zelfbouw : lantaarnpalen

Gestart door conducteur, 11 februari 2008, 17:03:57 PM

conducteur

ik dacht aan het zelf in elkaar stoppen van een lamp.
met een rietje als paal waar de draden doorlopen om dan het lampje te doen branden.(eventueel versterkt met zo'n houten stokje).
Voor de lamphouder (waar het ledje in komt) weet ik niet wat ik zou gebruken.
ik dacht aan een dopsel van een flesje,maar zal dit niet een beetje te groot zijn?
kan iemand mij raad geven?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eyeris

dat rietje gaat ook al groot worden.
Ik zou voor een koper buisprofiel gaan. Je kan dan de buis gebruiken als geleider en een draadje er doorheen steken als 2e geleider. Je kan het ook buigen bovenaan om een lantaarn te krijgen met een "hanglamp". verder 2 ledjes met een weerstand van ongeveer een 800ohm tot 1000ohm

conducteur

knip je even erin h?,
voor je buisprofiel,ik heb op school in TO leren solderen, maar heb zelf geen bout[:(!]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ruben13

ik heb vorigeweek ook lantarenpalen gemaakt met een 3mm led en een kapje van papier.





de kostprijs is rind de 50 cent per lantaren

grtjs ruben

conducteur

met welk soort papier heb je dat gemaakt,dat kapje?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Even afwachten tot de volgende Modelspoormagazines ... [;)]
In nummer 68 (en 69?) wordt ??n en ander uit de doeken gedaan ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ruben13

gewoon papier balanco er op plaken en dan schilderen

janjozef

Goed dat Gerolf er zelf over begonnen is, geloof me ik heb de zijne (lantaarn h?) al vastgehad, echt simpel en goed gevonden.

Jan

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Ja, die van Gerolf zijn goed maar typische stationslantaarnpalen (of heb ik het mis?).
Deze in MSM komen uit Walloni?, van ene Laurent Maghe, verdienstelijk ALAF-lid. Het zijn typische straatlantaarns.
Voor zover mijn tipje van de sluier...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

conducteur

tony, je  moet me maar even verwittigen als ik het magazine kan komen ophalen h
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

swarol

heb dit  (oud) draadje juist gevonden daar ik op zoek ben om zelf lantaarnpaaltjes te bouwen....

nu is er een lichtje gaan branden [:D]

in men vorige hobby rc cars gebruikte wij plastike soort rietjes, waar de antenne draad doorliep,

deze hebben een doorsnede van 3mm en een gaatje van 1mm, zeworden geleverd van doorschijnend tot andere kleuren ook diktes

en zijn ongeveer 30cm lang (dus daar kan je toch al enkele palen uithalen)

ze zijn te verkrijgen in hobby winkels waar ze rc cars verkopen vb van tamiya en dit voor een paar euro per pakket (weet niet juist meer hoeveel in een pakket)

de kap van de lamp zou ik of wel de ronding van een slagplug gebruiken (verschillende maten en de overschot is nog te gebruiken voor vb dikkere palen)

of zoals in mijn geval de bescherm dop van men insuline spuit, die zijn doorschijnend en kunnen weer op maat gesneden worden, niks solderen daar het allemaal (harde) plastik is

zet hier een paar foto's enkel dat u een idee krijgt (kwaliteit [V])

dit zijn de insuline dopjes (rechts het doorschijnend)


de rc antenna


nu nog ledjes bestellen dacht aan een geel achtig licht en kan gaan experimenteren.

wat denken jullie is het te doen of.......
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Gerolf

Die insulinedopjes ken ik, en lijken me goed bruikbaar voor de lampvoet.
Voor de mast zou ik toch eerder voor wat dunnere messingprofieltjes gaan.
Kortsluitingen van de aansluitdraadjes kan je vermijden door lakdraad te gebruiken
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

swarol

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Die insulinedopjes ken ik, en lijken me goed bruikbaar voor de lampvoet.
Voor de mast zou ik toch eerder voor wat dunnere messingprofieltjes gaan.
Kortsluitingen van de aansluitdraadjes kan je vermijden door lakdraad te gebruiken



de dopjes heb ik met hopen, zelfs bijgesneden kan je ze voor alles en nog wat gebruiken, vb bloemenbakken enz

maar de dunnere messingprofieltjes (2 tot 3 mm) zou ik niet weten waar die te verkrijgen[?] [:(][;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Metpetergaathetbeter

Ruben13,

Misschien je lantaarn in het grijs steken,  ik weet niet hoe het elders is maar hier steken lantaarnpalen veelal in het grijs ! Persoonlijk vind ik je lantaarn goed geslaagd !

groeten Peter[;)]


swarol

en wie zei dat die oude draadjes geen nut hebben [:D][:D][:D][:D]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa