Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Bezetmelding met Loconet HDM (Hans Deloof)

Gestart door Werner_vb, 11 februari 2008, 12:06:18 PM

Werner_vb

Omgeving: M?rklin 3-rail wisselstroom, K-rails, Intellibox (oudere versie), krachtige PC, Traincontroller 5.5. De PC is verbonden met de seri?le poort van de Intellibox via een USB-to-Serial adapter (voor de rest zijn er geen aansluitingen tussen de baan en de PC)

Ik heb 2 loconet zelfbouw HDM10 printjes (stroomdetectie op de middenleider) aangeschakeld op een HDM08 printje (LocoIO). De printjes zijn beschreven op Hans' web site: http://users.pandora.be/deloof/
De zopas gesoldeerde printjes zijn vervolgens onderling verbonden met Fleischmann Loconet connectiekabels: De locoIO is aangesloten op 1 van 2 loconetbussen van de Intellibox en elke HDM10 naar 1 van de 4 ingangen van de LocoIO.

De ge?soleerde secties laten stroom door via de stroomdetectieprintjes (dus ze werken), maar ik krijg geen bezetmelding te zien in Traincontroller. Dit gebeurde wel tijdens een voorafgaandelijke test met een s-88 module van Viessmann 5233. Voor de goede orde: voor de test met de loconet componenten heb ik alle s-88 verwijderd zowel wat betreft de verbinding met de baan als met de Intellibox.

Ik vermoed dat het probleem is dat ik aan die printjes manueel een adres moet toewijzen (in tegenstelling tot de Viessmann decoder). Maar ik weet niet hoe ik dit moet doen. Ik heb geen Locobuffer en de Intellibox heeft geen menu voor loconetprogrammeren (terwijl die neiuew IR versie dit blijkbaar wel heeft).

Heeft iemand hier ervaring mee?

INFO

Werner, wat is de software versie van jouw Intellibox, is dat hoger dan 1.302?? Zo niet dan moet je de Intellibox Updaten met de laatste update 1.550.

Verder heeft Hans de Loof een software programma. om de LocoIO te programmeren, dit zul je eerst moeten doen, want anders komt er geen leven in. Via het LocoNet programmeer menu van de Intellibox zelf kun je de LocoIO niet instellen of programmeren.

Suc6.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Werner_vb

Ik heb het nagekeken, en de software versie van de Intellibox was 1.001. Die heb ik kunnen updaten naar 1.550.

Als ik LocoHDL gebruik, merk ik dat de standaardwaarden voor de LocoIO blijkbaar CV1=81 en CV2=1 zijn. Als ik die waarden wil wijzigen naar CV1=1 en CV2=1 krijg ik een 'overflow' message bij het wegschrijven. Dat is vervelend, want om een 2e LocoIO aan te sluiten, moet ik dit adres kunnen wijzigen. [V]

Met dergelijke standaardwaarde zou het adres van de LocoIO dus 81 zijn? Als dit waar is, wat is het adres dan van de stroomdetectieprint? Je kan er immers 4 op zo'n LocoIO aansluiten en het is het adres van de stroomdetectieprint dat je in traincontroller moet opgeven voor ieder detectiepunt. [?]

INFO

Werner, lees de handleiding, doe stap voor stap wat daar in staat, alleen dan zal het werken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Werner_vb

Wel, ik heb de LocoHDLConfiguratie handleiding gevolgd. Ik heb verbinding met de intellibox bij het opstarten van het configuratieprogramma, heb 1 LocoIO module aan de Intellibox hangen, voer de initialisatie uit in stap 2, en als ik dan het adres wil wijzigen (stap 3) krijg ik een errorbericht 'geen verbinding met Intellibox' en de lampjes op de Intellibox switchen continu van on (groen) naar off (rood).

Ik vind ook nergens hoe je bij de Intellibox het aantal stop bits kan wijzigen en de daling van CTS bij ingave van stop kan uitschakelen zoals aangegeven in de LocoHDLConfiguratiehandleiding.


INFO

Nou Werner dat is niet best als de ledjes rood en groen afzonderlijk oplichten, dat wil zeggen dat er een ernstig probleem is met de Intellibox. Deze is nu waarschijnlijk overleden, en zul je op moeten sturen ter reparatie.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Werner_vb

Nee hoor, die Intellibox werkt nog perfect. Dat switchen tussen groen en rood gebeurt enkel een paar keer als ik dat adres van de LocoIO wil wijzigen en dan krijg ik in de LocoHDL software ofwel error of overflow.


INFO

Werner, dan lijkt het erop dat je de Intellibox niet juist hebt ingesteld.
De software van Hans blinkt niet uit in gebruikersvriendelijkheid, en zit vol onhebbelijkheden.

Maar in de handleiding staat het volgende, deze instellingen zul je eerst moeten uitvoeren in je Intellibox.

LocoHDL configuratie programma werkt ook op de Intellibox
software versie 1.5 of hoger met
IB optie: 1 Waarde: 3 interface snelheid 19200 bps
IB optie: 2 Waarde: 4 interface syntax Loconet
IB optie: 5 Waarde: 1 nummer of stop bits 1
IB optie: 6 Waarde: 255 disable daling van CTS bij
ingave van 'stop'



Met IB-optie wordt hier bedoeld het instellen van de Speciale Opties van de Intellibox.

Ga via menu-> mode naar het submenu speciale Opties en stel de waardes in van SO 1, SO 2, SO 5 en SO 6.

Als dit juist is opgegeven is de kans groter dat het werkt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Werner_vb

Bedankt voor de tip omtrent de speciale opties. Ik heb nu geen foutmeldingen meer, maar het wijzigen van het adres lukt nog steeds niet: je kan niks inladen, opslaan of wijzigen aan dat printje.

Ik heb nog eens de 'puzzel' op de HDL web site bekeken (de uitleg van Hans is inderdaad niet erg intu?tief). Ik meen daaruit te besluiten dat je voor je de LocoHDL tool gebruikt, eerst een Hex-file moet inladen via een software tool die ICSP heet. Maar daarvoor heb je Locobuffer nodig (het wordt wel niet duidelijk gezegd) en die heb ik dus niet (buiten dat programmeren heb je die immers niet nodig voor de sturing van de baan). Je kan ook een extensie voor PIC-programming maken', maar op basis van het schema dat ie opgeeft, kan ik dat niet direct zelf in elkaar draaien.

Verder ziet het er naar uit dat de instellingen enkel kunnen worden gewijzigd via de J4 ingang van het printje.

INFO

Werner, het werkt natuurlijk alleen als je een geprogrammeerde PIC hebt. Die kun je kant en klaar bestellen bij Hans, of bij die treinen zaak. Maar dat is allemaal duidelijk omschreven, dus dat mag eigenlijk geen verrassing zijn. Dus als je een ongeprogrammeerde PIC hebt zal het niet gaan werken.
Verder denk ik dat het voor jouw handiger is om de LocoNet modules van Uhlenbrock te gebruiken je werkt met K-Rails van Marklin dus massa detectie is voldoende, en dan ben je klaar met de 63350 van Uhlenbrock. Kost minder dan de HDL combinatie.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Werner_vb

Die PICs heb ik inderdaad uit de treinenzaak en er staat aangegeven dat ze geprogrammeerd zijn, maar ik betwijfel dat, want als je het adres niet eens kan uitlezen staat er volgens mij niet veel in. De web site van Hans spreekt dat ook enigszins tegen. Nu, ik beweer zeker niet dat ik een expert ben terzake.

Ik heb die modules van Uhlenbrock gezien, maar ik dacht niet dat het goedkoper was. Ik had het zo gerekend: ik bouw 4 stroomdetectiemodules voor 35 euro/stuk per LocoIO van 35 euro per stuk. Ik heb al 25 stroomdetectieprintjes nodig voor de baan (100 detectiepunten). Omdat die printjes van Uhlenbrock 55 euro kosten, bespaar ik toch al een goede 300 euro (Ik zit trouwens nog maar aan 1/3 van mijn baanontwerp met deze berekening).

Ik had eerst geprobeerd met een s88 module, maar dat is zo een bedroevende techniek dat ik dat idee meteen heb laten varen. In Traincontroller krijg je met s88 terugmelding op sporen die niet bezet zijn, voor automatisatie is dat dus waardeloos. Al de tips die op internet worden gegeven voor het leggen van de kabels verhelpen weinig aan dat probleem, want het ligt gewoon aan die seri?le kabel.

INFO

Werner, nu heb ik er ook niet zoveel verstand van[;)], maar ik weet zeker dat jij geen stroomdetectie printjes nodig hebt. En dat je voor ongeveer 38,-- euro een 63350 module koopt voor het terugmelden van 16 baanvakdelen.
http://www.systemcom99.net/uhlenbrock/uhlenbrock_63350.html

Dus zeg het maar, maar ik denk dat de Uhlenbrock 63350 goedkoper is dan de Hans de Loof oplossing, manier.

Verder is het natuurlijk zo, als jij een geprogrammeerde pic hebt gekocht, en het werkt niet, dan zul je je beklag moeten doen bij degene waar je hem hebt gekocht, en daar advies moet in winnen. Maar zo als ik het nu lees en begrijp van je, ben je nog niet toe aan deze oplossing, en ben je beter af met kant en klare producten.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Werner_vb

Ik ga het vanavond of morgen nog eens proberen met die HDL printjes.

Je hebt wel degelijk gelijk met die Uhlenbrock 63350: meer aansluitingen en goedkoper. Maar, de verdeler die ze aan 38 euro aanprijst, levert enkel in Duitsland. Ik heb inderdaad K-rails, maar ook stukken met M-rails (in tunnelgedeeltes). Het zou een goede optie zijn die printjes van Hans voor de M-rails te gebruiken.

Alleen: is die massadetectie even betrouwbaar en veilig als stroomdetectie? Ik dacht dat je soms problemen kon hebben met contact met de wielen en ook dat een ontsporing tot beschadiging van de decoder kon leiden.

INFO

citaat:
Alleen: is die massadetectie even betrouwbaar en veilig als stroomdetectie? Ik dacht dat je soms problemen kon hebben met contact met de wielen en ook dat een ontsporing tot beschadiging van de decoder kon leiden.



Dan denk jij dus niet goed.

Massadectie is veel beter en betrouwbaarder dan stroomdetectie. Bij stroomdetectie wordt alleen een stroomafnemende unit gezien, dus je goederenwagonnetjes welke geen stroom afnemen worden niet gezien.

Het systeem is ontworpen voor massadetectie en kortsluiting zal onmogelijk schade aanbrengen aan het geheel. Gewoon bakerpraat.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Werner_vb

Moet je bij die HDL printjes aparte stroom voorzien of is het voldoende de loconetaansluitingen vanuit de intellibox door te trekken van printje tot printje?

En indien ik aparte stroom moet voorzien, weet ik niet welke, want op het printje staat bij de aansluitingen AC, maar in de handleiding wordt DC vermeld (?!)