Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

AC-DC???? Ik begrijp er niets meer van....

Gestart door rocomotion, 12 februari 2008, 17:14:53 PM

rocomotion

Hallo specialisten, kunnen jullie een leek als ik helpen??
Ik ben opnieuw met de hobby begonnen en krijg eigenlijk steeds meer vragen.
Ik heb een startset van Roco gekocht, de 51231, met een simpele uitvoering van de class 218 loc.
De trafo bij deze set geeft AC uit, terwijl de loc DC is... op de rails meet ik een wisselspanning, maakt de decoder hier DC van???
Eigenlijk kwam ik hier achter doordat ik een knipperledje als "zwaailicht" in een DB290 loc heb gebouwd. Uitgaande van de trafo heb ik een wisselspanning knipperledje gebruikt, en verbonden met AUX 1 van de decoder, dit werkt goed, alleen begrijpen doe ik het (nog) niet helemaal. Ik hoop dat jullie het kunnen verduidelijken...

conducteur

ben ook een dummy in dit dingen,waar zijd de elektriciens op dit forum?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

Je moet als eerste weten dat er treinen zijn die op wisselspanning rijden van marklin.
Dan zijn er ook treinen die op gelijkspanning lopen,dat zijn vrijwel alle andere merken (uitgezonderd dus marklin.)
Nu is daar bij gekomen de treinen die digitaal bestuurd worden.
Ook hier zijn twee systemen (althans de belangrijkste) n.l het DCC systeem wat vrijwel alle merken gebruiken en het zogenaamde motorola systeem wat alleen marklin gebruikt.
OP de rails van een digitaal aangestuurde treinbaan staat inderdaad een soort wisselspannig,ze verschilt echter nogal van de normale wimwisselspannig,en heeft daarmee ook weinig van doen.
Jou ROCO trein is een digitale met het DCC systeem.
De decoder in de lok maakt daar van inderdaad een soort gelijkspanning
In ieder geval een spanning die de lokmotor wel lekker vind.
Je zwaailicht (knipperled)is goed aangesloten(als je er tenminste een weerstand mee in serie hebt gezet).
Wisselspannings leds bestaan niet.alleen maar gelijkspannings leds.
Een normale led zal(met weerstand)ook wel branden op wisselspanning,maar echt goed voor deled is dat niet.
wim

Klaas Zondervan

Ton,

je bent eigenlijk een slachtoffer van een akelige gewoonte van de fabrikanten. Die gebruiken nl. nog steeds de oude termen AC en DC, bij Roco gebruiken ze meestal de tekentjes ~ en =.
In het analoge systeem klopte dat wel, omdat AC door M?rklin werd gebruikt op het 3-rail systeem, en DC door de merken die op 2-rail systeem rijden.

Maar bij digitaal is het onderscheid tussen AC en DC zonder betekenis geworden. Digitaal is altijd wisselspanning, maar van een bijzondere vorm. De mannen hierboven hebben dat al uitgelegd.
De digitale spanning is zowel voeding als gecodeerde informatie.

Als je de aanduidingen AC en DC ziet moet je voor jezelf een vertaalslag maken. Als een fabrikant zegt AC of ~, dan bedoelen ze eigenlijk het 3-rail systeem, zeggen ze DC of =, dan bedoelen ze het 2-rail systeem. Met AC of DC in de oude betekenis heeft het helemaal niks meer te maken.

stefanic

Dan heb ik toch ook vraagjes:

Als een fabrikant z'n locs in 4 versies aanbiedt (analoog gelijkspanning, analoog wisselspanning, digitaal gelijkspanning en digitaal wisselspanning) zijn de beide digitale versies dus eigenlijk hetzelfde en wordt misschien eerder bedoeld: digitaal voor 2-rail systeem (geisoleerde wielen, geen sleper) en digitaal voor 3-railsysteem (geen geisoleerde wielen, wel een sleper)? Correct?

Ik heb onlangs ergens wat 2ehands treinen gekocht en daar was ook een Marklin Central Unit bij (dus van in den beginne, toen de 'computer' en de 'regelaar' nog apart waren) maar op deze Central unit staat expliciet dat deze voor gelijkspanning is...???

Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Klaas Zondervan

Stefanic,

als fabrikanten zeggen: gelijkstroom digitaal, dan bedoelen ze inderdaad digitaal voor 2-rail. En bij wisselstroom digitaal bedoelen ze digitaal voor 3-rail.
Dat is dus het hele probleem, ze zeggen gelijkstroom, maar ze bedoelen 2-rail. Ze zeggen wisselstroom, maar ze bedoelen 3-rail.

