te zitten en te bladeren en onderuitgezakt te lezen ipv voor die pc te moeten zitten. Ik doe dit al een hele week op het werk en voor mij hoeft er niets op dvd te komen.
Het enige dat ik zou willen: het laatste nummer van het jaar geeft een bijlage waarin alle artikels vermeld worden en in welk nr ze gestaan hebben.
Als mijn msm staan numeriek gerangschikt (vanaf nr 00 !. Dus als ik iets nodig heb, zou zo'n bijlage handig zijn.
Fred

Komt in orde, Fred. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janjozef

Maar echt een los boekje, dat zou hndig zijn, en ook voor mij is een dvd niet nodig, ik heb ook alle boekjes, de de DVD mag je houden

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

loebaske

euuhh ik heb ook alle boekjes van 00 tot heden nr. 70
de bedoeling was van een kort overzicht wat er in ons tijdschrift al is verschenen, nu heb ik dat in Word gemaakt, enkel de titels van elk nummer, maar als er zo een CD zou van uitkomen met een kort overzicht van een artikel en enkele foto's zou men het sneller vinden dan men bv MSM overzicht neemt en dan het bewuste nr. uit de kast neemt en tot de conclusie komt dat eigenlijk dit niet was wat men zocht, hopelijk begrijpen jullie me....

Gerolf

Zo'n artikeloverzicht bestaat, h?! En ... het wordt na elk nieuw nummer geactualiseerd:
- Doomslu maakt het in Excel, afdrukbaar (te downloaden via mijn website)
- Dgrr57 maakt het in PHP (denk ik), handig via zijn handtekening op dit forum.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Zo'n artikeloverzicht bestaat, h?! En ... het wordt na elk nieuw nummer geactualiseerd:
- Doomslu maakt het in Excel, afdrukbaar (te downloaden via mijn website)
- Dgrr57 maakt het in PHP (denk ik), handig via zijn handtekening op dit forum.

Bovendien komt er meer dan waarschijnlijk ook een aparte index op papier uit, aangezien het laatste overzicht (verschenen in MSM 65) acht bladzijden besloeg en dit toch wel een beetje veel wordt.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Zo'n artikeloverzicht bestaat, h?! En ... het wordt na elk nieuw nummer geactualiseerd:
- Doomslu maakt het in Excel, afdrukbaar (te downloaden via mijn website)
- Dgrr57 maakt het in PHP (denk ik), handig via zijn handtekening op dit forum.



En ik vraag me af of dat dat wel zin heeft om er nog verder aan te werken. Iedereen wil toch zijn eigen index op zijn eigen pc [:(]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door dgrr57
citaat:
Dgrr57 maakt het in PHP (denk ik), handig via zijn handtekening op dit forum.
En ik vraag me af of dat dat wel zin heeft om er nog verder aan te werken. Iedereen wil toch zijn eigen index op zijn eigen pc [:(]

Allez man, ik denk dat die index v??l geraadpleegd wordt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Brunel

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Ik heb een beetje het gevoel dat als alle artikels op 1 CD zouden komen te staan voor een prijs van een paar ?, dat ik mijn magazines veel te duur betaald heb.
De prijs van 1 magazine is ? 7,95 x 67 nummers = ? 502,5. Ik denk niet dat een CD'tje zo veel zal gaan kosten, dus het lijkt mij altijd onfair tegenover de mensen die MSM al die jaren gekocht hebben.



Zo'n CD'tje komt altijd achteraf. Waar jij voor hebt betaald is het genoegen om iedere maand een tijdschrift in de bus te krijgen en dat lekker te kunnen lezen en de kennis toe te gaan passen.
Zo'n CD lijkt me vooral een handig naslagwerk en het scheelt een hoop ruimte. Als de CD er komt, dan gaan al mijn papieren exemplaren in de uitverkoop. Zal met genoegen dubbel betalen.

fnmdevil

Ik zou bij dit ouder draadje toch eens even een nieuwe opmerkingen willen plaatsen. Ik ben vorige vrijdag bij MTE in Blankenberge langs geweest om een aantal oude MSM's te kopen. Dit omdat in de sectie van de beginners wel veel verwezen wordt naar oude MSM's.

Na een 20-tal magazines uitgekozen te hebben (gelet op basis spoorplannen maken, basis digitaal, basis verweren, ...) kreeg ik hiervoor een niet erg malse rekening. [:(]
Nu heb ik hierbij ook de bedenking gemaakt dat mochten oude jaargangen kunnen aangeboden worden op CD/DVD dan zou dit een pak goedkoper kunnen, de hobby is al duur genoeg.

Argumenten pro zouden kunnen zijn:
  • niet alle artikels zijn nog relevant of zelfs voorbij gestreefd, maar toch moet de volle pot nog betaald worden
  • een hoop drukwerk (lees bomen) kunnen gespaard worden  
  • gemakkelijk op te zoeken op sleutelwoorden (ik weet wel dat er indexen circuleren)  


Veel gehoorde argumenten contra zijn (en hun weerleggingen):
  • van een CD kan er snel en gemakkelijk een copie gemaakt worden. Dat klopt maar de prijszetting kan hier een pak aan verhelpen, 1 persoon koopt een CD die 100? kost maar misschien kopen er wel 15 personen een CD die slechts 10? kost. In het ?ne geval heb je 100? verdiend en 14 copies, in het andere geval 150? en g??n copies. Bovendien belet niemand de clubs om slechts ??n abonnement te nemen in dit blad dan onder de leden door te geven.
  • als men een jaartje wacht heeft men het magazine goedkoper op CD. Dit is snel op te lossen door telkens 1 jaar over te slaan. Bv door begin 2009 de jaargang 2007 op CD uit te brengen.  


Als laatste opmerking zou ik willen zeggen dan het voor (opnieuw) beginnelingen nu en in de toekomst een steeds groter probleem zal worden. Essenti?le zaken zijn misschien ooit reeds aan bod gekomen in MSM en zullen niet snel herhaald worden. Deze lezers zullen dan beginnen vragen stellen in het forum (al dan niet in de juiste sectie) die reeds gesteld zijn. Dit, heb ik gemerkt, wekt bij sommige forumleden toch wel wat wrevel op. [B)]
Men mag niet vergeten dat een groeiend forum steeds meer tijd vergt om gelezen te worden (ja ik weet dat een zoekfunctie bestaat).

Voila, een hele boterham, maar ik hoop toch lekker genoeg om deze vraag terug op de MSM redactietafel te gooien.

BigCedric

Ik vind het een goed idee om dat op CD/DVD uit te brengen en wil daar extra voor betalen. Intussen heb ik zo'n 10 nummers als "beginner" maar heel dikwijls wordt er verwezen naar een ouder nummer dat interessant kan zijn en ook is, maar om dan iedere keer een 'nieuw' oud nummer te kopen, neen dank u, dan geef ik het op.