Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Bezetmelding met Loconet HDM (Hans Deloof)

Gestart door Werner_vb, 11 februari 2008, 12:06:18 PM

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door jelle

Tussen de LocoIO en Intellibox hebben we een gekruiste kabel gebruikt en dat werkte wel gewoon.
Klopt, aangezien de eigenlijke Loconetbedrading symmetrisch is. De 2 middelste draden in de kabel (3 en 4) staan parallel en vormen de eigenlijke signaalleiding. De 2 draden daarnaast (2 en 5) staan ook parallel en vormen de massa (GND).
Dus het maakt niet uit als je dat spiegelt.

Alleen voor de beide buitenste draden (1 en 6) maakt het uit. Dat zijn de stuurdraden die het digitale signaal naar de boosters brengen. Daar heb je een duidelijke plus- en mindraad, en als je die verwisselt worden dus de boosters met de verkeerde polariteit aangestuurd.

Werner_vb

Hartelijk dank voor de hulp, Jelle. Het was een leerzame ervaring.
De printjes werken en ik krijg nu inderdaad de bezetmeldingen op de Intellibox.

Alleen, wat betreft traincontroller was dat iets te optimistisch ingeschat: in traincontroller krijg ik de meldingen immers niet te zien. Als digitaal systeem voor de terugmelding heb ik in traincontroller 'Intellibox system' ingesteld en het juiste adres van de terugmelder (zoals af te lezen in de LocoHDL software).

Werner_vb

Eureka, het probleem met traincontroller is opgelost. Het geheel werkt nu 100% storingsvrij.

Blijkbaar zet die Intellibox de loconetadressen om in een s88 adres. Dat corresponderende s88 adres kan je terugvinden door in het locoHDL configureerprogramma met de cursor over het loconetadres te bewegen. Als je dit s88 adres instelt in Traincontroller krijg je de terugmeldingen op het scherm.

Je kan dus niet rechtstreeks het oorspronkelijke loconet adres gebruiken met de Traincontroller-Intellibox combinatie.