Nog een aantekening daarbij: een model voor 3-rail digitaal heeft vrijwel altijd een decoder die het Motorola protocol begrijpt, in 2-rail modellen zit meestal een decoder voor DCC.

Dat van die M?rklin Central Unit voor gelijkspanning begrijp ik niet. wat voor nummer staat er op dat ding?

Brunel


ysbeer

citaat:
Geplaatst door Brunel

"M?rklin digital ="
Het oer DCC systeem.



Zal wel dom zijn maar nog nooit van gehoord.
Wel heeft arnold een tijd lang samen met marklin het dcc systeem aan gehangen.
In die tijd maakt marklin ook dcc spullen,echter voor arnold.
wim

Klaas Zondervan

DCC is inderdaad bij M?rklin begonnen. Zoals bekend werkte M?rklin vanaf het begin met het Motorola protocol. Maar een nadeel daarvan is dat het asymmetrisch is, dat heeft tot gevolg dat je de polariteit niet kunt verwisselen. Op het 3-rail syteem is dat geen probleem, daar zit altijd de sleper op de puko's en de wielen op de rails.
Maar bij 2-rail werkt(e) het niet. Als je de loc andersom op het spoor zet dan wissel je de polariteit en dan snapt de decoder het niet meer.

Toen heeft M?rklin, samen met Arnold, aan Bernd Lenz gevraagd om een protocol te ontwikkelen dat symmetrisch is, en dus op 2-rail gebruikt kan worden. Dat systeem noemden ze M?rklin Digital=. Dus ook toen gebruikten ze al het gelijkstroomsymbool, om aan te geven dat het een systeem voor 2-rail was.

Tijdens de ontwikkeling haakten M?rklin en Arnold allebei af, en Lenz ging voor zichzelf verder. Het protocol dat hij ontwikkelde is door de NMRA uitgeroepen tot universele standaard, en ze noemden het DCC. Dat is de afkorting van Digital Command Control. Oftewel: besturing door digitale commando's. Sindsdien is DCC het meest gebruikte protocol op 2-rail banen.

Intussen is het Motorola protocol ook geschikt voor 2-rail. Daarvoor hebben ze niet het protocol veranderd, maar de decoders. De moderne decoders herkennen het als het protocol "verkeerdom" staat en draaien het dan zelf om.

JoVer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Nog een aantekening daarbij: een model voor 3-rail digitaal heeft vrijwel altijd een decoder die het Motorola protocol begrijpt, in 2-rail modellen zit meestal een decoder voor DCC.
Is het ook niet zo dat niet-M?rklin fabrikanten een multiprotocol decoder (zoals vb. de ESU's) gebruiken waardoor deze zowel Motorol als DCC begrijpt?

Frans HOOYBERGHS

Misschien vullen we met onze cursussen toch wel een gat op, ook in de AC/DC kwestie. Wie een voorsmaakje, en al wat uitleg wil, kan een stuk van de syllabus bekijken, zie vanaf bladzijde 14.

http://www.modeltreinacademie.be/index_bestanden/Download-bestanden/1.21%20-%20Modeltrein%20Academie%20-%20Modeltreinen,%20keuzes%20maken.pdf

Maar ook hier

http://www.nproject.nl/

kan je bijvoorbeeld veel terug vinden.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

Dat is toch ook wat de heer Wijfels met zijn EDiTS 2-rail adapter bereikte. 2 ic's 4 condensatoren en 4 weerstanden. Een enkelzijdig printje van 2 bij 4 cm.
Inderdaad, maar dat was een hardware oplossing. Net zoals de oude Motorola decoders ook hardwarematig werkten. De huidige decoders lossen dit probleem softwarematig op.

citaat:
Geplaatst door JoVer

Is het ook niet zo dat niet-M?rklin fabrikanten een multiprotocol decoder (zoals vb. de ESU's) gebruiken waardoor deze zowel Motorol als DCC begrijpt?
Ja, veel tegenwoordige decoders zijn inderdaad multiprotocol.

stefanic

Ter info toch nog meegeven:
die 'Central Unit=" heeft cataloognr 6027
'central unit voor modelbanen met tweerail gelijkstroom systeem'
geschikt voor Z, I en HO gelijkstroom, niet voor HO-wisselstroom

Stefan
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be